Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

BWJ skrev: 12 aug 2021 16:04 Ups, det kan jeg godt se :oops: , men hoved essensen om at " elbiler ikke har afgift under ca,500.000" -er stadig ikke korrekt
Nå,
Jeg må desværre sige dig imod, hvis du ikke kan dokumentere din påstand.

På Facebook bliver jeg slået i hovedet fordi jeg påstår der er afgifter på men ikke kan dokumentere det, og FDM synes nu heller ikke at bekræfte dit udsagn. Så kan du ikke finde det, så er der 0kr i afgift på BEV biler under 500.000kr idag, 2021.
Derfor vil de fleste elbiler også fastholde det meget lave niveau af afgift på denne type bil. De vil slet ikke få tilført CO2-tillæg i registreringsafgiften, og samtidig får de et bundfradrag på hele 191.700 kr., der rykker ved værdigrænsen for elbiler, som ikke vil blive tillagt afgift. Elbiler eller ”nulemissionsbiler” op til. 400.000 kr. var før fritaget for afgift, og denne grænse rykkes altså højere op med den nye afgiftsmodel.
Kilde: FDM , som du har fået link til tidligere på ugen. og denne med beregning og forklaring: https://am.dk/ny-bilafgift-paa-plads/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

MichaelK skrev: 10 aug 2021 19:28 Problemstillingen er jo den samme for alle elbiler, ikke bare Tesla. Bare
der er lademuligheder nok, så er problemet jo til at overkomme.

Lurede lidt på en ny firmabil i går. Jeg vil rigtig gerne have en MAN, men
chefen vil helst forsætte med IVECO. Det forhindrede mig dog ikke i, at
kigge på en MAN eTGE. Altså en el-varebil, på samme størrelse som den
IVECO jeg har nu.

Fine specifikationer, på nær et par væsentlige punkter. Maksimal hast.
90 km/t. (kunne man nok leve, jeg har kørt lastbil). så er rækkevidden
opgivet til 115 km., som er lige i underkanten til mit daglige behov?
Og sidst men ikke mindst, så er der ingen trækkrog!

Alt i alt særdeles uanvendelig til entreprenørvirksomhed!

Det værste er den manglende trækkrog. Der mangler seriøse klimavenlige
løsninger på det punkt. Jeg ved godt at 3500 kg. på krogen er en tung last
at trække, men når man har det behov, så findes der ingen klimavenlige
løsninger endnu.
Så lige den er (der er vist stadig ikke mulighed for træk)
https://www.toyota.dk/new-cars/proace-ev/index
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 4.682
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af MichaelK »

triumph skrev: 13 aug 2021 15:57 Så lige den er (der er vist stadig ikke mulighed for træk)
https://www.toyota.dk/new-cars/proace-ev/index
Næ, et ufravigeligt krav er 3500 kg. på krogen, ellers er den ikke brugbar.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev: 13 aug 2021 17:05 Næ, et ufravigeligt krav er 3500 kg. på krogen, ellers er den ikke brugbar.
Gad vide om der ikke et eller andet sted ligger en nogenlunde beregning på hvor meget xx kilo batteri kan fragte xx kg bil i xx minutter på xx kilometer med den teknologi vi har indenfor batterier i øjeblikket.

Hvis den formel ligger et sted er det jo nemt at regne ud om man overhovedet har noget lastevne tilbage på varevognen hvis der kommer 3500 kg bag.

Det skal siges at jeg aner ikke hvor mange kilo batteripakken udgør af hele bilens vægt på eksisterende el-biler i dag.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 4.682
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af MichaelK »

Lintz skrev: 13 aug 2021 18:02 Gad vide om der ikke et eller andet sted ligger en nogenlunde beregning på hvor meget xx kilo batteri kan fragte xx kg bil i xx minutter på xx kilometer med den teknologi vi har indenfor batterier i øjeblikket.

Hvis den formel ligger et sted er det jo nemt at regne ud om man overhovedet har noget lastevne tilbage på varevognen hvis der kommer 3500 kg bag.

Det skal siges at jeg aner ikke hvor mange kilo batteripakken udgør af hele bilens vægt på eksisterende el-biler i dag.
Aner det heller ikke, men....

Jeg havde før en IVECO på 5300 kg. tilladt totalvægt, altså en lastbil. Selvom batteripakken ville komme til at
udgøre en stor del af bilens tilladte totalvægt, så vil der måske stadig være en god del lasteevne, og påhængsvægt
tilbage, til at denne model kunne være brugbar?

IVECO varebilerne findes jo helt op til 7500 kg. tilladt totalvægt, så her vil der jo være basis for at kunne bruge
en større del af bilens totalvægt til en velvoksen batteripakke. Skulle man bruge f.eks. 1500 kg. til batteriet, så
vil der stadig være 3000 kg. tilbage i lasteevne. Til gengæld kunne den så måske bedre kunne trække en stor
trailer?

Men, hvor om alt er, så må vi erkende, at teknologien ikke er helt i mål endnu. Omvendt kunne man måske overveje
at lovgive sig ud af begrænsningerne på lille (B/BE) kørekort?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Mon ikke det kommer ?
https://www.tesla.com/semi
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 4.682
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af MichaelK »

triumph skrev: 13 aug 2021 23:08 Mon ikke det kommer ?
https://www.tesla.com/semi
Ser spændende ud, for vognmænd og andre behov for "rigtige" lastbiler. Der mangler bare
alternativer i det lille segment. Altså vare- kassevogne i størrelsen 7500 kg., og nedefter.
Håndværkere med behov for at kunne trække store trailere, har ingen valgmuligheder i
elbiler. Der findes jo godt nok varebiler på el, men de må ikke trække noget.

Især tømrer, murer, anlægsgartnere, og entreprenører mangler miljøvenlige muligheder.

Indtil der kommer biler på markedet til det, så kan vi jo glæde os over, at diesel ikke er
så slemt endda icon_cheesygrin.gif https://www.dr.dk/nyheder/politik/folke ... -kan-rense

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pille
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pille »

Jeg tror det bliver brint der er fremtiden. Hyundai har også busser på brint.
Her en aktikel personbil
Hyundai NEXO er opkaldt efter den danske by, Nexø, på Bornholm. Bilen kører på brint, hvilket betyder, at den udelukkende udleder vand. Ligesom en elbil er NEXO drevet af elektricitet. Men i modsætning til en klassisk elbil, der får sin el leveret af et batteri, producerer NEXO selv sin el i en brændselscelle. Yderligere renser NEXO også luften, mens den kører, og hele 99,9% af alle partiklerne bliver fjernet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 12 aug 2021 18:44 Sagde manden som ikke ville se på biler til 600.000+ :) Så 550.000 er ok? hehe....

Var F150 EV i DK, så vandt den mit hjerte, har allerede set F-150 på bilbasen i flere år, selvom jeg intet har at bruge den til, så er den fed og stor og høj, har haft æren af og holde på en parkering ved en F250, det er jo næsten bushøjde :)

En F150 EV med diverse ekstras, så er grundfradraget vist langt overskredet, og så er det nok ikke i 2022 vi så den, og afgifterne vil næsten være normale i 2023/2024, så bliver den dyr.
Så dyr er en fosil F-150 da heller ikke
https://www.facebook.com/watch/?v=1004647133618298
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

triumph skrev: 16 aug 2021 06:39 Så dyr er en fosil F-150 da heller ikke
https://www.facebook.com/watch/?v=1004647133618298
youtube, i stedet for facebook
https://www.youtube.com/watch?v=1fU_doze0MY

Tilbage til "Bil, MC og Motor"