Assistentsystemer
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 306 gange
Assistentsystemer
Jeg kører temmelig mange km i både privat- og firmabil(er). Google påstår at jeg bruger omtrent 70 timer månedligt bag rattet (F#¤k det er spildtid!!). I den forbindelse har jeg fornøjelsen af assistentsystemer såsom
Adaptiv fartpilot
Lane assist
Blind spot warning (advarsel i sidespejle)
Automatisk nødbremse
Skiltegenkendelse/hastighedsadvarsel
Overvågning af fører (opmærksomhed/træthed)
.. og sikkert flere andre...
Særligt har jeg svært ved at enes med lane assist og adaptiv fartpilot på motorvejen. Er det bare mig som kører i de forkerte biler, eller fungerer systemerne generelt middelmådigt?
Adaptiv fartpilot
Lane assist
Blind spot warning (advarsel i sidespejle)
Automatisk nødbremse
Skiltegenkendelse/hastighedsadvarsel
Overvågning af fører (opmærksomhed/træthed)
.. og sikkert flere andre...
Særligt har jeg svært ved at enes med lane assist og adaptiv fartpilot på motorvejen. Er det bare mig som kører i de forkerte biler, eller fungerer systemerne generelt middelmådigt?
- thy
- Supporter
- 18
- Indlæg: 10463
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 103 gange
- Blevet takket: 279 gange
- Kontakt:
Re: Assistentsystemer
tja...
i den første uge med kugaen ireterede laneasist mig,men tænker ikke over det mere
adaptivfartpilot og laneasist på motorvej fungerer ganske godt på motorvej,faktisk nævner bilen hænder på rettet indimellem det tolker jeg som om vi er enige og kursen og jeg derfor sjældent korigerer
nogle landeveje ved heller kan den blive forviret lidt når streger går uden om,og linjen er afbrudt i højre side
på motor vejen kan man holde i rettet et stykke tid hvis man feks vil have den til at holde sig mere i højreside og så gør den det til bilen har været slukket,så standart igen
kører en del med trailer og campingvogn og det fungerer lige så godt
i den første uge med kugaen ireterede laneasist mig,men tænker ikke over det mere
adaptivfartpilot og laneasist på motorvej fungerer ganske godt på motorvej,faktisk nævner bilen hænder på rettet indimellem det tolker jeg som om vi er enige og kursen og jeg derfor sjældent korigerer
nogle landeveje ved heller kan den blive forviret lidt når streger går uden om,og linjen er afbrudt i højre side
på motor vejen kan man holde i rettet et stykke tid hvis man feks vil have den til at holde sig mere i højreside og så gør den det til bilen har været slukket,så standart igen
kører en del med trailer og campingvogn og det fungerer lige så godt
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5632
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 432 gange
- Blevet takket: 461 gange
Re: Assistentsystemer
Jeg kan jo kun tale om Tesla.
Den adaptive fartpilot fungere fint, bortset fra at Elon har bestemt at den skal virke med et kamera => Vinduesviskere skal stå i auto for at sikre at kameraet kan se. Men ind i mellem beslutter vinduesviskerne at køre, selvom det ikke regner...... (Det er nu ikke ret tit det sker)
Hvis man sætter laneassistent til, så har den ofte nogen meget alternative fargrænser, hvor der f.eks er fri hastighed i dele af mindre byer, og 50 km på landevejen. Det virker nu fint på motorvejen
Den adaptive fartpilot fungere fint, bortset fra at Elon har bestemt at den skal virke med et kamera => Vinduesviskere skal stå i auto for at sikre at kameraet kan se. Men ind i mellem beslutter vinduesviskerne at køre, selvom det ikke regner...... (Det er nu ikke ret tit det sker)
Hvis man sætter laneassistent til, så har den ofte nogen meget alternative fargrænser, hvor der f.eks er fri hastighed i dele af mindre byer, og 50 km på landevejen. Det virker nu fint på motorvejen
-
- Stoker VIII
- 12
- Indlæg: 313
- Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
- Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
- Areal: 160
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8300
- Geografisk sted: Odder
- Har takket: 59 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: Assistentsystemer
adaptiv fartpilot synes jeg virkeligt rart, bruger det næsten altid.
Lane assist plejer jeg at slå fra undtagen på motorvej, da jeg synes det er lidt ustabilt.
De øvrige advarselssystemer har jeg slået lyden fra
Lane assist plejer jeg at slå fra undtagen på motorvej, da jeg synes det er lidt ustabilt.
De øvrige advarselssystemer har jeg slået lyden fra
Mvh. Ole
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 306 gange
Re: Assistentsystemer
Generelt er jeg glad for Adaptiv fartpilot, men på motorvejen oplever jeg, at bilen sænker hastigheden for tidligt ifbm. med overhaling. Jeg skal simpelthen trække ud til overhaling alt for tidligt, hvis jeg vil undgå at bilen sænker hastigheden. Jeg har prøvet at ændre på "afstand til forankørende" uden det giver mærkbar forskel.
Lane assist slår jeg altid fra på motorvej. Jeg skal alligevel holde hænder på rattet og jeg bryder mig ikke om at blive "modarbejdet" når bilen mener, at man er for tæt på en vejstribe. Fint nok at rattet vibrerer, men at den decideret trækker i rattet under kørsel med 110-130km/t, synes jeg ikke er specielt behageligt. Og ja, jeg husker (næsten altid) at blinke ved vognbaneskift.
Lane assist slår jeg altid fra på motorvej. Jeg skal alligevel holde hænder på rattet og jeg bryder mig ikke om at blive "modarbejdet" når bilen mener, at man er for tæt på en vejstribe. Fint nok at rattet vibrerer, men at den decideret trækker i rattet under kørsel med 110-130km/t, synes jeg ikke er specielt behageligt. Og ja, jeg husker (næsten altid) at blinke ved vognbaneskift.
- Smoelfen
- Stoker VI
- 5
- Indlæg: 235
- Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 42 gange
- Blevet takket: 91 gange
Re: Assistentsystemer
Mht. Adaptiv fartpilot oplever jeg det samme fænomen i den gamle slæde XC60 fra 2014. Så snart den "får øje" på en foran kørende, begynder den straks at sætte farten ned. Jeg synes det er et stort problem for Volvo, at de ikke har givet mulighed for at trimme den feature på plads. Og jo, jeg husker altid at blinke ved vognbaneskift.svanggaard skrev: 10 jun 2024 02:57 Generelt er jeg glad for Adaptiv fartpilot, men på motorvejen oplever jeg, at bilen sænker hastigheden for tidligt ifbm. med overhaling. Jeg skal simpelthen trække ud til overhaling alt for tidligt, hvis jeg vil undgå at bilen sænker hastigheden. Jeg har prøvet at ændre på "afstand til forankørende" uden det giver mærkbar forskel.
Lane assist slår jeg altid fra på motorvej. Jeg skal alligevel holde hænder på rattet og jeg bryder mig ikke om at blive "modarbejdet" når bilen mener, at man er for tæt på en vejstribe. Fint nok at rattet vibrerer, men at den decideret trækker i rattet under kørsel med 110-130km/t, synes jeg ikke er specielt behageligt. Og ja, jeg husker (næsten altid) at blinke ved vognbaneskift.
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 306 gange
Re: Assistentsystemer
Passat har samme problem. Den sænker også farten alt for tidligt. Hvis man så trækker ud til overhaling, går der gerne 2-3 sekunder for lang tid, inden bilen accelererer til set-punkt igen. Alt i alt en ujævn køreoplevelse. Min oplevelse er, at det fungerer langt bedre med en gammeldags fartpilot (uden "adaptiv") på motorvejen.
Blind spot warning (advarsel i sidespejle) kan jeg ikke helt finde ud af hvordan skal virke. Nogle biler tænder advarselslyset i højre sidespejl ifbm. overhaling. Andre kun hvis noget nærmer sig bagfra. Jeg stoler ikke alverden på det i forvejen, men i kassebil med begrænset udsyn bagud, er lampen en hjælp til at vide hvornår man kan trække ind på plads efter en overhaling. Det er bare ikke altid sådan systemet fungerer.
Jeg har en enkelt gang været udsat for automatisk nødbremse. Jeg befandt mig i rundkørsel og bilen bremsede da den (fejl)vurderede, at en bilist på tilkørslen ikke havde tænkt sig at stoppe. Jeg havde øjenkontakten, og vurderede derfor helt anderledes, så bilens reaktion kom fuldstændig bag på mig. Men det er nok bedre, at bilen bremser 1 gang for meget, end for lidt.
Blind spot warning (advarsel i sidespejle) kan jeg ikke helt finde ud af hvordan skal virke. Nogle biler tænder advarselslyset i højre sidespejl ifbm. overhaling. Andre kun hvis noget nærmer sig bagfra. Jeg stoler ikke alverden på det i forvejen, men i kassebil med begrænset udsyn bagud, er lampen en hjælp til at vide hvornår man kan trække ind på plads efter en overhaling. Det er bare ikke altid sådan systemet fungerer.
Jeg har en enkelt gang været udsat for automatisk nødbremse. Jeg befandt mig i rundkørsel og bilen bremsede da den (fejl)vurderede, at en bilist på tilkørslen ikke havde tænkt sig at stoppe. Jeg havde øjenkontakten, og vurderede derfor helt anderledes, så bilens reaktion kom fuldstændig bag på mig. Men det er nok bedre, at bilen bremser 1 gang for meget, end for lidt.
-
- Stoker VIII
- 12
- Indlæg: 313
- Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
- Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
- Areal: 160
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8300
- Geografisk sted: Odder
- Har takket: 59 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: Assistentsystemer
I de situationer plejer jeg bare at give lidt speeder manuelt og overhale så overtager fartpiloten jo igen efterfølgende.
Mvh. Ole
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 306 gange
Re: Assistentsystemer
Ditto, jeg giver den også pedal, men pointen er blot, at systemerne burde fungere bedre...... Særligt i lyset af at nogle bilmærker angiveligt er tæt på fuldt selvkørende egenskaber.