Er den der Go-e lader afregnigsgodkendt ?
Hvis jeg var dig ville jeg tale med det firma der skal stå for el refusionen inden du køber en oplader.
De har jo et system der automatisk går ind og fjernaflæser måler, og vil gerne have aflæsning i det format de benytter.
Derfor er det ikke givet at de accepterer alle mulige opladere/målere
Jeg har ikke nogen problemer med at få el refusion tilbage betalt fra en anden end el leverandøren.
Skal man skifte til elbil ?
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Go-e laderen er i hvert fald på monta's hjemmeside https://monta.com/uk/help-center/go-e-i ... uide-ocpp/ Men nej, det er endnu ikke undersøgt til bunds.
Får du både elafgift (69,70 øre/kWh) og momsen af elafgiften (17,43 øre/kWh) retur?
Får du både elafgift (69,70 øre/kWh) og momsen af elafgiften (17,43 øre/kWh) retur?
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
svanggaard skrev: 04 nov 2023 19:43 Jeg tror ikke tabellen er opdateret ift. det leasing-tilbud de kører frem til 18 dec. Jeg er sikker på at kontrakten kan gennemlæses i sin helhed inden køb.
Jeg kører 30.000km årligt. Jeg kører p.t. gammel Passat og laver selv vedligehold/rep. En grov opstilling af de årlige udgifter er (velvidende at vi sammenligner æbler & pærer):
Passat:
40000kr brændstof
5500kr ejerafgift
8000kr olieskift/rep
I alt 53500kr/år (4500kr/md) + forsikring, afskrivning & dæk
(det er en meget gammel bil m. mange små rep. Til gengæld er den betalt)
Tesla Y RWD:
5500kr Strøm
1000kr ejerafgift
58140kr Leasing
I alt 64640kr/år (5400kr/md) + forsikring, førstegangsydelse, ladeboks & dæk
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
For og være helt ærlig, så ved jeg det ikke.svanggaard skrev: 05 nov 2023 07:40 Go-e laderen er i hvert fald på monta's hjemmeside https://monta.com/uk/help-center/go-e-i ... uide-ocpp/ Men nej, det er endnu ikke undersøgt til bunds.
Jeg ved jeg får de 69,4 øre/KWh. Men er der ikke noget med at staten lægger moms på elafgiften, men ikke vil tilbagebetale momsen igen ?
(Da jeg fik elbil var der en masse mennesker der havde bøvl med Monta, og kom ud til en bil der ikke var opladt. Appen fik også skyld for at smadre 12 v batterier på Hyundai/Kia/Vw, da den kommunikerede med bilen flere 1000 gange i døgnet, og dermed "vækkede" bilens styresystem.
Hyundai/Kia kunne/måtte ikke lade 12 v batteriet, når der sad ladekabel i bilen. Og pludseligt stod de med et fladt batteri. Det var ihvertfald en af teorierne til hvorfor deres batterier døde
Derfor har jeg aldrig oprettet monta, men får bare refusion tilbage 2 gange om året)
PS
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-06-e ... momskroner
Nu kan jeg se hvad du mener med "Bøvl ved ikke at have samme eludbyder, som den der betaler refusion
-
- Stoker XV
- 12
Jeg aner ikke om monta skal bruges. Men noget tyder på at go-e laderen har MID måler indbygget. Jeg har ikke lagt mig fast, men det at go-e laderen kan tages med i sommerhuset er ret tiltalende. Samtidigt vil jeg gå ret langt for at finde en løsning, som ikke er bundet til et bestemt elselskab.
Men skal der hældes 6000kWh på en elbil årligt, begynder elafgift (og moms heraf) at løbe op. Der skal finregnes - mine overvejelser tager udgangspunkt i at kunne lade til 0,9kr/kWh netto (gennemsnitligt). Det burde ikke være helt umuligt med lidt planlægning.
Men skal der hældes 6000kWh på en elbil årligt, begynder elafgift (og moms heraf) at løbe op. Der skal finregnes - mine overvejelser tager udgangspunkt i at kunne lade til 0,9kr/kWh netto (gennemsnitligt). Det burde ikke være helt umuligt med lidt planlægning.
-
- Stoker XIX
- 14
Hmm irriterende.....
Hvis jeg f.eks bruger 6550 KWh/år, og ikke får momsen refunderet af elafgiften. Så koster det 1135 kr/år
Jeg har skiftet til Ewii fordi de er meget gennemsigtige i deres priser => man betaler spotprisen + et tillæg på 3,75 øre/KWh. Hvilket tydeligt fremgår af deres hjemmeside så man altid kan se de reele tillæg
Norlys og andel skriver ikke hvad de ligger oven i prisen, men Andel er det vist nok 13 øre/KWh. => jeg skal betale 10 øre mere KWh, mog jeg bruger ca 11.000 KWh/år = 1100 kr ekstra/år
Så selvom jeg skiftede til, så ville det jeg fik mere udbetalt i refusion, blive spist op af en højere elpris
Hvis jeg f.eks bruger 6550 KWh/år, og ikke får momsen refunderet af elafgiften. Så koster det 1135 kr/år
Jeg har skiftet til Ewii fordi de er meget gennemsigtige i deres priser => man betaler spotprisen + et tillæg på 3,75 øre/KWh. Hvilket tydeligt fremgår af deres hjemmeside så man altid kan se de reele tillæg
Norlys og andel skriver ikke hvad de ligger oven i prisen, men Andel er det vist nok 13 øre/KWh. => jeg skal betale 10 øre mere KWh, mog jeg bruger ca 11.000 KWh/år = 1100 kr ekstra/år
Så selvom jeg skiftede til, så ville det jeg fik mere udbetalt i refusion, blive spist op af en højere elpris
-
- Stoker XIX
- 14
Kan dem der skal betale refusion finde ud af at tale med måleren, hvis den er på 2 adresser ?svanggaard skrev: 05 nov 2023 15:30 Jeg aner ikke om monta skal bruges. Men noget tyder på at go-e laderen har MID måler indbygget. Jeg har ikke lagt mig fast, men det at go-e laderen kan tages med i sommerhuset er ret tiltalende. Samtidigt vil jeg gå ret langt for at finde en løsning, som ikke er bundet til et bestemt elselskab.
Du kan se Clevers tilbagebetalingssatser i bunden af denne side. Husk at der ikke var elafgift de første 7 måneder af året
https://clever.dk/tilbagebetaling
-
- Stoker XV
- 12
Norlys tillæg ligger i prislejet 3-4 øre/kWh. Tror ikke der er den store forskel mellem Ewii og Norlys.
Måleren registreres på hjemmeadressen. Når måleren skal med i sommerhuset er der et par muligheder:
1) Når jeg er i sommerhus omdøber jeg WiFi til at matche hjemmenet.
2) Måleren fungerer sikkert fint offline, og aflæses efter et par dage når den kommer retur på hjemmeadressen.
Helt fortroligt, mellem os sagt, har jeg varmepumpe i sommerhuset, og har derfor reduceret elafgift. Men tænker godt jeg kan få elafgiften retur de par gange årligt jeg vil komme til at lade i sommerhuset. Laderen har næppe GPS indbygget
Måleren registreres på hjemmeadressen. Når måleren skal med i sommerhuset er der et par muligheder:
2) Måleren fungerer sikkert fint offline, og aflæses efter et par dage når den kommer retur på hjemmeadressen.
Helt fortroligt, mellem os sagt, har jeg varmepumpe i sommerhuset, og har derfor reduceret elafgift. Men tænker godt jeg kan få elafgiften retur de par gange årligt jeg vil komme til at lade i sommerhuset. Laderen har næppe GPS indbygget

-
- Stoker XIX
- 14
Jeg tror mere du skal tænke over om dem der skal tilbagebetale refusion kan "tale" med måleren.svanggaard skrev: 05 nov 2023 15:51 Norlys tillæg ligger i prislejet 3-4 øre/kWh. Tror ikke der er den store forskel mellem Ewii og Norlys.
Helt fortroligt, mellem os sagt, har jeg varmepumpe i sommerhuset, og har derfor reduceret elafgift. Men tænker godt jeg kan få elafgiften retur de par gange årligt jeg vil komme til at lade i sommerhuset. Laderen har næppe GPS indbygget![]()
Og så er der krav om fejlstrømsbeskyttelse "RCD type B" der også måler på jævnspænding
Jeg tror som udgangspunkt ikke at det er genier der sidder i elselskaber, men det behøver man vel heller ikke være, hvis man kan se at laderen har haft et forbrug på f.eks 50 KW, mens hjemadressen måske kun har haft et forbrug på et par KW i den pågældende periode
-
- Stoker XIX
- 14
Der fremgår intet om spottillæg på norlysés hjemmeside. Den slags firmaer der ikke skilter med prisen plejer jeg og holde mig fra.svanggaard skrev: 05 nov 2023 15:51 Norlys tillæg ligger i prislejet 3-4 øre/kWh. Tror ikke der er den store forskel mellem Ewii og Norlys.
På en af de hjemmesider der sammenligner elselskaber fremgår det dog at man har et spottillæg på 10 øre/kWh og man betaler 3 mds aconto Hos ewii er der ingen aconto, og 3,75 øre /KWh spottillæg
Har sakset dette fra facebook; 18,76 øres spottillæg hos andel
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.