https://www.inputmag.dk/massive-problem ... olvo-ex30/
Opladning af elbil med Home Assistant
-
- Stoker XIX
- 13
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 439 gange
- Blevet takket: 467 gange
Re: Opladning af elbil med Home Assistant
Faldt lige over denne, men det lyder ikke til at du er så hårdt ramt
.
-
- Stoker XV
- 11
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Jeg har ikke oplevet det store på de knap 7000 km den har kørt. Selvf. er der småting, når man er first-mover på en ny model, men det er virkelig bagateller. Jeg er rigtig glad for bilen.
-
- Stoker XIV
- 14
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 429 gange
- Blevet takket: 54 gange
@svanggaard
hvordan er plads forhold til 4? 2 voksne og 2 børn bagi?
hvordan er plads forhold til 4? 2 voksne og 2 børn bagi?
-
- Stoker XV
- 11
Beklager det sene svar - jeg har lidt for meget om ørerne for tiden...
2 voksne og 2 børn er efter min mening ikke noget problem. Men skal der være 3 unger på bagsædet skal de kunne enes ;-)
Jeg har selv 3 unger, men de 2 ældste er fløjet fra reden. Mit yngste afkom er høj teenager - det går fint, men han vil selvf. helst sidde foran, så han kan rode med tablet. Ufatteligt hvor vigtigt det kan være for sådan en knægt, om kabinebelysningen er blå, grøn eller gul :-)
2 voksne og 2 børn er efter min mening ikke noget problem. Men skal der være 3 unger på bagsædet skal de kunne enes ;-)
Jeg har selv 3 unger, men de 2 ældste er fløjet fra reden. Mit yngste afkom er høj teenager - det går fint, men han vil selvf. helst sidde foran, så han kan rode med tablet. Ufatteligt hvor vigtigt det kan være for sådan en knægt, om kabinebelysningen er blå, grøn eller gul :-)
-
- Stoker XIV
- 14
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 429 gange
- Blevet takket: 54 gange
tak for det svar, ja har selv været på ferie og nu tilbage i trædemøllen igen ;-)
-
- Stoker XV
- 11
Det gik meget godt i Juli
Generelt er bilen blevet fyldt godt op i weekender, hvor strømmen har været billig. Desuden har jeg været heldig, at bilen har været hjemme på et par af de hverdage, hvor prisen har været gunstig.
Jeg har indstillet minimum ladeniveau hver morgen til at være 55% (ca. 200km) - uanset elpris. Hvis prisen kommer under 0,5kr lades op til 90%.
Det hører med til historien at jeg betaler 200,-/md for ladeabn. hos Norlys.
I indeværende måned (August) er tallene knap så gode. Gennemsnitlig pris er P.T. 0,6kr/kWh. Der er lidt tid at løbe på, så der er stadig mulighed for at det gennemsnit kan ændres betydeligt.
Reelt er kWh prisen faktisk en smule lavere. Jeg tror det skyldes at App'en har placeret mig under det forkerte netselskab. Generelt er bilen blevet fyldt godt op i weekender, hvor strømmen har været billig. Desuden har jeg været heldig, at bilen har været hjemme på et par af de hverdage, hvor prisen har været gunstig.
Jeg har indstillet minimum ladeniveau hver morgen til at være 55% (ca. 200km) - uanset elpris. Hvis prisen kommer under 0,5kr lades op til 90%.
Det hører med til historien at jeg betaler 200,-/md for ladeabn. hos Norlys.
I indeværende måned (August) er tallene knap så gode. Gennemsnitlig pris er P.T. 0,6kr/kWh. Der er lidt tid at løbe på, så der er stadig mulighed for at det gennemsnit kan ændres betydeligt.
-
- Stoker XIX
- 13
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 439 gange
- Blevet takket: 467 gange
Jeg er også blevet skubbet i gryden med ladeapps....
Jeg fandt ud af at Ewii laver serviceaftaler på op til 3 års gamle ladere.
PT får jeg el fra Ewii, og refusion fra Holmcharge => jeg får ikke refusion på momsen af afgiften, så jeg flyttede service/refusion over til Ewii
Og her skal man bruge Monta, så må jeg se om det er noget jeg kan forlig mig med....
Jeg har været glad for Ewii som el leverandør, så mon ikke det bliver fint med refusion ?
Jeg fandt ud af at Ewii laver serviceaftaler på op til 3 års gamle ladere.
PT får jeg el fra Ewii, og refusion fra Holmcharge => jeg får ikke refusion på momsen af afgiften, så jeg flyttede service/refusion over til Ewii
Og her skal man bruge Monta, så må jeg se om det er noget jeg kan forlig mig med....
Jeg har været glad for Ewii som el leverandør, så mon ikke det bliver fint med refusion ?
-
- Stoker XV
- 11
Jeg bruger ikke norlys lade app - kun til at indikere den gennemsnitlige pris. Opladningen styres af Home Assistant (Via Monta).
Norlys elregning ser sådan ud: Der trækkes altså 1.117,51 kr (1.405,95 - 288,44) over BS for Juli md.
Det kostede ca. 3000,- i opstart, da jeg bestilte ladeboksen. Norlys blev lidt forsinket med installationen. I mellemtiden kørte de så en kampagne med installation til 1500,-. Jeg ringede derfor, og fik dem overtalt til at lade mig få gavn af kampagnetilbuddet
Norlys elregning ser sådan ud: Der trækkes altså 1.117,51 kr (1.405,95 - 288,44) over BS for Juli md.
Det kostede ca. 3000,- i opstart, da jeg bestilte ladeboksen. Norlys blev lidt forsinket med installationen. I mellemtiden kørte de så en kampagne med installation til 1500,-. Jeg ringede derfor, og fik dem overtalt til at lade mig få gavn af kampagnetilbuddet

-
- Stoker XV
- 11
Klokken står på godt 11.000km nu. Jeg har ikke noteret km stand løbende - så det bliver gennemsnitlige betragtninger.
Hvis jeg regner på det totale forbrug (hjemmeladning + lynladning) er forbruget i praksis (inkl. ladetab) 0,2kWh/km eller 20kWh/100km. Dvs. ca. 10 øre / km, hvor ca. 25% er motorvejskørsel. Jeg er spændt på hvordan tallet ser ud til vinter, men hvis jeg kan lade til 50-60øre/kWh er jeg ikke så bekymret.
Hvis jeg regner på det totale forbrug (hjemmeladning + lynladning) er forbruget i praksis (inkl. ladetab) 0,2kWh/km eller 20kWh/100km. Dvs. ca. 10 øre / km, hvor ca. 25% er motorvejskørsel. Jeg er spændt på hvordan tallet ser ud til vinter, men hvis jeg kan lade til 50-60øre/kWh er jeg ikke så bekymret.