Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af vinther2 »

Hej igen

Jeg er glad for at I alle kom op af stolen med store øjne og så hvad jeg havde skrevet, det var nemlig det som var meningen.

Jeg var interesseret i at se jeres reaktion, hvis jeg gik lidt hårdt til jer som kører elbil. I må undskylde at jeg skrev prestige og om I spiser bøffer mm., men det var en del af gamet for at se hvad I ville sige til de udtalelser som jeg der kom med. :D

At køre Elbil er vel op til den enkelte, om hvad der er bedst for èn. Det hele drejer sig om økonomi og behov. Hvis jeg havde solceller på taget og havde et kørselsbehov på 30.000 km om året, så ville jeg ikke betænke mig på at købe en elbil. Hvis man kun har et kørselsbehov på 8 - 10.000 km. om året, ja så ville jeg, indtil videre, nok foretrække en hybrid.

Men må indrømme at jeg har kigget en del på Toyotas BZ4X. Jeg har en hybrid SUV som nu er 4 år gammel, jeg købte den fra ny, en Suzuki Vitara hybrid med Turbo og Intercooler, samt 48 volts hybrid anlæg. Jeg kører 10.000 km om året. Tror ikke det kan betale sig at skifte, så skulle det da lige være for at få noget nyt legetøj!

Bare det, håber ikke jeg har lavet for meget rav i den, men altid rart at få svarene fra hestens egen mule. :) God søndag.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

vinther2 skrev: 18 aug 2024 16:27 Hej igen

At køre Elbil er vel op til den enkelte, om hvad der er bedst for èn. Det hele drejer sig om økonomi og behov. Hvis jeg havde solceller på taget og havde et kørselsbehov på 30.000 km om året, så ville jeg ikke betænke mig på at købe en elbil. Hvis man kun har et kørselsbehov på 8 - 10.000 km. om året, ja så ville jeg, indtil videre, nok foretrække en hybrid.

Har en ven som da vi fik Tesla godt kunne finde alle fejl og ulemper ved el-biler og især ved Tesla.
Så var han med ude og køre en dag og piben fik en lidt anden lyd.
Nu blev jeg bombarderet med artikler og salgsannoncer på forskellige el-slæder men tror det løb lidt ud i sandet for ham grundet deres kørselsbehov.
De ligger åbenbart på mellem 5 til 8000 årlig i kilometer og bare differencen på forsikringen gjorde at det ikke blev rentabelt. - Ifølge ham.

De har en næsten ny lille benzin Peugeot.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

vinther2 skrev: 13 aug 2024 17:01 Er det ikke lettere at køre ind på en tankstation og fylde benzin på tanken, end at have alle de spekulationer med hvor og hvornår strømmen er billigst, samt alle de regnskaber?
Stå der med Dankort og benzinpistol og så spiller man benzin ned ad tøjet. Nej så er det nemmere at påfylde elektroner. icon_cheesygrin.gif
Jeg kører i en hybrid, men spekulerer overhovedet ikke over strømmen.
Magen til skrammel, tænk at køre rundt med to x drive-line som så kan gå i stykker. Så skal man oven i købet slæbe rundt på alt det skrammel. Bastard køretøj. Nej så hellere det ene eller det andet. Hvorfor gøre ting så besværligt? "Keep it simple". Hybriden er sikkert kun bygget af tvivlsomme fabrikanter, så hvis den ene drive-line brænder af så kan man måske komme hjem på den anden. icon_cheesygrin.gif
Er benzintanken tom,- ja så fylder jeg den op.
Er der ikke flere elektroner på, så putter man nogle på. icon_cheesygrin.gif
At der så er lidt flere km pga hybrid er jo helt fint.
Den kører så sikkert hellere ikke så meget længere, med alt det de har stoppet i sådan en hybrid. Er der overhovedet plads til noget i sådan et rumskib? icon_cheesygrin.gif
Men ren el, aldrig.
Skabs standhaftig - Dankort, aldrig i livet, jeg holder mig til kontanter. I dag løber alle rundt med Dankort eller lign. icon_cheesygrin.gif
Ironi forekommer :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
kivi
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 43 gange

Indlæg af kivi »

vinther2 skrev: 18 aug 2024 16:27 Hej igen

Jeg er glad for at I alle kom op af stolen med store øjne og så hvad jeg havde skrevet, det var nemlig det som var meningen.

Jeg var interesseret i at se jeres reaktion, hvis jeg gik lidt hårdt til jer som kører elbil. I må undskylde at jeg skrev prestige og om I spiser bøffer mm., men det var en del af gamet for at se hvad I ville sige til de udtalelser som jeg der kom med. :D

Men må indrømme at jeg har kigget en del på Toyotas BZ4X. Jeg har en hybrid SUV som nu er 4 år gammel, jeg købte den fra ny, en Suzuki Vitara hybrid med Turbo og Intercooler, samt 48 volts hybrid anlæg. Jeg kører 10.000 km om året. Tror ikke det kan betale sig at skifte, så skulle det da lige være for at få noget nyt legetøj!

Bare det, håber ikke jeg har lavet for meget rav i den, men altid rart at få svarene fra hestens egen mule. :) God søndag.
Økonomisk kan det nok ikke betale sig at skifte en nyere bil ud med el bare for at få el bil.
Men står man alligevel for at skulle skifte så er det næsten en no-brainer alene pga. afgiftfritagelsen.
Mvh. Ole
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

Det kommer vel an på hvad man vil køre i. Det billigste har altid været at køre i meget gamle biler, som man kan betale kontant. Mine kriterier har de sidste 15 år været:

1) Nysynet
2) Træk min 1200kg
3) Pris max 20.000,-

Det kan ikke gøres billigere, og man kan faktisk blive rimeligt kørende. Jeg har i hvert fald aldrig haft de store problemer. Men jeg har så heller ikke betænkt mig alverden på at bytte, hvis der dukkede en større reparation op.

Nu er jeg så hoppet med på elbil-bølgen. Med kørselsbehov på 25-30.000km/år koster det mig knap 1000,- mere/md at lease en Volvo EX30 elbil, end at køre i en gammel Passat fra 2006. Merudgiften skyldes:

1) Finansieringsudgifter
2) Behov for kaskoforsikring
3) Højere dækbudget.

Til gengæld slipper jeg for at være perlegrusmekaniker.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

vinther2 skrev: 18 aug 2024 16:27

Altså nu skal folk jo købe den bil der passer dem. Men jeg tror du skal læse godt med bil andmeldelser før du hopper på en BZ4X
Toyota giver jo 1.000.000 km garanti på batteriet, hvilket åbenbart har gjort at de er ekstremt påpasselige med det. I rækkevidetest har bilen kun kørt det halve af hvad den er opgivet til.
Om vinteren tager det 4 timer ved en Supercharger, at gå fra 10 til 80%
Der er iskoldt ved fødderne, men i topmodellen er der sat en brødrister ved fødderne. Så er det jo bare ærgeligt hvis man ikke har topmodellen.
Software skulle heller ikke være optimal, hvor der blev fratrukket 30% rækkevide hvis man tændte for varmen, ingen langturshjælp, osv.
En del ting skulle være blevet bedre via opdateringer.
Men nøjagtigt hvad der er blevet bedre, om det kun er på nye biler, ved jeg ikke
kivi
Stoker VIII
Stoker VIII
13

Indlæg af kivi »

Du må have set nogle test af den første udgave fra 2022.

Alle de ting du opremser er blevet fixet i de nye udgaver af bilen, så både rækkevidde og ladehastighed er ok.

Der findes biler med længere rækkevidde men de 10 års garanti på bil og batteri afgjorde valget for mig.
Så er man sikret mod dyre reperationer, det er jo stadig “ny” teknologi.
Mvh. Ole
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

kivi skrev: 19 aug 2024 09:33 Du må have set nogle test af den første udgave fra 2022.

Alle de ting du opremser er blevet fixet i de nye udgaver af bilen, så både rækkevidde og ladehastighed er ok.

Der findes biler med længere rækkevidde men de 10 års garanti på bil og batteri afgjorde valget for mig.
Så er man sikret mod dyre reperationer, det er jo stadig “ny” teknologi.
10 års garanti er jo et stort plus
Mig bekendt er opdateringerne kommet her i den varme periode, så der er vel ikke rigtigt nogen der ved hvordan den opføre sig om vinteren
Så vidt jeg ved har den ikke forvarmning af batteri, så der er vel stadig stadig lang opladnings tid når det er koldt ?
Selvom software og rækkevide er blevet bedre, så er det vist stadig ikke blandt de bedste.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

triumph skrev: 19 aug 2024 10:38 10 års garanti er jo et stort plus
Mig bekendt er opdateringerne kommet her i den varme periode, så der er vel ikke rigtigt nogen der ved hvordan den opføre sig om vinteren
Så vidt jeg ved har den ikke forvarmning af batteri, så der er vel stadig stadig lang opladnings tid når det er koldt ?
Er software og rækkevide også blevet forbedret på de gamle modeller ?
kivi
Stoker VIII
Stoker VIII
13

Indlæg af kivi »

Jo der er kommet varmepumpe i til opvarmning af batteriet.

Rækkevidden er vel gennemsnitlig, ifølge FDM’s rækkeviddetest ligger de fleste elbiler mellem 350~450 km og der ligger Toyotaen også.
Mvh. Ole

Tilbage til "Bil, MC og Motor"