Tak for svarene. Det er IMELLEM solfangerne hvor de skal forbindes direkte, og det er der jeg gerne vil have noget der kan give sig, bare et par mm er nok. Solfangerne kommer til at sidde så tæt sammen som muligt, planen er 100mm imellem dem (se tegning længere nede). I enderne er der ikke noget problem med ekspansion, der er der jo vinkler osv og masser af plads til at give sig.
Det er et hus med tagterasse, hvor jeg bygger en 2,3 meter høj struktur af alu-bjælker, så man kan opholde sig neden under. Disse paneler kommer så til at udgøre selve "taget", og da pladsen er begrænset kommer de helt op ad hinanden. Her er mine solCELLER på en tilsvarende konstruktion, og denne vil jeg udvide til at bære 9 af de her TERMISKE solfangere (som jeg allerede har haft i over et år nu, men jeg har kun haft en enkelt monteret intermistisk, direkte på taget):
Det er plane solfangere, og de er 1700x1000x80 mm. Der er fire ind/udgange med 22mm kobberrør der bare stikker ud, uden nogen fittings eller andre forskruninger. Rørene stikker ud i enderne af panelerne, ikke på siderne som på de fleste paneler.
Sådan her ser panelerne ud
Ser man nærmere på fittings kan man se at det simpelt hen er 22mm rør der stikker ud i enderne. Den sorte prop er netop bare det, en beskyttelses-hætte. Der er hverken fitting, gevind eller andet.
Det nemmeste og korteste er at forbinde dem med 22mm conex/klemringfitting/konisk, hvad man nu vælger at kalde dem. Men den samlede længde af solfangerne er 5,3 meter og jeg mener at de udvider og trækker sig nok sammen til at belaste disse samlinger, da de netop sidder monteret direkte imellem solfangerne.
Planen er at der skal være 10 cm imellem solfangerne hvor rørene stikker ud, mens de skal sidde helt op ad hinanden på den lange led. Derefter vil jeg fuge dem, og sætte en plade på eller noget, så det kan fungere som halvtag.
De orange stiplede linier ovenfor er omridset af solfangerne. De monteres næsten vandret, der er kun en hældning på ca 5 grader (lokationen er ca 23 grader nord, så solen står ca lodret på himlen ved middagstid om sommeren). Nedad i tegningen er ca mod syd, som egenligt ikke er relevant, men det er set oppefra og øverst i tegningen hvor de orange linier slutter, det er der hvor de eksisterende solceller er monteret som kan ses i det første billede i den her post.