Hej Stokerpro forum,
Jeg har overtaget en landejendom med et Atmos DC 25S fyr. Fyrrummet er splinter nyt, tidligere ejere flyttede fyret herud i oktober sidste år.
Jeg har dog haft en del kvaler med røg fra fyret. Jeg tror, det skyldes for dårligt træk og er ved at løbe tør for småting jeg kan gøre selv. Jeg har læst en del herinde for at få tips til fyring, til justering og til skift af dysesten (blev skiftet for 4 dage siden).
Når fyret starter med røgsuger aktiv kan jeg på omtrent 10-15 minutter få bragt fyringen i orden, dvs. kun varmedis ud af skorstenen. Der er fin underforbrænding, hvis man kan stole på bulderet fra fyret. Så snart røgsugeren standser ved 90c kedeltemperatur, begynder røgproblemet og bulderet fra fyret dæmpes gradvist for til sidst at være uhørligt.
Atmos anbefaler et sted mellem 7 og 11 meter skorsten ø160mm, og det er ganske umuligt for mig at få. Den nuværende stålskorsten går op til 4,0-4,5m over fyret og at lægge mellem 3 og 7 meter mere til er ikke noget jeg vil ud i.
Spørgsmålet er så om jeg kan nøjes med at lægge 1½m til skorstenen og få fyret til at fungere ordentligt, eller om jeg skal kaste håndklædet i ringen og købe en røgsuger i stedet?
Jeg bor i Grædstrup, 25km syd for Silkeborg, og kan godt bruge noget vejledning og rådgivning (evt. mod betaling), hvis der skulle være nogen, som havde mod på at se på sagerne. (Beklager billedet af fyret ligger ned, systemet vil åbenbart have det sådan)
Mvh. Uffe
Atmos DC25S dårligt træk - røgsuger eller højere skorsten?
-
- Stoker II
- 1
- Mit fyr: Atmos DC 25S
- Areal: 251
- Brændsel: Rødgran
- Årligt forbrug: 11 ton
- Har takket: 6 gange
- Blevet takket: 4 gange
Atmos DC25S dårligt træk - røgsuger eller højere skorsten?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Redaktør
- 16
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 468 gange
Re: Atmos DC25S dårligt træk - røgsuger eller højere skorsten?
Hej UffeUffe Merrild skrev: 16 jul 2024 20:28 Hej Stokerpro forum,
Jeg har overtaget en landejendom med et Atmos DC 25S fyr. Fyrrummet er splinter nyt, tidligere ejere flyttede fyret herud i oktober sidste år.
Jeg har dog haft en del kvaler med røg fra fyret. Jeg tror, det skyldes for dårligt træk og er ved at løbe tør for småting jeg kan gøre selv. Jeg har læst en del herinde for at få tips til fyring, til justering og til skift af dysesten (blev skiftet for 4 dage siden).
Når fyret starter med røgsuger aktiv kan jeg på omtrent 10-15 minutter få bragt fyringen i orden, dvs. kun varmedis ud af skorstenen. Der er fin underforbrænding, hvis man kan stole på bulderet fra fyret. Så snart røgsugeren standser ved 90c kedeltemperatur, begynder røgproblemet og bulderet fra fyret dæmpes gradvist for til sidst at være uhørligt.
Atmos anbefaler et sted mellem 7 og 11 meter skorsten ø160mm, og det er ganske umuligt for mig at få. Den nuværende stålskorsten går op til 4,0-4,5m over fyret og at lægge mellem 3 og 7 meter mere til er ikke noget jeg vil ud i.
Spørgsmålet er så om jeg kan nøjes med at lægge 1½m til skorstenen og få fyret til at fungere ordentligt, eller om jeg skal kaste håndklædet i ringen og købe en røgsuger i stedet?
Jeg bor i Grædstrup, 25km syd for Silkeborg, og kan godt bruge noget vejledning og rådgivning (evt. mod betaling), hvis der skulle være nogen, som havde mod på at se på sagerne. (Beklager billedet af fyret ligger ned, systemet vil åbenbart have det sådan)
20240716_190344.jpg
20240716_190302.jpg
Mvh. Uffe
Velkommen til
Som jeg læser det, oplever du kun røgproblemer når sugeren i kedlen er stoppet, korrekt?
Det er slet ikke nødvendigt med så høj en skorsten, men lidt omjustering vil hjælpe på dit problem hvis ovenstående er korrekt forstået
I stedet for at lade kedlen går i "pause" og slukker for sugeren, så er det bedre at regulere den normale drift med trækregulatoren, således at den gradvist lukker for trækket i kedlen ved stigende kedeltemperatur, selv om sugeren stadig kører.
Det gøres ved at justere kædelængden til spjældet.
Så vil kedlen under normale omstændigheder aldrig gå i pause, og du vil ikke opleve røgproblemer
Det er også din ladeventil der er en stor medspiller til at holde kedeltemperaturen i ave, hvilken termostat sidder der i den?
mvh
John
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 80 gange
- Blevet takket: 67 gange
Enig med John, - du skal fokusere på at få flyttet varmen fra kedel til akkutank, så din røgsuger ikke stopper.
Mvh Jens
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
-
- Stoker II
- 1
Tak for jeres svar!
Trækregulatoren står helt afgjort forkert ifølge anvisningerne i manualen. Jeg troede, at det var fordi, skorstenen var for svag og skulle have alt den luft, den kunne suge. Spjældet står nærmest i 45 grader åbent, når kedlen slukker sugeren. Det er ikke noget, jeg selv har pillet ved (endnu).
Jeg prøver at følge vejledningen, så spjældet lukker ved 92c kedel.
Men vil det få sugeren til at køre hele tiden, når kedlen er i drift? Jeg troede, det var en smart måde at spare sugeren og strømmen ved at lade den slukke.
Angående termostaten så ved jeg det ikke, men jeg kan aflæse på det øverste termometer, at den ligger og cykler mellem 80 og 82c, når fyret er i drift. Kan jeg se det på en eller anden måde? Det er en laddomat 21, der er på. Pumpen kører på laveste trin (blå).
Mvh. Uffe
Trækregulatoren står helt afgjort forkert ifølge anvisningerne i manualen. Jeg troede, at det var fordi, skorstenen var for svag og skulle have alt den luft, den kunne suge. Spjældet står nærmest i 45 grader åbent, når kedlen slukker sugeren. Det er ikke noget, jeg selv har pillet ved (endnu).
Men vil det få sugeren til at køre hele tiden, når kedlen er i drift? Jeg troede, det var en smart måde at spare sugeren og strømmen ved at lade den slukke.
Angående termostaten så ved jeg det ikke, men jeg kan aflæse på det øverste termometer, at den ligger og cykler mellem 80 og 82c, når fyret er i drift. Kan jeg se det på en eller anden måde? Det er en laddomat 21, der er på. Pumpen kører på laveste trin (blå).
Mvh. Uffe
-
- Redaktør
- 16
Uffe Merrild skrev: 17 jul 2024 18:03 Tak for jeres svar!
Ja, stil den så den er helt lukket ved 92-94 grader
Nej, det er en misforståelse, kedlen arbejder bedst ved at køre med fuld ydelse ind til brændet er væk. Så slukker det hele ned, og huset tager bare fra akku
Mvh. Uffe
Ok, så er det nok en 72 graders termostat. Ladeventilen kan også forsøgsvis sættes på trin 2, så har den nemmere ved at holde kedelen i ave.
Hvilken temp. står der på termostaten der sidder nærmest returen til kedlen?
-
- Stoker II
- 1
Billedet er taget efter endt fyring.
Under drift: (fra hukommelsen)
Øverste termometer cykler mellem 80 og 82
Mellemste følger bundtemperatur i akku (dvs. fra 40 til 60 for tiden)
Nederste er omkring 95.
Nederste er omkring 95.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker II
- 1
Pumpen er nu sat til trin 2 (blinker grøn). Jeg planlægger en optænding af fyret i morgen. Jeg kan desværre ikke gøre det lige nu, for jeg mangler en shunt på akku tanken, så hele varmesystemet bliver varmere, hvis jeg fyrer tanken op. (En shunt og varmemåler er et projekt til min VVS, når han en dag kommer hjem fra ferie)
-
- Redaktør
- 16
Det er fint
Vi ser på det du skriver i morgen
Vi ser på det du skriver i morgen
-
- Stoker II
- 1
Jeg bør måske også nævne, at jeg skiftede røggastermostaten i dag. Den gamle var lidt upålidelig og slukkede af og til pumpen. Det gjorde den ved sidste fyring. Kedeltermostaten viste 100 og jeg kunne høre en smule lokal kogning inde i kedlen.
Gad vide om det betyder, at det der selvcirkulering ikke rigtig duer. Måske er der en prop, der blokerer systemet lidt?
Gad vide om det betyder, at det der selvcirkulering ikke rigtig duer. Måske er der en prop, der blokerer systemet lidt?
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 80 gange
- Blevet takket: 67 gange
Det undre mig, hvis nederst temperatur er højest.Uffe Merrild skrev: 17 jul 2024 18:48 Billedet er taget efter endt fyring.
Nederste er omkring 95.
20240717_184347.jpg
Øverste termometer måler fremløb fra kedel, mellemste måler korrekt bundtemperatur akku, og nederste måler opblandet returtemperatur til kedel.
I min verden burde nederste aldrig kunne være højeste temperatur.
Hvis rørene er forbundet korrekt til kedel, så prøv lige at lade øverst og nederst termometer bytte plads (de kan bare trækkes ud, det kan de ihvertfald på min), og se om de evt fejlviser helt skævt.
Mvh Jens