Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

For dæleme, vores Polske brødrefolk vil få økonomisk statsstøtte til biobrændsel, inkl. træpiller og flydende LPG-gas eller olie, brændstof.
Dem der bruger træpiller eller fast brændsel vil få 3000 polske zloty svare til 4800 danske kr.

Citat Start:
Regeringen har udmeldt støtte til pillemodtagere samt andre varmekilder. Som minister Anna Moskwa påpegede, er formålet med den udarbejdede forordning at yde støtte til en stor gruppe husstande i Polen til at dække en del af omkostningerne som følge af prisstigningerne på energimarkedet.

Hvem kan få godtgørelsen?
Økonomisk støtte i form af en engangsydelse til ejere af visse individuelle varmekilder vil støtte de husstande, hvor hovedvarmekilden er drevet af: træpiller, klumptræ eller anden type biomasse, især træbriketter, halm eller korn, eller flydende LPG-gas eller olie, brændstof.

Godtgørelsen, uden indkomstgrænser, for ejere af nogle individuelle varmekilder ydes én gang for en valgt varmekilde og udgør:

3 tusind PLN (antal husstande: 390 tusinde) - når hovedkilden til opvarmning er en kedel med fast brændsel til træpiller eller en anden type biomasse, især (træbriketter, halm, korn);

1 tusind PLN (antal husstande: 530 tusinde) - når hovedkilden til opvarmning er en kedel med fast brændsel, pejs, luftvarmer, køkkenkomfur, komfur eller kakkelovn drevet af klumptræ;

PLN 500 (antal husstande: 150 tusind) - når hovedopvarmningskilden er en gaskedel drevet af flydende LPG;
2 tusind PLN (antal husstande: 122 tusinde) - når hovedkilden til opvarmning er en oliekedel.

Kilde: https://magazynbiomasa-pl.translate.goo ... _tr_pto=sc
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Frank sejer larsen skrev: 12 aug 2022 09:15 det må de også selv om så gik de glip af de godt 20000 icon_cheesygrin.gif
Ja medmindre har ikke kan skaffe varen, for så tjener han jo det han kan, på de kunder han allerede har.
Mvh. Sophus
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestj ... ing-er-lav

Kan egentligt godt forstå at "detail-leddet" ikke har turdet at få for meget hjem til lager.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12

Indlæg af svanggaard »

Det er faktisk billigere at fyre med spaghetti end træpiller, selvom brændværdien er lidt lavere :shock: Mit fyr får kun lov at køre med træpiller... men det er da stof til eftertanke! Vi kommer nok til at se en del kreative løsninger - nogle bedre end andre 8) .
spaghetti.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

svanggaard skrev: 21 aug 2022 08:59 Det er faktisk billigere at fyre med spaghetti end træpiller, selvom brændværdien er lidt lavere :shock: Mit fyr får kun lov at køre med træpiller... men det er da stof til eftertanke! Vi kommer nok til at se en del kreative løsninger - nogle bedre end andre 8) .
spaghetti.jpg

Enig, mit fyr får også kun træpiller. Der kommer mange kreative løsninger, flere på facebook laver div. test med solsikker og halm piller.
Mange har ikke råd til en palle træpiller når prisen efterhånden har rundet de 5000 kr inkl. fragt.
Hvad jeg kan forstå, så er det svært og opdrive en brænderovn, de går som varmt brød hos forhandler pt. Og jeg tror ikke det kun bliver
brænde til brændeovn der bliver fyret. Tror alt vil blive brændt af, som kan brænde. Med de skyhøje priser på energi, er det for nogle
overlevelse for og kommer igennem den kommende vinter. Læste Putin vil lukke gas til Tyskland i 3 dage sidst denne mdr. pga. vedligeholdelse.
https://jyllands-posten.dk/internationa ... -tre-dage/
Vil den blive åbnet igen, jeg tror det ikke. Tror priser på energi eksplodere endnu engang i næste mdr.
Gas er Putins våben med EU, han forsøger og skabe panik med skyhøje energi priser.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Dunas skrev: 21 aug 2022 09:16 Enig, mit fyr får også kun træpiller. Der kommer mange kreative løsninger, flere på facebook laver div. test med solsikker og halm piller.
Mange har ikke råd til en palle træpiller når prisen efterhånden har rundet de 5000 kr inkl. fragt.
Hvad jeg kan forstå, så er det svært og opdrive en brænderovn, de går som varmt brød hos forhandler pt. Og jeg tror ikke det kun bliver
brænde til brændeovn der bliver fyret. Tror alt vil blive brændt af, som kan brænde. Med de skyhøje priser på energi, er det for nogle
overlevelse for og kommer igennem den kommende vinter. Læste Putin vil lukke gas til Tyskland i 3 dage sidst denne mdr. pga. vedligeholdelse.
https://jyllands-posten.dk/internationa ... -tre-dage/
Vil den blive åbnet igen, jeg tror det ikke. Tror priser på energi eksplodere endnu engang i næste mdr.
Gas er Putins våben med EU, han forsøger og skabe panik med skyhøje energi priser.
Putin er en god Pokerspiller. Nu er han ved at få overbevist Prøjserne om at åbne Northstream 2
https://ekstrabladet.dk/nationen/vild-melding/9388483
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

triumph skrev: 21 aug 2022 09:47 Putin er en god Pokerspiller. Nu er han ved at få overbevist Prøjserne om at åbne Northstream 2
https://ekstrabladet.dk/nationen/vild-melding/9388483
Den tyske kansler Olaf Scholz sagde, at Northstream 2 vil aldrig blive taget i brug.
Men, men.... nu må vi se hvem der vinder Putin eller Olaf Scholz.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12

Indlæg af svanggaard »

Indrømmet, jeg satte tingene på spidsen, men vi nærmer os et punkt hvor det bedre kan betale sig at brænde fødevarer af end traditionel biobrændsel. Personligt er jeg så heldig (eller måske forudseende) at jeg kan skifte mellem brændekedel og pillefyr. Men det er virkeligt et problem for mange. Det næste er så, at det også bliver dyrere at varme op i f.eks, skoler, institutioner, museer og andre offentlige bygninger. Jeg kan godt regne ud hvem der kommer til at betale i sidste ende :shock: .

Et hurtigt blik på pricerunner viser at biomasse til private (træpiller, træbriketter, brændetårne) koster i nærheden af 5000,- pr. ton.

Elpriserne falder heller ikke foreløbigt: https://finans.dk/privatokonomi/ECE1432 ... -lignende/

Løsninger kommer vi til at kigge langt efter

SF/enighedslisten: Stop overnormale profitter
Venstre/LA/Konservative: Sænk afgifter
Socialdemokratiet: Helikopterpenge

I min optik er det eneste som virker at sænke energiforbruget eller øge energiproduktionen. Mon ikke de vågner op til dåd når virksomhederne begynder at bukke under og private må gå fra hus & hjem?
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

svanggaard skrev: 21 aug 2022 11:05 Indrømmet, jeg satte tingene på spidsen, men vi nærmer os et punkt hvor det bedre kan betale sig at brænde fødevarer af end traditionel biobrændsel. Personligt er jeg så heldig (eller måske forudseende) at jeg kan skifte mellem brændekedel og pillefyr. Men det er virkeligt et problem for mange. Det næste er så, at det også bliver dyrere at varme op i f.eks, skoler, institutioner, museer og andre offentlige bygninger. Jeg kan godt regne ud hvem der kommer til at betale i sidste ende :shock: .

Et hurtigt blik på pricerunner viser at biomasse til private (træpiller, træbriketter, brændetårne) koster i nærheden af 5000,- pr. ton.

Elpriserne falder heller ikke foreløbigt: https://finans.dk/privatokonomi/ECE1432 ... -lignende/

Løsninger kommer vi til at kigge langt efter

SF/enighedslisten: Stop overnormale profitter
Venstre/LA/Konservative: Sænk afgifter
Socialdemokratiet: Helikopterpenge

I min optik er det eneste som virker at sænke energiforbruget eller øge energiproduktionen. Mon ikke de vågner op til dåd når virksomhederne begynder at bukke under og private må gå fra hus & hjem?
Enig. Tænker, den eneste måde og øge energi produktionen er Putin (det mente du vel også), ergo skal EU lave en aftale med Putin, ellers bliver energi produktionen ikke forøge i de kommende år. Så er der kun, at spare på energi. Og det bliver rigtig meget.
Hvis EU giver Putin lov til og bruge nord stream 2, kommer der et hysterisk skrig fra Ukraine, at vi ikke er solidariske. Et svært dilemma, som at vælge imellem pest eller kolera.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Dunas skrev: 21 aug 2022 12:44 Enig. Tænker, den eneste måde og øge energi produktionen er Putin (det mente du vel også), ergo skal EU lave en aftale med Putin, ellers bliver energi produktionen ikke forøge i de kommende år. Så er der kun, at spare på energi. Og det bliver rigtig meget.
Hvis EU giver Putin lov til og bruge nord stream 2, kommer der et hysterisk skrig fra Ukraine, at vi ikke er solidariske. Et svært dilemma, som at vælge imellem pest eller kolera.
Altså; Årsagen til der kun kommer 20% af den normale mængde gas gennem Northstream 1. Er jo udelukkende at Putin har valgt at reducere mængden for at presse EU (Og det kan han gøre uden det koster ham penge, da gas og olieprisen stiger, og den manglende gas erstattes af dyr olie)
Hvis Putin vælger at det er mere opportunt at lukke for begge gasrør, kan han jo stadig vælge at gøre det. Det bliver naturligvis vanskeligere at sige det er pga vedligehold. Men han kan stadigt gøre det

Tilbage til "Priser på træpiller"