
Skal man skifte til elbil ?
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1.267
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Så en halv youtube anmeldelse (mener det var "biler TV") af ID Buzz UDEN varmepumpe. Anmelder mente ikke det var det store problem. Men hvordan er det egentligt... er varmepumpe og aircondition ikke een og samme enhed normalt? Virker lidt spøjst, hvis der skal bruges 2 kompressorer 

-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5.681
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 470 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Det er ihvertfald meget bedre end førkivi skrev: 19 aug 2024 10:48 Jo der er kommet varmepumpe i til opvarmning af batteriet.
Rækkevidden er vel gennemsnitlig, ifølge FDM’s rækkeviddetest ligger de fleste elbiler mellem 350~450 km og der ligger Toyotaen også.
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/toyota-bz4x
-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5.681
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 470 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Uden og skal kloge mig for meget, så tror jeg forskellen mellem en traditionel AC (I en elbil), og en varmepumpe, er at AC tager bruger udeluften i både fordamper og kondensator, og enten køler eller varmer. Heatpump tager kølevandet fra batterierne, elmotor og kabinen.svanggaard skrev: 19 aug 2024 11:03 Så en halv youtube anmeldelse (mener det var "biler TV") af ID Buzz UDEN varmepumpe. Anmelder mente ikke det var det store problem. Men hvordan er det egentligt... er varmepumpe og aircondition ikke een og samme enhed normalt? Virker lidt spøjst, hvis der skal bruges 2 kompressorer![]()
Det er klart at det er mere effiktivt at bruge f.eks 20 C varmt kølevand til at varme kabinen, end -10c varmt udeluft.
Der er mig bekendt stor forskel på hvor effiktivt varmepumper er lavet (Og her er VW ikke blandt de bedste (Ihvertfald ikke iflg Munroe på Youtube)
Hvis du vil nørde kan du google Tesla Octo-valve, der kan lede varme/kulde i 8 forskellige retninger samtidigt. De spare også PTC varmer, fordi de bruger frekvensomformeren til at sende støj ud til elmotoren, der så genere varme i elmotoren.
F.eks havde Hyundai Ioniq5 (Der jo kan lade super hurtigt) det problem, at under lynladning, kunne VP ikke både køle batteriet, og varme kabinen. Så batteriet blev for varmt, og lade hastighed reduceret,
https://www.youtube.com/watch?v=z9U2hIoO-GU
-
- Stoker V
- 17
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
- Mit fyr: Woddy 10 KW
- Areal: 180
- Brændsel: Træpiller
- Årligt forbrug: 5,5
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 12 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Så er der købt 1ID4 pro fra 06 22 som har gået 1100 km med fuld garanti til 06 27
Nu er næste spørgsmål hvad gør man med hjemmelader skal man købe eller leje 1 og hvor er det billigst
Vi kan ikke få elafgift tilbage da vi har solceller
Mvh Honneymonster
Nu er næste spørgsmål hvad gør man med hjemmelader skal man købe eller leje 1 og hvor er det billigst
Vi kan ikke få elafgift tilbage da vi har solceller
Mvh Honneymonster
-
- Stoker VIII
- 12
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
- Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
- Areal: 160
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8300
- Geografisk sted: Odder
- Har takket: 59 gange
- Blevet takket: 43 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Det er lidt jungle at navigere i, men start da med at høre dit elselskab om de har godt tilbud på komplet installation.
Jeg har selv købt en Zaptec, den er jeg fint tilfreds med, den har mange elselskaber også og den kan også købes i Power eller lignende steder.
Da du ikke skal have refusion kan sådan en her via et CEE stik jo også bruges.
https://www.thansen.dk/bil/ladekabler/2 ... 233705550/
Jeg har selv købt en Zaptec, den er jeg fint tilfreds med, den har mange elselskaber også og den kan også købes i Power eller lignende steder.
Da du ikke skal have refusion kan sådan en her via et CEE stik jo også bruges.
https://www.thansen.dk/bil/ladekabler/2 ... 233705550/
Mvh. Ole
- Dinsol
- Stoker VI
- 12
- Indlæg: 224
- Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
- Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
- Areal: 200
- Brændsel: savsmuld / korn / flis
- Fremviser gerne i postnummer: 5580
- Geografisk sted: Vestfyn
- Har takket: 17 gange
- Blevet takket: 12 gange
- Kontakt:
Re: Skal man skifte til elbil ?
Du skal bruge denne når du har solceller https://solarcell.dk/products/ratio-solar-ladebokshonneymonster skrev: 14 sep 2024 13:10 Så er der købt 1ID4 pro fra 06 22 som har gået 1100 km med fuld garanti til 06 27
Nu er næste spørgsmål hvad gør man med hjemmelader skal man købe eller leje 1 og hvor er det billigst
Vi kan ikke få elafgift tilbage da vi har solceller
Mvh Honneymonster
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5.681
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 470 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Den du linker til er kun 1 faset= 3,8 KW, ikke 11 KWhkivi skrev: 14 sep 2024 13:37 Det er lidt jungle at navigere i, men start da med at høre dit elselskab om de har godt tilbud på komplet installation.
Jeg har selv købt en Zaptec, den er jeg fint tilfreds med, den har mange elselskaber også og den kan også købes i Power eller lignende steder.
Da du ikke skal have refusion kan sådan en her via et CEE stik jo også bruges.
https://www.thansen.dk/bil/ladekabler/2 ... 233705550/
-
- Stoker VIII
- 12
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
- Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
- Areal: 160
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8300
- Geografisk sted: Odder
- Har takket: 59 gange
- Blevet takket: 43 gange
-
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5.681
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 470 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Tillykke med bilen.honneymonster skrev: 14 sep 2024 13:10 Så er der købt 1ID4 pro fra 06 22 som har gået 1100 km med fuld garanti til 06 27
Nu er næste spørgsmål hvad gør man med hjemmelader skal man købe eller leje 1 og hvor er det billigst
Vi kan ikke få elafgift tilbage da vi har solceller
Mvh Honneymonster
Man kan vist godt få refusion hos Clever og Looad men om det kan betale sig ved jeg ikke (Clever er sikkert et fint abonnement hvis du skal lade ude)
https://clever.dk/kontakt/faq/kan-jeg-f ... -solceller.
https://looad.dk/solceller/
Jeg Kender hverken Clever eller Looad abbonementer, så om det er godt eller skidt, det ved jeg ikke.
Som jeg forstår det kigger de på tidspunktet hvor du lader elbilen, og så kigger de på den energi der suges fra nettet samtidigt (F.eks. Din elbil trækker 11 KW. Din måler trækker kun 6 KWh samtidigt, da det resterende forbrug dækkes af solceller => du får kun refusion for 6 Kwh
Jeg kender hverken abonnementer, elpriser, refusion mm. Men det er jo vigtigt at man kigger på hele pakken
Mange udbydere vil kun benytte bestemte mærker ladebokse, og så er det ikke sikkert at den fine boks Dinesol linkede til kan bruges.
Du kunne jo også bare selv købe den ladeboks Dinesol linker til, og fået sat op af en lokal elektriker, og så fundet en god el udbyder og levet uden refusion.
Men alt det kræver jo en nærmere beregning:
Hvad koster el + abonnement hos udbyder (Bemærk du får ikke fuld refusion, hvis du ikke har samme el udbyder, som dem der giver refusion)
Hvor meget skal du lade ude
Hvor meget af opladningen kan klares af solceller (Det hjælper jo ikke at der er overskuds produktion fra solcelleanlægget, hvis bilen ikke er hjemme når solen skinner)
Hvor meget af opladningen kan man få refusion for/skal man købe fra nettet
Uden at det er noget jeg ved ret meget om, så kan man vist også få denne fætter til at bestemme hvornår/hvor meget at ladeboksen skal lade.
https://www.solarmanager.dk/
Den virker f.eks sammen med en Easee ladeboks, som er en af dem som de udbydere der udbetaler el refusion ofte bruger
https://homecharge.dk/products/easee-li ... ricerunner
Jeg benytter Ewii som el leverandør, de har billige og transparente priser, gennemskuelige faktura, og ingen acconto
https://www.ewii.dk/privat/el/
-
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1.267
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Jeg ville gøre flg.:
Norlys har tilbud på installation af ladeboks til 899,-, lige for tiden. https://norlys.dk/opladning/ Det koster så 199 pr md i abonnement efterfølgende.
Fidusen er så at du opsiger abonnementet efter kort tid. Ladeboksen skal selvf. retur, men de ta'r altså ikke den øvrige installation med sig igen. Den kan du så genbruge til din egen ladeløsning.
Mens du har norlys ladeboks, kan du bruge "smartcharge", som laver en hæderlig opladningsplan ud fra elpriserne.
Måske kunne du overveje at frakoble solcellerne. Mit gæt er at du ikke får alverden ud af dem alligevel - når det hele gøres op. Du kan så få dem koblet på igen senere, hvis det giver mening.
Jeg bruger selv 4-500kWh/md til opladning af elbil. Jeg har norlys abn til 199,- pr md., hvilket betyder, at jeg får 4-500kr i refusion. Netto gevinsten er altså 2-300kr/md ved at benytte refusionsordningen. Går der noget galt med ladeboksen er det Norlys' problem.
Hvis du kommer til at bruge samme mængde strøm på opladning, skal dine solceller, altså bidrage med 2-300kr pr md, hele året rundt, for at de kan betale sig at ha' kørende.
Norlys har tilbud på installation af ladeboks til 899,-, lige for tiden. https://norlys.dk/opladning/ Det koster så 199 pr md i abonnement efterfølgende.
Fidusen er så at du opsiger abonnementet efter kort tid. Ladeboksen skal selvf. retur, men de ta'r altså ikke den øvrige installation med sig igen. Den kan du så genbruge til din egen ladeløsning.
Mens du har norlys ladeboks, kan du bruge "smartcharge", som laver en hæderlig opladningsplan ud fra elpriserne.
Måske kunne du overveje at frakoble solcellerne. Mit gæt er at du ikke får alverden ud af dem alligevel - når det hele gøres op. Du kan så få dem koblet på igen senere, hvis det giver mening.
Jeg bruger selv 4-500kWh/md til opladning af elbil. Jeg har norlys abn til 199,- pr md., hvilket betyder, at jeg får 4-500kr i refusion. Netto gevinsten er altså 2-300kr/md ved at benytte refusionsordningen. Går der noget galt med ladeboksen er det Norlys' problem.
Hvis du kommer til at bruge samme mængde strøm på opladning, skal dine solceller, altså bidrage med 2-300kr pr md, hele året rundt, for at de kan betale sig at ha' kørende.