Tak for svar :-) Skal det forståes sådan, at du tænder og slukker dit fyr hver dag, eller har det noget automatisk pausefyring? Jeg ved ikke, hvad vores har ;D Du har alligevel et meget lavt brug, synes jeg. Hvor mange kWh er dit fyr på?pille bruger skrev: 19 okt 2022 12:16 Det er altid svært at spå om besparelse ud fra få oplysninger.
Til sammenligning opvarmer jeg 160 m2 gammelt bindingsværk med lidt isolering hist og pist.
Efter vi er begyndt at spare her i efteråret, forventer jeg at mit årsforbrug i år, kommer til at ligge på ca 4000 kg piller.
Sidste år brugte jeg 4500 kg.
Jeg fyrer hele året, om sommeren kun et par timer om morgenen.
Slukker jeg for varmen hele sommeren, så sparer jeg måske yderligere 500 kg piller.
Varmt vand er med 2 vejsventil og der bruges piller til opvarmning hele året.
Om sommeren tænder fyret selv når der mangler varmt vand, og slukker når der er nok.
Det der er den store forskel på dit og mit fyr er at mit er slukket, al den tid jeg ikke har brug for varmen![]()
Hvis du fyrer på samme måde / samme forbrug i et nyt fyr, så vil du teoretisk kunne spare forskellen i virkningsgraderne.
Så er det at du skal se på, er nye muligheder og nye funktioner i styringen af et nyt fyr.
Hvis vi slukker fyret tre mdr. om sommeren, så sparer vi 2000 kg træpiller ca. Vi har varmt vand på el om sommeren og brændeovn til de kølige aftenener, så det har bare været nemmere at slukke for det.