Problemet er jo at efterspørgslen er høj. De kan sagtens afsætte til andre - f.eks. kraftvarmeværkerne. Og var jeg tysker, som kigger ind i en vinter med gasrationeringer, kunne jeg sikkert godt finde på at anskaffe et pillefyr og nogle paller træpiller. Der bliver helt sikkert flere pilleforbrugere i europa.calle skrev: 03 jul 2022 16:23 Lad os presse dem. Lad være med at købe lortet. Hvor længe kan de ligge, før de bliver for gamle ?
Jeg gætter på at det gennemsnitlige danske privatforbrug ligger i omegnen af 6-8 ton / år. Den mængde er brændt af på et par minutter i et kraft/varmeværk. Vi private fylder ikke nok i det store regnestykke til at vi kan presse nogen som helst. Men hvis Copenhagen Merchants og andre tjener lidt for tykt, kan man jo håbe på de får noget konkurrence over tid.
I mellemtiden er det bedste vi kan gøre nok at kigge på hvordan forbruget kan optimeres. F.eks. efterisolering, intelligent styring, sænke temperatur, supplering fra andre varmekilder (f.eks. solvarme, brændeovn, VP) osv. osv. Slut med ungernes lange varme bade... de må s'gu til at bade efter idrætstimer og fodboldtræningen - nøjagtigt som vi andre gjorde ;-)