Byg selv et lille nødstrømsanlæg med solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Byg selv et lille nødstrømsanlæg med solceller

Indlæg af vinther2 »

Ja, Smoelfen, jeg er jo i begynderstadiet.

Den sidste måned har jeg suget alt til mig omkring et lille solcelleanlæg,strøm,ampere, kvadrat på kabler, you name it, både på nettet og YouTube mm. Så tror jeg er rustet til at koble det hele sammen.
Men der er ikke noget der haster, jeg går og hygger mig med det når jeg har tid, der skal jo også slås græs, males mm. Når man har en ældre ejendom er der hele tiden noget som skal laves.

Så fik jeg ny hofte for 3 mdr. siden, og der har været problemer,- så den skal også passes. :)

Filmer lidt hen af vejen med mit GoPro, så vi må se om der bliver en lille film ud af det.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Til Smoelfen:

Jeg fandt et par ting vi snakkede om, nemlig hvis der ingen ting stod på MCB, det har jeg vedhæftet, og det er fuldstændig rigtigt, det er ligemeget hvilken vej man fører + og - ind.

Men så skrev du: Jeg har endnu aldrig set et relæ eller lign. som bytter undervejs ned gennem relæet, hvis du har et sådan, vil jeg gerne se det.
Hvis du kigger på vedhæftede, så vil du se at plus foroven ligger til højre, men til venstre forneden!

Ja, det er elektronikkens vidunderlige verden :)
Vedhæftede filer
Plus og minus på MCB.pdf
(675.85 KiB) Downloadet 338 gange
MCB Begge veje.pdf
(659.1 KiB) Downloadet 346 gange
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 42 gange
Blevet takket: 92 gange

Indlæg af Smoelfen »

+ og - bytter ikke plads ned gennem relæet, selvom man foranlediges til at tro det. Grundet nogle DC relæer er polaritets afhængig af hvordan strømretningen gennem relæet er ( kun ved DC ), skal man føre + til venstre og - til højre, når forsyningen føres ind forneden. + kommer ud til venstre foroven og - kommer ud til højre foroven.
Hvis man, og det må man godt, fører forsyningen ind foroven skal - være til venstre og + til højre, og - ud til venstre forneden og + ud til højre forneden.
Alt dette pga. det magnetiske flux skal ligge rigtigt i relæet for at det kan koble ud ved for stor strøm. Jeg skal undtagelsesvis sige at disse relæer er afhængig af korrekt polaritet. De kan derfor ikke bruges steder hvor forsyningen kan veksle side, f.eks. hvis 2 batterier sidder på hver side af relæet, eller man har lader og forbruger samlet på den ene side af relæet og batteriet på den anden side. Kan det ske i den situation som du har på dit diagram? Ja, 20 A relæet vil lede strøm i en retning når der lades og skifter retning når det bliver mørkt, da vil regulatoren bruge og tage strøm til eget forbrug fra batteriet. Derfor må der ikke sættes et polariseret relæ her. Det er først nu jeg ser det er sådanne relæer du har scoret dig til dit projekt :shock:

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Til Smølfen. Vil du mene jeg ikke må bruge disse automatsikringer?!
Vedhæftede filer
Automatsikringer.jpg
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5

Indlæg af Smoelfen »

Som jeg har skrevet før, om et af relæerne, det er et - Goddag mand, økseskaft - relæ - jeg kan, som jeg har skrevet før, ikke se om det er til AC / DC, om det er polariseret eller hvad det er for noget. Jeg ville ikke bruge sådan noget skrammel.

Når nu vi skriver om disse automatsikringer, kommer her lige en historie fra den virkelige verden. For en del år tilbage, fik jeg mulighed for at være med til at teste nogle 16 A relæer fra et meget populært dansk firma ( noget sort og gult i deres logo ). De var så dårlige under nogle af de test vi udførte at vi var overbeviste om at de ikke kunne holde til en kortslutning i en ejendom tæt på en transformerstation ( IkMax 6 kA ). Vi forsøgte i praksis at kortslutte et af dem i en ejendom tæt på en transformerstation, og kontaktsættet brændte sammen i relæet og tog i stedet 63 A i gravstenen. Om det har været held i uheld eller hvordan man nu ser det ved jeg ikke. Derfor sværger jeg stadig til smeltesikringer icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Jeg har sommerferie - konen kom lige med et glas rødvin - jeg har løbet 9 km i dag, så - naddi naddi, tak for i aften - vi skrives ved i morgen :)

Mvh Smoelfen

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Når man kan skrive sådant noget sludder på en automatsikring, hvordan er kvaliteten så? icon_frown.gif ! Er røget i brokkassen og nyt bestilt af et mere anerkendt mærke.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5

Indlæg af Smoelfen »

Smoelfen er taget op i en af ødegårdene hvor der som skrevet før forestod en opdatering på et af solcelleanlæggene.
Anlægget har snart 5 år på bagen, men blev ombygget for 4 år siden fra 12 til 24 volt. Anlægget har nu fået ny regulator på, da den gamle bestemt ikke kunne regulere på en ordentlig måde. Den nye regulator fra Victron kommer til at stå sin prøve de næste par dage med sol på det meste af tiden. Selve inverteren fik også lige en modificering, da en af de filter kondensatorerne i udgangen var gået i udu, og gav støv i radioen. Efter udskiftningen kan man høre radio igen.
Som det ses på billederne, er det en gammel ødegård, hvor den gamle installation stadig hænger der. Den spiser ingen brød så den får lov at hænge. Over i laden har vi også en generator, hvis ikke batterierne slår til. Derfor sidder der 2 stikdåser på tavlen, den til venstre er generator drift, og den til højre til solcelle drift. Stikket der er sat i generator stikdåsen er forsyningen til hele hytten. Det er lavet simpelt da det på den måde er vandalsikkert. Der er jo også andre der bruger hytten icon_cheesygrin.gif

Gammel regulator af billigste type.
Gammel regulator af billigste type.
Installation med ny regulator.
Installation med ny regulator.
Batterier 4 x 100 Ah
Batterier 4 x 100 Ah
Reparation af inverter, udskiftning af filter kondensator.
Reparation af inverter, udskiftning af filter kondensator.
Måling af tomgangsforbrug på inverter efter reparation.
Måling af tomgangsforbrug på inverter efter reparation.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5

Indlæg af Smoelfen »

Noget af familien har lige været en tur i ødegården, og det kørte som en drøm.
De havde sågar lavet kaffe på kaffemaskinen mens de støvsugede, så der fik vi da testet skidtet. Først efter 2 dage med stort skydække måtte de ty til generatoren. I forvejen er der ikke meget krudt på solen nu, så jeg er ganske godt tilfreds. Jeg er glad for jeg fik testet 9 forskellige regulatorer igennem, der var kun tre der gjorde det ok, og en brændte af :oops: En af de tre havde display på, så den ældre del af de temporære beboer kan se status icon_cheesygrin.gif så den valgte jeg.
Jeg synes jeg mangler at vise et billede af selve hytten med celler på, så her er den :wink: Tænk at den hytte er over 100 år gamle og står endnu, selvfølgelig med nogle opdateringer undervejs.

Mvh Smoelfen
IMGP3944.JPG
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Det ser ud som det er 100 watts celler, men billeder kan snyde.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5

Indlæg af Smoelfen »

vinther2 skrev: 24 okt 2024 16:07 Det ser ud som det er 100 watts celler, men billeder kan snyde.
Vi gir den gas, 3 x 300 Watts parallelt icon_cheesygrin.gif

Mvh Smoelfen

Besvar