Prepper forholdsregler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
6
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 114 gange

Prepper forholdsregler

Indlæg af Fiffer »

Hvad har i andre gjort for at sikre varme og lys , hvis der skulle komme længerevarende strømsvigt? Jeg har lavet mit fyr så det kan køre på batteri, og har købt en 2kw generator til backup til det mest nødvendige, fryser, lys, og fyret. Synes det er rettidig omhu at kunne klare sig nogle dage, op til en uge offgrit. Så har både provianteret mad, og vand og gas til grillen. Synes selv det er lidt fjollet, men better safe than sorry. Hvad er jeres tanker omkring prepping?
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Prepper forholdsregler

Indlæg af Bri_Jac »

Rettidig omhu er ikke fjollet - specielt ikke når både den danske og svenske regering har været ude og bede deres befolkning om at preppe.

jeg har brændeovn og brænde, gas til grillen.
jeg har en generator, mangler at lave et elstik med han-han i begge ender, så jeg "bare" kan sætte generatoren til at levere strøm direkte til 1 fase i en stikkontakt - strømmen er jo ligeglad hvilken vej den skal løbe (jaja skal nok huske at trykke på HPFI relæet så jeg IKKE er forbundet med elnettet)

Mangler at købe lidt ekstra drikke vand, tomat på dåse og havregryn - samt lidt ekstra benzin til generatoren.

Derudover mangler jeg at montere pumpe til mit regnvandsanlæg, så jeg let kan fylde spande med vand til toilettet.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Indlæg af MichaelK »

Jeg har ikke gjort en skid! Jeg har i forvejen flaskegas til komfuret, og normalt rigeligt med stearinlys.
Har overvejet at anskaffe en generator, men det er blevet ved det. overvejelserne. Jeg tror ikke vi får
brug for at "preppe" til noget som helst. -Det eneste jeg skal have, er noget der kan slå en russer ihjel.

En død russer, er en god russer!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

MichaelK skrev: 01 aug 2024 19:15 Jeg har ikke gjort en skid! Jeg har i forvejen flaskegas til komfuret, og normalt rigeligt med stearinlys.
Har overvejet at anskaffe en generator, men det er blevet ved det. overvejelserne. Jeg tror ikke vi får
brug for at "preppe" til noget som helst. -Det eneste jeg skal have, er noget der kan slå en russer ihjel.

Jeg ved ikke om jeg er helt enig i det med Russerne, men ellers er jeg helt på Michaels linje...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Ja, jeg har hele tiden haft en brændeovn, jeg har en gasgrill, men ellers har jeg ikke gjort noget.
Jeg syntes at man fodre den indre svinehund med frygt, så taler om faren for krig. Frem for at tale om at 20% af børnene forlader folkeskolen uden at kunne læse og regne, at sundheds systemet bryder sammen. Ting man faktisk kunne gøre noget ved, men i stedet skal vi forberede os på ting der formodentligt aldrig sker, og vi ikke kan gøre noget ved
Jeg så en Prepper i tv, der fortalte at det bare var sund fornuft at preppe.
Så panorerede kameraet rundt i kælderen, og der hang så også en rulle pigtråd, et 1½ meter højt skjold, og en 1½ meter lang kølle. Nå man skulle ud og forsvare sig mod naboerne der ville stjæle ens forråd..... :shock:
Det er ikke just sådan jeg syntes Danskerne bør opføre sig i en krise situation
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

MichaelK skrev: 01 aug 2024 19:15 Jeg har ikke gjort en skid! Jeg har i forvejen flaskegas til komfuret, og normalt rigeligt med stearinlys.

Jeg er så træt af den politiske korrekthed, så når @MichaelK skriver "En død russer, er en god russer!" :great: :great:
Om vi prepper?
  • Brændeovnen har stået her de sidste 24 år, og vi betaler troligt fejer for at feje ingenting ud hvert år. Har normalt kun brugt den 2-3 gange i løbet af året.
  • Gasgrillen er her også i forvejen.
  • En meget gammel Honda generator fra den tid hvor de blev bygget 4 polet og kun løber 1500 omd / min. står her stadig. En fryd at starte sådan en gammel sag op.
  • En ægte gårdpumpe med Kronan pumpehjerte under jord gør at vi også kan pumpe vand op til toiletskyld i frostvejr, byggede jeg også før at det her prepper noget.
Og dog, har jeg gjort noget før prepper tiden slog igennem, lavede en lille veksler til at sætte på brændeovnen
Smoelfen skrev: 01 aug 2024 08:13 Lige en prepper udgave. Jeg har selv brændeovn uden gris. Den har fået en ny rolle her - en prepper ovn icon_cheesygrin.gif . Jeg har bygget en lille "veksler flade" til at spænde på røgdækslet bag på ovnen ( skorsten monteret ovenpå brændeovn ) med et par finger møtrikker. 2 slanger og en lille pumpe til at flytte vandet mellem "veksler flade" og en spiral i buffertanken. I tilfælde af strømmen ryger i frostvejr, spændes veksleren på ovnen og lidt 12 v på pumperne, og så kører det.
Denne konstruktion er bygget tilbage i 2021, og kun til for at holde monoblokken frostfri.

Når nu vi skal diskuterer at dette, hvorfor så ikke konstaterer at passe på ikke at gøre os mere hjælpeløse end vi egentlig er. Vi har en enorm tilpasningsevne og kan godt leve uden fedtsugninger og botox operationer til tante Asta i rigtig lang tid. Og fordi min telefon ikke virker, kan jeg godt få min hverdag til at fungere. Og skulle en på vejen have behov for at blive transporteret til læge eller sygehus, finder vi nok ud af at spænde langvognen for.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

Brændeovn her, så varmen er sikret. Skulle strømmen ryge i længere tid, kommer vi til at leve som grever og baroner. Det bliver en fest at æde sig igennem hele 3 fryseres indhold, inden maden fordærves ;-) Mobilen bliver sikkert hurtigt irelevant ved større/længerevarende strømafbrydelser - ellers vil jeg kunne lade den i bilen.

Jeg ville egentlig godt ha' en generator, men det skyldes, at jeg gerne ville kunne bruge dyson-støvsugeren i skov-hytten.

Jeg tænker det smarteste man kan gøre er at ha' lidt kontanter liggende.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"