Mørkegrå er strøm, lysegrå er transport og afgifter.
Måske den dyre strøm er tykkere og slider mere i kablerne, det gir sgu da ikke mening, - var der nogen der sagde gebyrgribbe.
Jeg tror vi er for godtroende, og finder os i for meget p..
Den højere pris under spidslast skyldes at kablerne er for tynde. Kapacitetsgrænsen er ved at være nået - det er der 2 løsninger på:BWJ skrev: 21 jan 2022 19:47 Måske jeg bare har sovet i timen, men det kan da undre en del, at dyr rå strøm er dyrere at transportere, end billig strøm.![]()
Mørkegrå er strøm, lysegrå er transport og afgifter.
Måske den dyre strøm er tykkere og slider mere i kablerne, det gir sgu da ikke mening, - var der nogen der sagde gebyrgribbe.
Jeg tror vi er for godtroende, og finder os i for meget p..
Jeg er med på at man skal udglatte. Men så meget kan man jo ikke udglatte.....svanggaard skrev: 21 jan 2022 22:07 Den højere pris under spidslast skyldes at kablerne er for tynde. Kapacitetsgrænsen er ved at være nået - det er der 2 løsninger på:
1) Grav tykkere kabler ned.
2) Reducer forbruget.
Netselskaberne slipper ikke for at forstærke elnettet. Men det er dyrt at grave nye kabler ned. Det er langt billigere at reducere forbruget - det gør man så ved at hæve priserne i de tidsrum hvor kablerne er mest belastede. Højere priser under spidslast er simpelthen det værktøj netselskaberne har i kassen når de vil udglatte forbruget over flere timer.
NESA var en elhandler - ikke et netselskab.lamborg skrev: 21 jan 2022 23:39 Transport er og bliver en penge maskine og intet andet . Så er det muligt at de siger at det er for at få os til at flytte forbruget , for vores egen skyld ,men er det ikke det samme som at tage en slikke pind fra et barn og sige at det er for barnets eget bedste mens man spiser den selv ?
Fesk Nesa havde et overskud i 2020 på over 300 mill kr af dine og mine penge . Fint de skal give noget til aktionærene (atp som er os selv ) sådan er verden skruet sammen men de kunne jo have brugt nogle af pengene til at udbygge nettet nogle flere steder .
Fakta er i min verden nok at de har ,altså ikke kun nesa , fokuseret på at tjene penge og sovet i timen når det gælder grøn omstilling og hastigheden på samme . Og der er tab i linierne og prisen af det er afhængig af prisen på spotbørsen men ikke i den størrelses orden som prisen stiger på transporten på det dyre tidspunkt .
Det er i min verden udelukkende for at holde deres egene invistringer i nettet nede . Lur mig om de ikke ender med at melde ud at udbyggelse af nettet må være en statsopgave fordi det er folket der ønsker den grønne omstilling og ikke deres problem. Selvom nettet er deres og kunderne betaler så rigeligt for at få en dårlig service.