Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Gensalgsprisen er jo ikke så væsentlig ved leasing. Så er værditabet jo ikke mit problem. Eneste ubekendte ved leasing er jo antallet af småskader, som skal udbedres ved aflevering. Alene fælge koster jo rask væk 4000/stk.

Men sjovt at leasing, der normalt er mest relevant for afgiftstunge biler, er blevet interessant ift elbiler, som er begunstiget med lave afgifter.

Det vælter frem med nye mærker og modeller - jeg har hørt 75 nye modeller årligt. Vi skal jo ikke så lang tid tilbage, hvor vi var imponerede, hvis der kom 75 elbiler på vejen om året. Priserne falder - det er nok meget naturligt når konkurrencen stiger. Der skal trods alt stadig skrabes 2 ton materialer sammen og svares moms - helt gratis bliver de næppe.

Du har helt ret i at brugtmarkedet snart bliver interessant. Jeg tvivler på at bunden ryger ud af markedet for brugte fossil biler - de kan altid eksporteres. Men en brugt hvid Tesla, eller en at de nye kinesiske modeller, som kun er solgt i få eksemplarer, kan blive nok svær at omsætte. Derudover er der sandsynligvis en mangel på mekanikere, der har ekspertise inden for elbilreparationer. Endelig er det begrænset, hvor mange reservedele man kan finde til elbiler hos autoophuggerne. Måske bliver risikoen ved at købe brugt elbil simpelthen for stor.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Det jeg mente var; Leasing er nok var en god ide. Fordi gensalgsværdien ved køb af en bil, er svær at spå om, samt at den generelle pris på elbiler nok ville falde.

Jeg tror at grunden til at leasing er blevet interessant, er at hvis f.eks en VW ID 4 ikke rigtigt sælger, fordi den er blevet for dyr, så vil Vw ikke gøre dem der allerede har købt en ID4 sur, ved at sænke nyprisen og dermed øge værditabet for eksisterende ejere . Så vil de hellere komme med et godt leasingtilbud.
Og sagen er jo den; Der er ikke nogen andre end Tesla der sælger elbiler. så hvis andre leverandører vil på banen, så bliver de nød til at komme med bedre tilbud.
Jeg så på youtube at i Kina er Vw´s bilsalg faldet med 50% (både el og fossil) Fordi Kineserne vil have elbiler, og selvom en ID3 kun koster 15.000 EUR, så foretrækker de andre mærker.
I Norge er 83% af nybilssalget elbiler. (Til Dels fordi at der hverken er mons eller afgifter på elbiler, fra nytår begynder de at indfase moms på elbiler)
Resten af Europa kommer jo også med på et eller andet tidspunkt.
Men du har da ret i at man i rigtigt mange år ville kunne eksportere en fossil bil

Elon har jo allerede aktionærerne på nakken.
Fordi han tjener mindre pr bil efter han sænkede prisen, så faldt Tesla aktien.
Derfor har han nok ikke lyst til at sænke prisen igen, men så kan han jo istedet komme med et skarpt leasingtilbud.....
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12

Indlæg af svanggaard »

Jeg kan simpelthen ikke holde ud at høre netop den podcast - jeg har ellers forsøgt mange gange. De bruger en time på indhold, som kunne formidles på 10 min. Jeg har heldigvis min egen regnemaskine.

Jeg havde forresten fat i mit forsikringsselskab i går. Lang historie kort - de har en forsikring til leasede biler som dækker småskader ved aflevering. Den samlede pris (ansvar/kasko/leasing) var faktisk helt fair.

Samtidigt har jeg overvejet, om det vil være en idé at "filme" en leaset bil. Dvs. lægge en gennemsigtig folie på hele bilen - lidt ligesom reklamerne på taxaer. Jeg har ladet mig fortælle at det ikke er så dyrt, og så er lakken jo rimeligt godt beskyttet. Jeg tror faktisk godt man må levere en bil retur med folie - det er jo ikke en konstruktionsmæssig ændring. Måske sku' man benytte lejligheden til at få lavet et stort rødt kryds - så er den nemmere at finde blandt alle de andre hvide teslaer på p-pladsen 8)

Som det ser ud netop nu, kommer jeg til at gøre brug af leasingtilbudet. Men der er noget timing som skal falde på plads. Jeg er lidt bekymret for at konebilen er ved at være rådden, og det var egentlig min Passat der skulle udskiftes :shock:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Budskabet i podcasten var; Det er helt galt at købe en TMY SR hvis man kan lease den til den pris.
Samt at VW/Skoda havde produceret så mange ID4/Enyaq de ikke kunne komme af med, at der var modeller der var 1 år gamle, og havde kørt 0 km. Som de ville af med inden at de blev 2 år.
Så nu kunne man f.eks. få en ID4 Pro Performance (det er den med 77 kwh batteri, og rimeligt godt udstyr) til 330.000.
Min kollega købte sådan en for 2 år siden. Han gav over 500.000

Jeg har min bil forsikret hos ASG Care (Sønderjyske)
De har godt nok sat prisen væsentligt op siden jeg tegnede forsikring, men jeg tror stadig de er blandt de billigste. Men man skal vist tegne forsikringen gennem forhandleren for at få den til en helt skarp pris
https://www.asgcare.dk/

Hvordan er det med overkørte km i leasingaftalen ?

Og wrappe bilen i folie er bestemt ikke billigt, og efter min menig helt meningsløst på en bil man kun skal have i 3 år
Jeg gav 3500 kr for at få folie på paneler. En hel bil koster vel 20-35.000 kr
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12

Indlæg af svanggaard »

Prøv at klikke "forsikring" her: https://nffleet.dk/produkter-og-service ... atleasing/
Umiddelbart ca. 5200/år for ansvar+kasko på en Y RWD.

Overkørte km koster i runde tal 1,25kr/km. Underkørte refunderes med ca. 0,3kr/km. Tallene stammer fra eksempel på leasingkontrakt - så de skal nok tages med et gran salt.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 04 nov 2023 10:20 Prøv at klikke "forsikring" her: https://nffleet.dk/produkter-og-service ... atleasing/
Umiddelbart ca. 5200/år for ansvar+kasko på en Y RWD.

Overkørte km koster i runde tal 1,25kr/km. Underkørte refunderes med ca. 0,3kr/km. Tallene stammer fra eksempel på leasingkontrakt - så de skal nok tages med et gran salt.
De vedhæftede priser er jo væsentligt højere end dem der er på Teslas hjemmeside. F.eks koster leasing ved 30.000 km/år; 5545 kr/md i det vedhæftede, men 4845 kr på teslas hjemmeside
b1.png
Kan man ikke læse leasingkontrakten inden man bestiller ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12

Indlæg af svanggaard »

Jeg tror ikke tabellen er opdateret ift. det leasing-tilbud de kører frem til 18 dec. Jeg er sikker på at kontrakten kan gennemlæses i sin helhed inden køb.

Jeg kører 30.000km årligt. Jeg kører p.t. gammel Passat og laver selv vedligehold/rep. En grov opstilling af de årlige udgifter er (velvidende at vi sammenligner æbler & pærer):

Passat:
40000kr brændstof
5500kr ejerafgift
8000kr olieskift/rep
I alt 53500kr/år (4500kr/md) + forsikring, afskrivning & dæk
(det er en meget gammel bil m. mange små rep. Til gengæld er den betalt)

Tesla Y RWD:
5500kr Strøm
1000kr ejerafgift
58140kr Leasing
I alt 64640kr/år (5400kr/md) + forsikring, førstegangsydelse, ladeboks & dæk
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Hvis du lægger afskrivninger oven i udgifterne til Passaten, så er det jo nærmest billigere at køre Tesla model y end en gammel passat

Det eneste er at vinterdæk/fælge til en elbil er dyre. Det gør ikke så meget, hvis man har bilen i mange år, men og lægge 15.000 til et sæt vinterdæk man kun kan bruge 3 år, det gør ondt
Da jeg købte min, var bluetooth dæksensore i restordre/minimum 3 Mds. leveringstid. Så jeg fik aldrig købt nogle.

Min Tm3 har kørt 34.380 km i år.
Den har brugt 6002 kWh = 175 Watt/km (bilen viser 145 watt/km, forskelen er ladetab/kabineopvarmning inden kørsel, osv)
En TMY er større, så den bruger nok lidt mere
Jeg ved dog ikke hvad elpriser har været i perioden.

Har du tænkt over en lade løsning ?
Jeg har min egen ladeboks, Det er en Easee. Den er skide smart, men der har været meget bøvl med om den er lovlig, om Easse går konkurs, og om den nye opdaterede model er lovlig. Så måske skulle man overveje en anden
Jeg har el abonnement med variabel pris (Jeg har Ewii, de har ingen acconto, og gennemsigtige priser.)
Jeg har tilbagebetaling ef elafgift gennem https://homecharge.dk/
Det koster 79 kr./md
Men det kunne ligeså godt være gennem f.eks. https://takecharge.dk eller et af de andre firmaer. Bemærk at det er ikke alle der tilbagebetaler samme beløb.

Clever har også et ok abonnement. Nu er det godt nok længe siden jeg har checket op på det, men så vidt jeg husker betaler man 800 kr/md.
Man får så refunderet den gennemsnitlige elpris mellem kl 00 og 06. Men hvis elprisen er over 89 øre/KWh, så skal man betale merprisen.
Til gengæld kan man lade gratis på Clever ladestandere. Så hvis man skal lade uden for hjemmet, så er det en god løsning.
Det er vist noget med at man får rabat hvis man også får strømmen leveret gennem Clever

Du kan risikere at få en grim overraskelse når du kigger på rækkeviden om vinteren
Den er sat til 250 km ved 110 km/t ved -10 C. Det er naturligvis ikke så tit at det er -10, men til gengæld er det også fra 100% til 0% SOC. Og man gider ikke komme hjem med 0%. Derudover så bliver rækkeviden kortere hvis det er flere korte ture hvor man skal varme kabinen op mellem hver tur

https://ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y
b1.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12

Indlæg af svanggaard »

Netop - prisen ved leasing er meget attraktiv. Det kan aldrig gå at købe - slet ikke når man derved påtager sig højere risiko, så snart garantien er udløbet. Startomkostningerne ved leasing er 15.000, men det er s'gu heller ikke gratis at stifte et billån i banken. Og mon ikke det er svært at få et billån til under 4-5% i dag?

Vinterdæk, puha, slagsmål under opsejling. Min holdning er klar: Vinterdæk er det eneste rigtige på sne og is. Under alle andre vejrlig fungerer sommer og/eller helårsdæk bedst. Sne/is på vejen sker måske 5 gange på en vinter. Ergo vil jeg ikke ha' vinterdæk. Er der meget sne bli'r jeg hjemme, eller ta'r en traktor. Tjek i øvrigt denne video https://www.youtube.com/watch?v=TJsV2ORMsms

Jeg kommer til at hjemmelade. Det bliver meget sjældent at der skal lades ude i byen. Jeg har hverken varmepumpe eller solceller, så jeg regner med at kunne få elafgift refunderet.

Min løse plan er at få en go-e lader https://go-e.com/da-dk/ Den virker med Home Assistant, dvs. jeg kan automatisere opladning ud fra elpriser og totalbelastning. Desuden kobles den til med CEE stik. Det betyder at jeg kan ta' ladeboks med i sommerhus.

Der er vist nok nogle spidsfindigheder vedr. refusion af moms på elafgift, hvis man IKKE vælger ladeabonnement hos sin normale elleverandør. Det har jeg ikke orket at sætte mig ind i endnu.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"