Opladning af elbil med Home Assistant
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1.266
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Opladning af elbil med Home Assistant
Home Assistant styrer opladningen af Volvoen.
Det har fungeret i et par uger nu. Overordnet definerer man hvornår bilen skal være klar, og med hvilket minimum batteriniveau. Home Assistant styrer resten.-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1.266
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Det er en lejet boks fra Norlys (EVBox Elvi). De bruger Monta som "backend" - og jeg styrer dermed via Monta. Det kræver 3 integrationer i Home Assistant:
"Energi Data service" (energipriser), "Monta" (kommunikation med ladeboks) samt "EV Smart Charging" (ladeplanlægning).
Jeg er sikker på at det kan fungere med mange andre ladebokse - både med og uden Monta.
"Energi Data service" (energipriser), "Monta" (kommunikation med ladeboks) samt "EV Smart Charging" (ladeplanlægning).
Jeg er sikker på at det kan fungere med mange andre ladebokse - både med og uden Monta.
-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5.648
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 436 gange
- Blevet takket: 461 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Nu skal jeg ikke fremmane spøgelser der sikkert ikke eksistere, men på et tidspunkt havde mange bilmærker problemer med at 12V batteriet blev afladet pga 3 parts app. Som jeg husker det var det bl. Monta der "Snakkede" med bilen over 1000 gange i bilen, og dermed holdt liv i bilens software, og dermed drænede 12 v batteriet.
Problemet eksistere vist stadig på Kia/Hyundai biler, da de vist ikke oplader 12 v batteriet når ladeklappen er åben.
(Jeg havde 2 kollegaer (En med en eKona, og en med en eNiro) der begge stod med et dødt batteri sidste sommerferie.
Begge fik af vide at det skyldtes 3 parts app
Problemet er formodentligt løst på andre biler, men ville bare lige nævne det
Problemet eksistere vist stadig på Kia/Hyundai biler, da de vist ikke oplader 12 v batteriet når ladeklappen er åben.
(Jeg havde 2 kollegaer (En med en eKona, og en med en eNiro) der begge stod med et dødt batteri sidste sommerferie.
Begge fik af vide at det skyldtes 3 parts app
Problemet er formodentligt løst på andre biler, men ville bare lige nævne det
-
- Stoker XII
- 14
- Indlæg: 789
- Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
- Mit fyr: Fjernvarme
- Areal: 230
- Geografisk sted: tarm
- Har takket: 33 gange
- Blevet takket: 25 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Har en kia ev6 og oplader med Monta, har ikke oplevet nogle problemer så tænker det er blevet løst.
triumph skrev: 07 jun 2024 16:19 Nu skal jeg ikke fremmane spøgelser der sikkert ikke eksistere, men på et tidspunkt havde mange bilmærker problemer med at 12V batteriet blev afladet pga 3 parts app. Som jeg husker det var det bl. Monta der "Snakkede" med bilen over 1000 gange i bilen, og dermed holdt liv i bilens software, og dermed drænede 12 v batteriet.
Problemet eksistere vist stadig på Kia/Hyundai biler, da de vist ikke oplader 12 v batteriet når ladeklappen er åben.
(Jeg havde 2 kollegaer (En med en eKona, og en med en eNiro) der begge stod med et dødt batteri sidste sommerferie.
Begge fik af vide at det skyldtes 3 parts app
Problemet er formodentligt løst på andre biler, men ville bare lige nævne det
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Hvordan vil du spille?
-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5.648
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 436 gange
- Blevet takket: 461 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Jeg ved at Monta har ændret deres app, men dette her er sakset fra Kia´s egen hjemmeside i dagKruse skrev: 07 jun 2024 17:53 Har en kia ev6 og oplader med Monta, har ikke oplevet nogle problemer så tænker det er blevet løst.
https://kiaimportdk.zendesk.com/hc/da/a ... PHEV-biler Her er noget fra Norsk Elbilsforum vedr. Hyumdai Ioniq 5 fra marts i år
https://elbilforum.no/index.php?topic=63796.0
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1.266
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Det er sikkert et problem for visse modeller, men umiddelbart må det være biler som står ubenyttet hen i længere tid. Jeg aner i øvrigt ikke om Volvo EX30 har et 12V batteri - det er den første bil jeg har haft hvor jeg er totalt uinteresseret i teknikken der gemmer sig i "motorrummet".
Mht. prisoptimering; jeg vil tro jeg kan spare 5-800 årligt ved at super-optimere ladetidspunktet. Jeg kunne i stedet blot ha' lagt en opladningsplan i bilen, med det ene formål, at styre udenom netselskabets spidslasttariffer. I lyset af at jeg hældte for 40.000kr benzin årligt på den sidste bil, er optimeringen lidt ligegyldig - men der går jo sport i det ;-)
Generelt omkring opladning har jeg erfaret, at bilproducenterne "glemmer" at fremhæve flere væsentlige faktorer:
* Ladetab
* De høje DC-ladehastigheder forudsætter, at batteriet er i meget specifik tilstand (forkonditioneret, lav Soc).
* AC/hjemmeladning ladning trækker sjældent, om nogensinde, fuld effekt. Volvoen trækker kun 8,6kW af det 11 mulige. Anekdotisk opfører andre bilmærker sig på samme måde... Måske de "reserverer lidt båndbredde" til kabinevarme mv?
Mht. prisoptimering; jeg vil tro jeg kan spare 5-800 årligt ved at super-optimere ladetidspunktet. Jeg kunne i stedet blot ha' lagt en opladningsplan i bilen, med det ene formål, at styre udenom netselskabets spidslasttariffer. I lyset af at jeg hældte for 40.000kr benzin årligt på den sidste bil, er optimeringen lidt ligegyldig - men der går jo sport i det ;-)
Generelt omkring opladning har jeg erfaret, at bilproducenterne "glemmer" at fremhæve flere væsentlige faktorer:
* Ladetab
* De høje DC-ladehastigheder forudsætter, at batteriet er i meget specifik tilstand (forkonditioneret, lav Soc).
* AC/hjemmeladning ladning trækker sjældent, om nogensinde, fuld effekt. Volvoen trækker kun 8,6kW af det 11 mulige. Anekdotisk opfører andre bilmærker sig på samme måde... Måske de "reserverer lidt båndbredde" til kabinevarme mv?
-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5.648
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 436 gange
- Blevet takket: 461 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
jeg tænker at hvis du skal spare 800 kr/år, så fylder du ikke bilen helt op hver nat.
Jeg kan nu meget godt lide tanken om at der er minimum 300 km rækkevide (Jeg har 110 km til/fra arbejde, men nogen gange skal jeg til Virum = 260 Km/ datteren låner bilen til en Københavner tur )
Vedr. Ladetab;
i 2023 viser bilen at jeg har brugt 6602 KWh. Min Ladeboks siger 7240 KWh. Diff: 618 KWh
De 618 KWh inkludere også forvarmning af kabine og batteri, og er ikke kun ladetab. (=> Ladetab på Teslaen er under 10%)
Min hjemmeladning foregår ved 11 KWh. Men jeg ved ikke om nogen af de 11 KW går til forvarmning af batteriet (om vinteren)
Kunne man forestille sig at Volvoen forvarmer batteri med 2,4 KW og oplader med 8,6 KW ?
Så at Renautér og Hyundai med 1 faset opladning (lader med 3,6 KW) bruger 3000 Watt til forvarmning af batteri og kun 600 watt til opladning, i mange tilfælde går der over 1 time med forvarmning af batteri, så sjatladning giver begrænset ekstra rækkevide
Jeg kan nu meget godt lide tanken om at der er minimum 300 km rækkevide (Jeg har 110 km til/fra arbejde, men nogen gange skal jeg til Virum = 260 Km/ datteren låner bilen til en Københavner tur )
Vedr. Ladetab;
i 2023 viser bilen at jeg har brugt 6602 KWh. Min Ladeboks siger 7240 KWh. Diff: 618 KWh
De 618 KWh inkludere også forvarmning af kabine og batteri, og er ikke kun ladetab. (=> Ladetab på Teslaen er under 10%)
Min hjemmeladning foregår ved 11 KWh. Men jeg ved ikke om nogen af de 11 KW går til forvarmning af batteriet (om vinteren)
Kunne man forestille sig at Volvoen forvarmer batteri med 2,4 KW og oplader med 8,6 KW ?
Så at Renautér og Hyundai med 1 faset opladning (lader med 3,6 KW) bruger 3000 Watt til forvarmning af batteri og kun 600 watt til opladning, i mange tilfælde går der over 1 time med forvarmning af batteri, så sjatladning giver begrænset ekstra rækkevide
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1.266
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Jeg har defineret at SoC skal være mindst 55%, og max 90% kl 06.00. Hvis elprisen er over 1,7kr/kWh (før refusion af elagift) lades kun til 55%. Er prisen lavere, smides der mere på batteriet (op til de 90%). Hvis bilens SoC er under 20% når ladestikket tilsluttes, begynder opladning omgående - uanset elpris.
Hvis jeg skal på en længere tur, skal jeg huske at hæve minimum SoC dagen i forvejen.
Med de indstillinger/forudsætninger finder Home Assistant selv ud af at optimere ladetidspunktet ud fra elprisen. Til vinter vil jeg nok forvarme kabinen om morgenen. Umiddelbart er det nok billigere at hælde et par % ekstra på batteriet i løbet af natten, end at starte opladning samtidigt med kabinevarmen.
Mht. opladning trækker Volvoen simpelthen ikke mere end ca. 8,6kW - selvom den har mulighed for at trække 11kW. Differencen på de 2,4kW er måske reserveret til opvarmning af batteri og kabine, hvis det bliver nødvendigt. Min første indskydelse var, at batteriopvarmning kun er nødvendigt ved hurtigladning, men jeg ved det faktisk ikke. Jeg kan blot konstatere at 'Volvoen kun udnytter 80% af den tilgængelige ladeeffekt ved hjemmeladning. Opladning tager dermed længere tid, og bliver marginalt dyrere (mindre opladning i billigste time). I praksis er der rigelig tid at lade på, så det betyder ikke det store.
Hvis jeg skal på en længere tur, skal jeg huske at hæve minimum SoC dagen i forvejen.
Med de indstillinger/forudsætninger finder Home Assistant selv ud af at optimere ladetidspunktet ud fra elprisen. Til vinter vil jeg nok forvarme kabinen om morgenen. Umiddelbart er det nok billigere at hælde et par % ekstra på batteriet i løbet af natten, end at starte opladning samtidigt med kabinevarmen.
Mht. opladning trækker Volvoen simpelthen ikke mere end ca. 8,6kW - selvom den har mulighed for at trække 11kW. Differencen på de 2,4kW er måske reserveret til opvarmning af batteri og kabine, hvis det bliver nødvendigt. Min første indskydelse var, at batteriopvarmning kun er nødvendigt ved hurtigladning, men jeg ved det faktisk ikke. Jeg kan blot konstatere at 'Volvoen kun udnytter 80% af den tilgængelige ladeeffekt ved hjemmeladning. Opladning tager dermed længere tid, og bliver marginalt dyrere (mindre opladning i billigste time). I praksis er der rigelig tid at lade på, så det betyder ikke det store.
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1.266
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Jeg har fået volvoen til at lade med 11kW nu. I bilens display kan ladestrømmen begrænses. Man kan indstille hvor mange Ampere der lades med, eller slå begrænsning helt fra. Jeg havde slået begrænsningen fra, men tidligere valgt 13A (mormorladning inden ladeboks blev installeret). En softwarefejl medfører imidlertid, at ladestrømmen begrænses til den sidst indstillede - selvom begrænsning er slået fra.
Løsningen var at slå begrænsning til, sætte maks strøm til 16A, slå begrænsningen fra. Nu spiller det.
Styring af opladnings tidspunktet kører i øvrigt fremragende. Iflg Norlys App blev der ladet totalt 516kWh på bilen i Juni måned til en gennemsnitspris på 53øre/kWh. I praksis er prisen lidt lavere, da App'en er indstillet med forkert netselskab. Det betyder en fejlvisning på et par øre/kWh i mit favør.
Løsningen var at slå begrænsning til, sætte maks strøm til 16A, slå begrænsningen fra. Nu spiller det.
Styring af opladnings tidspunktet kører i øvrigt fremragende. Iflg Norlys App blev der ladet totalt 516kWh på bilen i Juni måned til en gennemsnitspris på 53øre/kWh. I praksis er prisen lidt lavere, da App'en er indstillet med forkert netselskab. Det betyder en fejlvisning på et par øre/kWh i mit favør.