svanggaard skrev: ↑19 aug 2024 11:03
Så en halv youtube anmeldelse (mener det var "biler TV") af ID Buzz UDEN varmepumpe. Anmelder mente ikke det var det store problem. Men hvordan er det egentligt... er varmepumpe og aircondition ikke een og samme enhed normalt? Virker lidt spøjst, hvis der skal bruges 2 kompressorer
Uden og skal kloge mig for meget, så tror jeg forskellen mellem en traditionel AC (I en elbil), og en varmepumpe, er at AC tager bruger udeluften i både fordamper og kondensator, og enten køler eller varmer. Heatpump tager kølevandet fra batterierne, elmotor og kabinen.
Det er klart at det er mere effiktivt at bruge f.eks 20 C varmt kølevand til at varme kabinen, end -10c varmt udeluft.
Der er mig bekendt stor forskel på hvor effiktivt varmepumper er lavet (Og her er VW ikke blandt de bedste (Ihvertfald ikke iflg Munroe på Youtube)
Hvis du vil nørde kan du google Tesla Octo-valve, der kan lede varme/kulde i 8 forskellige retninger samtidigt. De spare også PTC varmer, fordi de bruger frekvensomformeren til at sende støj ud til elmotoren, der så genere varme i elmotoren.
F.eks havde Hyundai Ioniq5 (Der jo kan lade super hurtigt) det problem, at under lynladning, kunne VP ikke både køle batteriet, og varme kabinen. Så batteriet blev for varmt, og lade hastighed reduceret,
https://www.youtube.com/watch?v=z9U2hIoO-GU