Atmos DC25S dårligt træk - røgsuger eller højere skorsten?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Uffe Merrild
Stoker II
Stoker II
Mit fyr: Atmos DC 25S
Areal: 251
Brændsel: Rødgran
Årligt forbrug: 11 ton
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Atmos DC25S dårligt træk - røgsuger eller højere skorsten?

Indlæg af Uffe Merrild »

Jens skrev: 17 jul 2024 23:28 Det undre mig, hvis nederst temperatur er højest.
Øverste termometer måler fremløb fra kedel, mellemste måler korrekt bundtemperatur akku, og nederste måler opblandet returtemperatur til kedel.
I min verden burde nederste aldrig kunne være højeste temperatur.

Hvis rørene er forbundet korrekt til kedel, så prøv lige at lade øverst og nederst termometer bytte plads (de kan bare trækkes ud, det kan de ihvertfald på min), og se om de evt fejlviser helt skævt.
Tak for den idé! Jeg har forsøgt at ombytte dem med to fra akku tanken, og så viser den øverste den højeste temperatur. Nu hvor jeg ved, hvad temperaturen skulle være de to steder, kunne jeg justere de to andre ind. Jeg fandt en torx skruetrækker, så kunne jeg give den lidt på skruen for at ramme temperaturen. De står som de to fra akku'en: 82 på den øverste og 80 på den nederste.

Men det føles dælme som snyd at jeg bare med en skruetrækker kan få den temperatur, jeg vil se. Nu havde jeg heldigvis ikke pillet ved dem fra akku tanken, så jeg ved da, at den skulle måle 80 den nederste og 82 den øverste.
Senest rettet af Uffe Merrild 18 jul 2024 19:00, rettet i alt 1 gang.

Uffe Merrild
Stoker II
Stoker II

Indlæg af Uffe Merrild »

Nu har jeg fået fyret op. Jeg tror, at den er gal fat med kedeltermostaten. Den slukker røggassugeren når den viser ca. 80 og tænder den først omkring 78.

Jeg prøvede at kvæle ladeventilen ved at afbryde forbindelse til akku tanken som foreskrevet. Så fik jeg kedeltemperaturen op på godt 90 målt på ladomat termometeret øverst (den måler OK), så slukkede den røgsugeren som forventet. Her skulle jeg have aflæst kedeltermometeret, men fik det ikke gjort.

Jeg åbnede så for ventilen og lod ladeventilen afkøle kedlen, men temperaturen skulle helt ned under 78 på kedeltermometeret, før den tændte røgsugeren igen. Og nu er fyret på ca. 80-82c på kedeltermometeret med slukket røggassuger og den ryger igen.

Tommelfingeren på billedet var for at huske mig selv på, at det var her, den tændte røggassugeren igen, efter jeg havde kvalt ladeventilen for at få den til at slukke.
Bemærk, at kedeltermostat står på max.
20240718_180354.jpg
Ser det rigtigt ud på trækregulatoren her?
20240718_175505.jpg

Her slukkede den røggassugeren: (bemærk nederste termometer er upræcist, er justeret ind sidenhen)
20240718_175518.jpg
Uffe Merrild
Stoker II
Stoker II

Indlæg af Uffe Merrild »

Nu fik jeg trukket termostatføleren ud af dens holder, så falder temperaturen i den, og så kan sugeren køre. Det hjalp rigtig meget på mit røgproblem! Nu er der kun varmedis at se ud af skorstenen, da sugeren lige fik bålet godt i gang.

Jeg bestiller en ny termostat og sætter i.
Uffe Merrild
Stoker II
Stoker II

Indlæg af Uffe Merrild »

Jeg fik fyret op igen med røgsuger aktiv under hele fyringen. Der kom på et tidspunkt en del røg ud ca 1/3 af tiden inde i fyringen, men ved justering af primær-sekundær luft "pinden" bagpå (den blev trukket ud, og er ca 10mm trukket ud nu) forsvandt røgen og bålet buldrede afsted på ny.

Pumpe på trin 1 (blå) og maksimum temperatur på øverste termometer på laddomat viste 92c. Det er vist OK.

Røggas aflæst med jem&fix IR termometer på toppen af røgrør 5cm fra kedelstudsen med maksimum på ca. 230c. Et rigtigt røggastermometer er på vej med posten.

Efter første fyring synes jeg sågar, at tanken er kommet længere op i temperatur end den plejer. Gad vide om jeg før har spildt en del træ pga. manglende luft?

Mvh. Uffe
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 464 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Det er godt at høre at de spiller bedre nu

Og ja, du får mere varme ud af dit brænde når det er justeret ordentligt ind:-)

Uffe Merrild
Stoker II
Stoker II

Indlæg af Uffe Merrild »

Det er en sand fornøjelse at tænde op og høre bulderet og nyde den røgfri skorsten. Og vel også med et lavere brændeforbrug, som heller ikke er så ringe endda. Jeg har en skov på ejendommen, men det er jo alligevel lidt arbejde, der skal lægges i det trods alt.

Tak for hjælpen John og Jens. Det er takket være jer to, at jeg fik mit problem løst. Det er fedt, at der findes sådan et forum her med dygtige og hjælpsomme folk i :)

Besvar