Først el:
Bedste tip: Køb en elmåler (ca. 100,-) og få et overblik.
Hue smart-plugs på cirkulationspumper. Nu kører de kun nogle få timer om dagen.
Hue smart-plugs på smart-højtalere. De bruger omtrentligt 5W.
Varmt vand på opvaskemaskinen. Fint hvis maskinen er bygget til det og centralvarme er billigere end elopvarmning.
Blandingsbatteri indstillet til 30C foran vaskemaskinen. Mindre strømforbrug til opvarmning. Gælder selvf. kun hvis centralvarme er billigere end elopvarmet vand.
Udskifte mikrobølgeovn. Den gamle brugte 20W!!! bare for at holde uret kørende.
Kummefryser i køligt udhus/skur. Ikke alle frysere kan holde til det. Tjek manualen eller køb en som er beregnet til det.
Flyt rundt på elpærer så de mest effektive bruges hvor der er flest driftstimer. Alternativt - udskift alle til effektive modeller.
Frostvarer optøs så vidt muligt i køleskab.
Ugentlig rugbrødsdag. Smørrebrød er i den grad undervurderet og kræver ikke el ifbm. tilberedning.
Har sparet ca. 20% el uden nedgang i komfort. Investeringer i smart-plugs, nye elpærer osv. er kun lavet hvis de er tjent hjem på max 1 år.
Mht. elprisen har jeg p.t. fastpris el frem for flex el. Det spares der en del ved, men billedet kan hurtigt vende.
Non-food:
Køber intet uden først at tjekke Gul & Gratis/DBA. Der kan virkelig spares mange penge på den konto.
Transport:
Samler indkøb på færre ture. Lavere hastighed på motorvejen. Mere obs på dæktryk. Blander selv sprinklervæske (vand, sulfo og sprit om vinteren).
Krigskassen:
Oprettede en ekstra (krigs)konto i banken. Hver gang jeg køber noget overflødigt (hotdog, lotto, piratos osv.) overfører jeg et tilsvarende beløb til krigskontoen. Alt det overflødige bliver hermed dobbelt så dyrt (tænker mig om en ekstra gang) og jeg sparer samtidigt op. Jeg tør slet ikke fortælle hvad der står på kontoen efter 6 mdr... Virkelig en øjenåbner
Øvrig økonomi:
Tror s'gu jeg opkonverterer mit realkreditlån. 15% af restgælden og lavere ydelse i 5-8 år. Kan godt li' tanken om lavere belåningsgrad... særligt hvis ejendomspriserne for alvor begynder at falde.