Dunas skrev: 26 aug 2022 22:53
Så er der ved og være panik omkring tilgængelighed af træpiller.
Rigtig mange forhandler lukke for salg nu, da der har været en kraftig stigning i bestillinger.
Nok fordi der er meldt ud i pressen, at forhandler ikke kan få fat i træpiller.
Gætter på der kommer en form for rationering af køb træpiller. Gætter på max. 1 palle.
Problemet bunder nok mest i at mange har ventet med at bestille hjem til vinteren i håb om at priserne faldt.
Når de så bestiller nu så er det som døren til Magasin i gamle dage når der var udsalg.
Næste hurdle er hvornår forhandleren får nye forsyninger.
pille bruger skrev: 27 aug 2022 07:35
Problemet bunder nok mest i at mange har ventet med at bestille hjem til vinteren i håb om at priserne faldt.
Når de så bestiller nu så er det som døren til Magasin i gamle dage når der var udsalg.
Næste hurdle er hvornår forhandleren får nye forsyninger.
Hvad jeg forstod på indlægget i Tv2 News, så kan forhandler ikke få træpiller til DK. Der er bare ikke nok træpiller til EU markedet.
Ergo skal vores politiker give dem lov til og importere træpiller der ikke er bæredygtig. Altså de steder hvor de ikke kan bevise,
at de planter nye træer. Ser ud til mange træpiller bruger har trukken den langt ud, i håb om at træpiller ville falde i pris. De sidder i saksen nu.
Dunas skrev: 27 aug 2022 07:48
Hvad jeg forstod på indlægget i Tv2 News, så kan forhandler ikke få træpiller til DK. Der er bare ikke nok træpiller til EU markedet.
Ergo skal vores politiker give dem lov til og importere træpiller der ikke er bæredygtig. Altså de steder hvor de ikke kan bevise,
at de planter nye træer. Ser ud til mange træpiller bruger har trukken den langt ud, i håb om at træpiller ville falde i pris. De sidder i saksen nu.
Der kan bestilles træpiller, men hverken forhandler eller kunder ved hvornår der leveres næste gang
Som alt i denne situation så laves der regler love og alt muligt over hals og hoved
Brug omtanke og planlæg et stykke ud i fremtiden.
Hvis vi alle rykker sammen så kan der findes løsninger.
Denne situation er måske grunden man manglede til at få ekstra isolering op.
Jeg er sikker på at kraft/fjernvarmeværkerne bliver pålagt at dele (lidt) ud fra lagre. De har jo bedre mulighed for at bruge andre brændsler. Men det bliver det jo ikke billigt af.
Men det er nogle "sjove løsninger" der bruges p.t.
* Varmeværker sætter elkedler op fordi de kan varme billigt med dypkoger - elkunder betaler KASSEN.
* Elprisen er høj fordi der er for lidt (billig)el i systemet - Vi bliver bedt om at bruge mere strøm til VP og transport.
* Vi skal spare på energien generelt - Håndværkerfradrag til energiforbedringer er lukket.
* Vi skal skifte fra gasfyr til fjernvarme. Men puljen til varmeværker er tom - fordi staten mangler afgifter fra gas.
* Vi skal skifte til varmepumpe så hurtigt som muligt - men behandlingstiden på puljer med energitilskud er mange, mange måneder.
* Varmecheck til folk med høje gasomkostninger - bruger forældet BBR - de ku' ha' spurgt energiselskaberne.
* Vi skal spare på energi - elafgift reduceres først når der er brugt 4000kWh. Måske det var bedre med en omvendt løsning - en "dummebøde" hvis man bruger for meget.
* Vi skal ha' grøn og billig el - Men vi lader tyskerne standse de danske vindmøller.
* Beboere i ejendomme får uberettiget varmecheck fordi ejendomsejer ikke har ajourført BBR. Ejendomsejer stilles ikke til ansvar.
Vi skal formodentligt snart i stemmeboksen. Tvivler dog på at det bli'r bedre - uanset hvem der bli'r høvding.
Det er fuldstændig forkert med Luft til Luft, også de andre varmepumper. Tror de har beregnet efter en alt for høj SCOP værdi.
Bolius må have beregner efter angivet SCOP på produktet.
Træpille forbrug på 4550 kg x 4,6 kwh, vil samlet behov være 21,444 kwh, hvilket faktisk er rigtig for et alm. parcelhus.
Min pillepusher tager nu kr 5200 for 896 kg Sødra, som han imidlertid ikke har på lager pt. Kan man egentlig frostsikre sit centralvarmeanlæg, hvis man planlægger at fyre med luft til luft i en periode ?
calle skrev: 28 aug 2022 16:25
Min pillepusher tager nu kr 5200 for 896 kg Sødra, som han imidlertid ikke har på lager pt. Kan man egentlig frostsikre sit centralvarmeanlæg, hvis man planlægger at fyre med luft til luft i en periode ?
calle skrev: 28 aug 2022 16:25
Venlig hilsen
Hva da, Calle - Forventer du frost hvor rørene går.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.