Brændeovn med gris.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 4 gange

Brændeovn med gris.

Indlæg af Ollii »

Hej jeg vil montere en brændeovn med gris. Jeg laver den med veksler og åben eks. På ovnen.
Jeg er usikker på hvad der skal til for at koble den op på installationen. Har tanker om at montere en pumpe til at cirkulere vandet ud systemet og en ventil der kan lukke cirkulation ved lav temperatur.
Jeg har frem og retur lige ved ovnen.

Normalt kører jeg med jordvarme.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Brændeovn med gris.

Indlæg af Smoelfen »

En ting du skal have in mente, er at brændeovnen / grisen ikke må kunne levere en for høj temperatur på frem og retur mod varmepumpens kondensator-veksler. Dette skyldes at kølemidlet da kan opnå et så stort tryk i kølemiddelskredsen at varmepumpen skades.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
16

Indlæg af Ollii »

Smoelfen skrev: 30 jul 2024 21:07 En ting du skal have in mente, er at brændeovnen / grisen ikke må kunne levere en for høj temperatur på frem og retur mod varmepumpens kondensator-veksler. Dette skyldes at kølemidlet da kan opnå et så stort tryk i kølemiddelskredsen at varmepumpen skades.

Mvh Smoelfen
Så en shunt før jordvarmen ville også være en god ide?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

Ollii skrev: 31 jul 2024 12:26

Så en shunt før jordvarmen ville også være en god ide?
Jeg ser 2 metoder for "shunt" på anlægget:
  • En shunt til kun veksler på varmepumpe giver ikke det du ønsker, kun hvis du shunter veksleren helt ud når grisen varmer, altså shunt ventilen brugt som ren afskæringsventil / bypass ventil. For at en shunt overhovedet skal kunne virke som temperatur sænkende, skal der kunne afsættes varme / energi på "den kolde side". Det kan der ikke mod kun en veksler på varmepumpen, kun hvis shunten lukker helt af mod veksler i varmepumpen ( men så er det ikke en "shunt" men en bypass ventil :) ).
  • Hvis du tænker at shunte fra grisen og til hele installationen tror jeg gerne det kan lade sig gøre. Dog ser jeg et andet problem, hvis shunten lukker helt af for varme mod installationen, fordi det bliver for varmt, kan grisen ikke kommer af med energien / varmen - og hvad sker der så....
Jeg er ret sikker på der er nogle her på SP der har en løsning som er testet af. Nu er du i den heldige situation at veksleren sikkert sidder et frostfrit sted og derfor sker der ikke noget med den, hvis du afskærer den fuldstændigt når grisen producerer varme. Hvis veksleren havde siddet i en monoblok luft / vand varmepumpe, sidder veksleren udendørs, og denne ville kunne fryse hvis den blev total afskåret i sådan en situation.

Lige en prepper udgave. Jeg har selv brændeovn uden gris. Den har fået en ny rolle her - en prepper ovn icon_cheesygrin.gif . Jeg har bygget en lille "veksler flade" til at spænde på røgdækslet bag på ovnen ( skorsten monteret ovenpå brændeovn ) med et par finger møtrikker. 2 slanger og en lille pumpe til at flytte vandet mellem "veksler flade" og en spiral i buffertanken. I tilfælde af strømmen ryger i frostvejr, spændes veksleren på ovnen og lidt 12 v på pumperne, og så kører det.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Indlæg af pille bruger »

Inden du går i gang med noget, så spørg lige din fejer hvad han vil godkende, næste gang han skal se dit ildsted / årligt brandsyn.
Ved fyring med fast brændsel er der særlige regler for hvad der må være af mulige afspærringer på de rør der fører det varme vand.
Det vil jo være træls hvis du blev bedt om at afmontere det hele igen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
16

Indlæg af Ollii »

Smoelfen skrev: 01 aug 2024 08:13 Jeg ser 2 metoder for "shunt" på anlægget:
  • En shunt til kun veksler på varmepumpe giver ikke det du ønsker, kun hvis du shunter veksleren helt ud når grisen varmer, altså shunt ventilen brugt som ren afskæringsventil / bypass ventil. For at en shunt overhovedet skal kunne virke som temperatur sænkende, skal der kunne afsættes varme / energi på "den kolde side". Det kan der ikke mod kun en veksler på varmepumpen, kun hvis shunten lukker helt af mod veksler i varmepumpen ( men så er det ikke en "shunt" men en bypass ventil :) ).
  • Hvis du tænker at shunte fra grisen og til hele installationen tror jeg gerne det kan lade sig gøre. Dog ser jeg et andet problem, hvis shunten lukker helt af for varme mod installationen, fordi det bliver for varmt, kan grisen ikke kommer af med energien / varmen - og hvad sker der så....
Jeg er ret sikker på der er nogle her på SP der har en løsning som er testet af. Nu er du i den heldige situation at veksleren sikkert sidder et frostfrit sted og derfor sker der ikke noget med den, hvis du afskærer den fuldstændigt når grisen producerer varme. Hvis veksleren havde siddet i en monoblok luft / vand varmepumpe, sidder veksleren udendørs, og denne ville kunne fryse hvis den blev total afskåret i sådan en situation.

Lige en prepper udgave. Jeg har selv brændeovn uden gris. Den har fået en ny rolle her - en prepper ovn icon_cheesygrin.gif . Jeg har bygget en lille "veksler flade" til at spænde på røgdækslet bag på ovnen ( skorsten monteret ovenpå brændeovn ) med et par finger møtrikker. 2 slanger og en lille pumpe til at flytte vandet mellem "veksler flade" og en spiral i buffertanken. I tilfælde af strømmen ryger i frostvejr, spændes veksleren på ovnen og lidt 12 v på pumperne, og så kører det.

Mvh Smoelfen
Tak for et meget fyldestgørende og informativt svar.
Jeg har selv gået med tanken om at vikle kobberrør om mit uisolerede røgrør også i gulvvarmen. Men er bange for effekten bliver for lille kontra besværet.

Min tanke med instalationen er at lave en sløjfe mellem frem og retur ved min gulvarme i samme rum som brændeovnen.
I denne sløjfe vil jeg montere en motorventil, pumpe og veksler. Sådan at pumperne (både ladomat på den åbne side af veksler og den i sløjfen med trykesp. Og jordvarme ) tænder når grisen når 70 grader. Og samtidig åbner ventilen i sløjfen.

En bypass på jordvarmen er nok bedre end en shunt. Men en fremløbs shunt vil vel i princippet kunne begrænse temperatur i jordvarmen? Og samtidig stadig holde varmt vandt inden indbyggede vvb.

M.v.h. Olli.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
16

Indlæg af Ollii »

pille bruger skrev: 01 aug 2024 10:21 Inden du går i gang med noget, så spørg lige din fejer hvad han vil godkende, næste gang han skal se dit ildsted / årligt brandsyn.
Ved fyring med fast brændsel er der særlige regler for hvad der må være af mulige afspærringer på de rør der fører det varme vand.
Det vil jo være træls hvis du blev bedt om at afmontere det hele igen.
Tak for dit gode råd. Det vil være rigtig ærgeligt at skulle afmontere det hele igen. Og derfor skal fejeren ind over. Han skal også godkende og sige god for ovnen.

Der kommer jo i princippet ikke noget imellem varmetager og varme giver ud over selvfølgelig veksleren.

M.v.h. Olli.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"