Udskiftning af temperaturføler

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
tmajholt
Stoker I
Stoker I
2

Udskiftning af temperaturføler

Indlæg af tmajholt »

Hej

Jeg har købt mig en Delia Langå, hvor der er en standard temperaturføler på. Problemet er at ledningen er ca. 20 cm, så den måler temperaturen ret tæt på ovnen. Det er bare sådan en tynd ledning med føleren ude for enden.

Kan man bare skifte den ud med en random temperaturføler evt. en trådløs, så man kan måle temperaturen et mere passende sted?
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Udskiftning af temperaturføler

Indlæg af svanggaard »

Jeg tror du skal satse på at forlænge ledningen.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Hvis det er en pt100/pt1000 ( altså en ohmsk modstand) så kan du forlænge ledningen. Men hvis det er f.eks. en NiCrNi føler, så kan ledningen ikke forlænges
tmajholt
Stoker I
Stoker I
2

Indlæg af tmajholt »

Jeg ved ikke om det er det ene eller det andet.
Det er sådan en her
https://www.hedestoker.dk/6745-rumtempe ... GwQAvD_BwE

Jeg kan købe en rumtermostat på dbvvs, hvor jeg fik besked på at den bare skulle have en almindelig lampeledning og sættes til ovnen (uden at forklare nærmere, hvordan).
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Det ligner et termoelement. F.eks. en NiCr-Ni. Her har man 2 ledere af forskellige materialer. Der hvor man sammenføjer dem dannes en spænding der afhænger af temperaturen.
Hvis du forlænger føler ledningen med alm. Kobberkabler, så får man en ny sammenføjning der gennere en spænding, og måling bliver forkert.
Forlængelse skal ske med samme materiale, som føler ledningen

Jeg ved ikke noget om man kan tilslutte en ekstern rumtermostat
Kat1959
Stoker I
Stoker I
3
Har takket: 1 gang

Indlæg af Kat1959 »

Synes jeg også er irriterende, den korte føler. Har lige mailet Hedestoker.dk da de sælger en føler til Langå ovne, men de har ikke skrevet længde på.
Det ser heller ikke ud til man kan få en ekstern termostat.
P.t. har jeg stoppet min føler ned under gulvet :) så kører ovnen mere kontinuerligt i stedet for evigt stop-start, men det er jo ikke alle der kan det
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

Du kan godt forlænge en NICr-NI føler, hvis de to nye tilledninger er af samme materiale og tilledningerne fra føler er af samme materiale. Det er selve følerelementet der består af 2 forskellige materialer ( spændingsrækken fra den gamle fysik undervisning ) og det er den spænding der varierer som funktion af temperaturen. Fabrikanterne af disse føler sørger normalt for at de 2 tilledninger ender i samme materiale og kan derfor godt forlænges med 2 ledere igen parvis samme materiale.
Eks. hvis de 2 nye parvise ledere er af samme materiale ( normalt for kabel med 2 eller flere ledere :) :) ) f.eks. kobber og tilledninger fra føler er parvis jern kan disse forlænges, da de 2 nye metalovergange udligner hinanden.

PT100 kan også forlænges, men kan give en fejlvisning ( ved 2 ledere ) ved forlængelse hvor ledningen har en større indre modstand ( tynd tværsnit / lang ledning ). Derfor findes der 3/4 tråds udgaver af PT100 hvor denne fejlvisning ud balanceres.

PT1000 er modstanden 10 gange større altså vil tilsvarende opsætning som PT100, 2 leder give 10 x mindre misvisning. Derfor ses kompensering på PT1000 ikke så ofte.

NTC findes i mange udgaver, mest kendt 10 k / B3950 hvor B beskriver karakteristikken for NTC elementet. Det var denne karakteristik jeg engang fandt for en kineser varmepumpe. Se anden sted på SP.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Tilbage til "Pilleovn - Træpilleovn"