https://samvirke.dk/artikler/se-kortet- ... in-kommune
De biler de sælger i dag holder vel minimum 15 år, Så der går jo mange år før salget af brændstof rigtigt dør ud, og de fleste kæder jo begyndt at omstille sig, så de også har ladestandere.
Men hvis man ser bort fra tankstationer ved motorveje, så får resten nok svært ved at sælge strøm, hvis man kan lade ved supermarkeder, Mac Donald, osv
Nu ved jeg dog ikke hvordan Samvirke mener de kan forudse udviklingen af elbiler med nogen nøjagtighed. Det ville jo kræve en krystalkugle og forudse hvordan afgifter på brændstof, biler, ejerafgift vil udvikle sig de kommende år, for slet ikke at tale om priser på elbiler.
Regeringen smider jo f.eks. lige 1 kr på benzin/diesel efter nytår. Og prisen på elbiler styrtdykker nu.
Så lige at en Renault Twingo kommer til at koste 150.000. Det er jo samme pris som mikobiler som Hyundai i10/Toyota Aygo
https://bilmagasinet.dk/renault/twingo-2025
Hvem ved. Det er da ikke utænkeligt at f.eks brugte biler i Golf klassen bliver usælgelige i Danmark, og må eksporteres.
I dag kan man få en VW ID4 model 2022/23 med 0 km på tælleren til 300.000, en årgang 2022 ID3 koster 200.000.
Man kan ikke købe sammenlignelige brugte fossilbiler til den pris.
Den lave pris på elbiler skyldtes så også kun at VW ikke kan sælge deres biler i resten af verden.
For 2 år siden var der 1½ års ventetid på elbiler, og nye elbiler blev solgt til 50-75.000 over listeprisen.
Det medførte at opkøbere bestilte store mængder biler.
I resten af Europa (Hvor man ikke har høje bilafgifter, og dermed ikke samme rabat på elbiler som vi har i Skandinavien) Er der ikke særlig stor efterspørgsel på elbiler. Og efter Tesla sænkede prisen med 130.000 kr./bil / Der ikke er leveringsmangel. Så er de brændt inde med dem, og de vil jo gerne af med dem mens der stadig er garanti på dem. Efter årsskiftet er der mange der er årgang 22 = 2 år gamle
=> VW får svært ved at sælge nye biler når man kan købe en brugt der har kørt 0 km, til 2/3 af nyprisen.
Vedr. Service. Så er jeg på hold Linz...;o)
Det er da nok muligt at en ny motor til en E-tron koster 75.000,
Men det tager formodentligt kun få timer at skifte den, og hvis det skal gøres pr kulance. Så er det nok ikke det der betaler for forhandlernes paladser i glas og stål.
Jeg blev lidt chokket da du nævnte prisen på kalibre på en Tesla. Meeen 25.000 alligevel.....

De bagerste kalibre til min koster 1500 kr/stk, og de forreste 3000.
Det er da dobbelt pris af det jeg plejer at give, men mon ikke de også bliver billigere efterhånden som kopiproducenterne øjner et marked.
https://www.bildeleshop.dk/tesla/model- ... msekaliber
Jeg tænker mere på alle de små mekanikkere. I dag kan VW ikke finde ud af at fejlsøge på en VW elbil. Den bliver hooket op på en speciallist der sidder med special software og viden på hovedkontoret. Hvordan skal den lille mekanikker omstille sig til det.
Han kan selvfølgeligt stadigt ordne bremser, AC, skifte dæk osv. Men 2/3 af arbejdet forsvinder hvis service(Olieskifte) og fejlfinding forsvinder