Jeg er også pessimistisk mht. nærmeste fremtid. Der værste er, at "når krybben er tom, bides hestene". Jeg håber vi kan finde ud af at stå sammen mod despoterne - selvom det formodentligt bliver smalhals det næste stykke tid. Penge, eller mangel på samme, har det med at få det værste op i folk.
En ting jeg synes er meget frustrerende er, at "samfundet" ikke er kommet ordentligt i gang med energisparekampagnerne. Den energi der kan købes/produceres billigt, skal helst ikke spildes på standby-forbrug, utætte huse, overflødig transport eller forældet teknologi. Hvad blev der af O.B.S. på det statsdrevne Danmarks Radio? Røg det til fordel for en ekstra vejrudsigt?
Det største vores folkevalgte kan svinge sig op til, er en kampagne på https://sparenergi.dk/ . Jeg er godt klar over, at energipriserne i sig selv, får mange til at tænke sig om inden tørretumbleren startes. Men personligt tror jeg ikke det er nok. Alvoren er ikke gået op for eu-borgerne, Danskerne inklusive, endnu. Vi skal nok komme igennem - men vi har altså selv indflydelse på hvor træls det bliver.
Pille priser amok, men hvorfor.
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Re: Pille priser amok, men hvorfor.
Som jeg lige husker det, så på et år er olieprisen steget fra 43 USD / tønde olie, til 144 USD/tønde oliesvanggaard skrev: 11 jul 2022 12:10 Kina aftager ca. 14% af den russiske export. Hvis/når vesteuropa for alvor lukker ned (eller russerne selv lukker), skal russerne så finde aftagere til resten.
whoisbuing.pngKilde https://www.visualcapitalist.com/whos-s ... om-russia/
Ingen tvivl om at Russerne har tjent på de stigende priser. Men det er en stakket frist. Deres eksport kommer til at falde drastisk - om ikke andet så i en laaaang tidsperiode.
Men vi skal også lige huske at der er andre sanktioner end energien. Måske kan russerne afsætte energi andre steder - men er jo også udfordret på import af varer som de normalt køber fra vesten. Russerne ER pressede - og presset stiger løbende. Det er næppe tilfældigt at Oligarkerne stiller træskoende fra en side. Men der er desværre et langt sejt træk.
I min optik, er det store problem, at Kina ikke kritiserer Putin. Det skyldes, tror jeg, at Trump fik ødelagt forholdet til Kina. Havde der været et bedre forhold mellem Kina og USA, havde kineserne nok sendt en venlig, men bestemt, henstilling til Russerne. Det ku' formodentligt ha' stoppet krigshandlingerne tidligt.
På den korte bane (hen over vinteren) kommer Europæerne for alvor til at mærke prisen. Gaskunderne bliver, alt andet lige, rationeret og el-prisen kommer til at stige, da den er direkte afhængig af gassen. Så er det spændende at se hvor langt solidariteten med Ukraine rækker.
Os med pille/brændefyr har heldigvis muligheden for at låse varmeprisen (ved at købe til lager). Husstande med gasfyr, vp eller fjernvarme ser ind i en mere usikker fremtid.
Kineserne har forhandlet sig til at de køber Russisk olie med en rabat på 30 USD/Tønde = 114 USD/tønde. Altså næsten 3 gange prisen af det det kostede for et år siden.
Den Kinesiske regering har sagt at de "Skal se på om de kan købe sig ind i Russiske energiselskaber"
Det tyder ikke på at Kineserne har tænkt sig at formindske forbruget af Russisk energi. Tværtimod står Kineserne på spring for at overtage den Russiske energisektor, hvis boykotten engang kommer til at fungere
Indien 8 doblet deres import af Russisk råolie, som de raffinere, og sælger videre til vesten.
Det brokker vesten sig over (Men fortsætter med at købe olien)
Inderne forstår ikke brokkeriet, for Vesten er jo selv stor importør af Russisk energi
Jeg er sikker på at når vi begynder at skære ned på Russisk gas, så bliver en god del erstattet af olie.
Og da der ikke er oprindelsesland på olie, så bliver en god del af den Russisk.
Det er sikkert korrekt at der kommer en recession. Men hovedårsagen er jo netop sanktioner mod Rusland/Ukraine krigen, der medføre stigende energi og fødevare priser, samt mindre samhandel.
Noget der rammer vesten og Afrika. Hårde end det rammer Rusland
-
- Stoker XI
- 6
- Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
- Areal: 140
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 6933
- Dagligt forbrug: 6 kg
- Årligt forbrug: 6
- Har takket: 394 gange
- Blevet takket: 114 gange
Jamen så glemmer vi da bare Ukraine der kæmper for deres selvstændighed med deres liv, fordi folk piver over energi stiger, Rusland er dømt ude politisk i EU, lev med det! Triumph du lyder næsten som om du beundrer Putin for hans handlemåde….triumph skrev: 11 jul 2022 13:41 Som jeg lige husker det, så på et år er olieprisen steget fra 43 USD / tønde olie, til 144 USD/tønde olie
Kineserne har forhandlet sig til at de køber Russisk olie med en rabat på 30 USD/Tønde = 114 USD/tønde. Altså næsten 3 gange prisen af det det kostede for et år siden.
Den Kinesiske regering har sagt at de "Skal se på om de kan købe sig ind i Russiske energiselskaber"
Det tyder ikke på at Kineserne har tænkt sig at formindske forbruget af Russisk energi. Tværtimod står Kineserne på spring for at overtage den Russiske energisektor, hvis boykotten engang kommer til at fungere
Indien 8 doblet deres import af Russisk råolie, som de raffinere, og sælger videre til vesten.
Inderne forstår ikke brokkeriet, for Vesten er jo selv stor importør af Russisk energi
Jeg er sikker på at når vi begynder at skære ned på Russisk gas, så bliver en god del erstattet af olie.
Og da der ikke er oprindelsesland på olie, så bliver en god del af den Russisk.
Det er sikkert korrekt at der kommer en recession. Men hovedårsagen er jo netop sanktioner mod Rusland/Ukraine krigen, der medføre stigende energi og fødevare priser, samt mindre samhandel.
Noget der rammer vesten og Afrika. Hårde end det rammer Rusland
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
-
- Stoker XIV
- 17
- Mit fyr: 16 kw blackstar
- Areal: 170m2+55m2 værksted
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 4 -35 kg
- Årligt forbrug: ca 6000
- Geografisk sted: ejstrupholm
- Har takket: 37 gange
- Blevet takket: 29 gange
Jeg betaler gerne mere for mine varer hvis det kan gøre en forskel, og det tror jeg det gør.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
"rigtige mænd kører V8"
-
- Stoker XIV
- 15
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 452 gange
- Blevet takket: 61 gange
Jeg tror ikke at hovedårsagen til recessionen er Rusland/Ukraine krigen, den startede i min optik med Covid-19 udbrud, hvor hele verden gik i stå, for derefter at buldre fremad hvor træerne næsten nåede himlen. Og alting steg, bemærk selv hvor hurtigt varerne steg på byggematerialer samt håndværker lønningerne.triumph skrev: 11 jul 2022 13:41 Det er sikkert korrekt at der kommer en recession. Men hovedårsagen er jo netop sanktioner mod Rusland/Ukraine krigen, der medføre stigende energi og fødevare priser, samt mindre samhandel.
Krigen i Ukraine er med til at få det til at gå hurtigere imod en recession.
Se grafen for det amerikanske index DOW Jones. Indexet har steget MEGET efter Covid-19. Det gik for hurtigt og nu tror jeg at det skal nedad igen som 2008. Desværre kan min graf ikke vise historiske mere end hvad i ser her
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker XIV
- 15
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 452 gange
- Blevet takket: 61 gange
Jeg er overbevist om Kineserne ved at de gå linedans på en knivsæg. Køber de for meget billig olie/gas fra Russerne så kommer der helt sikkert import told til USA, og det kender Kineserne alt til. Amerikanerne kan jo lave en udlægning at den billige olie/gas er en slags kinesisk statsstøtte...triumph skrev: 11 jul 2022 13:41 Den Kinesiske regering har sagt at de "Skal se på om de kan købe sig ind i Russiske energiselskaber"
Inderne forstår ikke brokker
JA det er straks sværere med Indien, jeg tror de får lov til i en længere periode til at købe olien, der bliver set lidt igennem fingrene med dem, de er jo et "vestland" men dog fattigt og med mange mennesker, så de kan jo få lov til at hæve levestandarden lidt, inden de bliver bedt om at minimere deres import af russisk olie/gas
-
- Stoker XIX
- 14
Tværtimod. Jeg syntes bare ikke vi skal bruge sanktioner der kun rammer alle andre end russere.Fiffer skrev: 11 jul 2022 17:23 Jamen så glemmer vi da bare Ukraine der kæmper for deres selvstændighed med deres liv, fordi folk piver over energi stiger, Rusland er dømt ude politisk i EU, lev med det! Triumph du lyder næsten som om du beundrer Putin for hans handlemåde….
Nævn et sted hvor sanktioner har fungeret ( Det er i hvert fald ikke i Cuba eller Iran, der har været sanktioneret i 20-50 år)
Den krig skal stoppes NU.
Så må der findes argumenter der er så stærke at russerne fiser hjem til sig selv.
Det kunne godt være militær indgriben fra NATO.
Rå magt er det eneste sprog Putin forstår, og årsagen til at han er gået ind i Ukraine, er at han har vurderet at Vesten/NATO/EU. Mangler handlekraft og sammenhold. Så der ikke ville komme reaktioner der var stærke nok til at afholde ham fra en invasion
Der synes jeg vi burde bevise at han tog fejl.
Ikke bare for Ukraineres skyld. Men også for de 50 millioner mennesker der står på grænsen til hungersnød
Senest rettet af triumph 12 jul 2022 08:41, rettet i alt 1 gang.
-
- Stoker XIX
- 14
Den bliver vist svær at sælge til verdens samfundet;Bri_Jac skrev: 11 jul 2022 22:42 Jeg er overbevist om Kineserne ved at de gå linedans på en knivsæg. Køber de for meget billig olie/gas fra Russerne så kommer der helt sikkert import told til USA, og det kender Kineserne alt til. Amerikanerne kan jo lave en udlægning at den billige olie/gas er en slags kinesisk statsstøtte...
JA det er straks sværere med Indien, jeg tror de får lov til i en længere periode til at købe olien, der bliver set lidt igennem fingrene med dem, de er jo et "vestland" men dog fattigt og med mange mennesker, så de kan jo få lov til at hæve levestandarden lidt, inden de bliver bedt om at minimere deres import af russisk olie/gas
Tyskland og Italien må gerne købe energi fra Rusland. Men Indien, Kina og Pakistan må ikke......
-
- Stoker XIX
- 14
Det er jo en "Perfect Storm"Bri_Jac skrev: 11 jul 2022 22:35 Jeg tror ikke at hovedårsagen til recessionen er Rusland/Ukraine krigen, den startede i min optik med Covid-19 udbrud, hvor hele verden gik i stå, for derefter at buldre fremad hvor træerne næsten nåede himlen. Og alting steg, bemærk selv hvor hurtigt varerne steg på byggematerialer samt håndværker lønningerne.
Krigen i Ukraine er med til at få det til at gå hurtigere imod en recession.
Se grafen for det amerikanske index DOW Jones. Indexet har steget MEGET efter Covid-19. Det gik for hurtigt og nu tror jeg at det skal nedad igen som 2008. Desværre kan min graf ikke vise historiske mere end hvad i ser her
DOW_index.png
Klimaforandringer har skabt tørke i store dele af Afrika. Ja selv Sydeuropa er ramt af brande og tørke.
Befolkningstallet har lige nået 8 millioner. = fødevaremangel.
Og når man så fjerner fødevarerne fra Ukraine/Rusland fra liningen, så går det jo helt galt.
Der har længe været mangel på alt, grundet en højkonjunktur i Europa/Asien. Og når Coronaen kommer og reducere produktionen. Samtidigt med at der pumpes store pengebeløb ud til forbrug.
Ja, så går det jo galt.
Men recessionen bliver jo langt værre hvis prisen på energi og fødevare stiger så meget at det går ud over folks købekraft
-
- Supporter
- 16
- Mit fyr: RTB
- Areal: 160
- Brændsel: piller + 30 rør solfanger
- Dagligt forbrug: 10 kg.
- Årligt forbrug: 3400 kg.
- Geografisk sted: Svendborg
- Har takket: 88 gange
- Blevet takket: 299 gange
Glem den tanke.triumph skrev: 12 jul 2022 08:20 Tværtimod. Jeg syntes bare ikke vi skal bruge sanktioner der kun rammer alle andre end russere.
Nævn et sted hvor sanktioner har fungeret ( Det er i hvert fald ikke i Cuba eller Iran, der har været sanktioneret i 20-50 år)
Den krig skal stoppes NU.
Så må der findes argumenter der er så stærke at russerne fiser hjem til sig selv.
Det kunne godt være militær indgriben fra NATO.
Rå magt er det eneste sprog Putin forstår, og årsagen til at han er gået ind i Ukraine, er at han har vurderet at Vesten/NATO/EU. Mangler handlekraft og sammenhold. Så der ikke ville komme reaktioner der var stærke nok til at afholde ham fra en invasion
Der synes jeg vi burde bevise at han tog fejl.
Ikke bare for Ukraineres skyld. Men også for de 50 millioner mennesker der står på grænsen til hungersnød
Indgreb i NATO regi = atomkrig, fordi russerne vil føle nationen er truet.
Det er der ikke nogen der ønsker.
Derfor leveringer af våben til Ukraine.
Vejen frem er sanktioner.
Du kan så vælge at du vil sanktionere dem der omgår sanktionerne, eller tjener på sanktionerne.
Giv nu den grammofon et puf så du kommer videre

Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/