Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 470 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 14 sep 2024 17:14 Jeg ville gøre flg.:

Norlys har tilbud på installation af ladeboks til 899,-, lige for tiden. https://norlys.dk/opladning/ Det koster så 199 pr md i abonnement efterfølgende.

Fidusen er så at du opsiger abonnementet efter kort tid. Ladeboksen skal selvf. retur, men de ta'r altså ikke den øvrige installation med sig igen. Den kan du så genbruge til din egen ladeløsning.

Mens du har norlys ladeboks, kan du bruge "smartcharge", som laver en hæderlig opladningsplan ud fra elpriserne.

Måske kunne du overveje at frakoble solcellerne. Mit gæt er at du ikke får alverden ud af dem alligevel - når det hele gøres op. Du kan så få dem koblet på igen senere, hvis det giver mening.

Jeg bruger selv 4-500kWh/md til opladning af elbil. Jeg har norlys abn til 199,- pr md., hvilket betyder, at jeg får 4-500kr i refusion. Netto gevinsten er altså 2-300kr/md ved at benytte refusionsordningen. Går der noget galt med ladeboksen er det Norlys' problem.

Hvis du kommer til at bruge samme mængde strøm på opladning, skal dine solceller, altså bidrage med 2-300kr pr md, hele året rundt, for at de kan betale sig at ha' kørende.
Altså nu har jeg ikke trawlet hele Nordlysés hjemmeside igennem, men det er altså et af de firmaer jeg har det lidt stramt med, da man sjældent kan se hvad ting koster
(Herunder elprisen, hvor man ikke kan se hvad tillæg til spotprisen er )
Men jeg er ret overbevist om at Nordlys syntes at det koster et eller andet at hente deres ladeboks igen efter man opsiger lejeperioden, og samtidigt skal man så betale 500 kr/md for at leje en ladeboks
https://energiwatch.dk/Energinyt/Energi ... 140381.ece

honneymonster
Stoker V
Stoker V
17
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 12 gange

Indlæg af honneymonster »

Kan se at det er en jungle uden videre
Prøver til at starte med at lade på job der er verdo standene kan vi nøjes med det er det en fornuftig pris for mig
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
11
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

triumph skrev: 14 sep 2024 17:27 Altså nu har jeg ikke trawlet hele Nordlysés hjemmeside igennem, men det er altså et af de firmaer jeg har det lidt stramt med, da man sjældent kan se hvad ting koster
(Herunder elprisen, hvor man ikke kan se hvad tillæg til spotprisen er )
Men jeg er ret overbevist om at Nordlys syntes at det koster et eller andet at hente deres ladeboks igen efter man opsiger lejeperioden, og samtidigt skal man så betale 500 kr/md for at leje en ladeboks
https://energiwatch.dk/Energinyt/Energi ... 140381.ece
Hvor får du de 500 i lejepris fra? Ladeabn koster 199,- inkl leje af boksen pr md, hvis du har norlys som elleverandør. Man kan godt ha' en anden elleverandør og samtidigt ha' norlys ladeboks. Så stiger abonnementet imidlertid fra 199,- til 249,- pr. md. (https://norlys.dk/opladning/)
ladeboks.png
Tillæg til spotpris er 9 øre (https://norlys.dk/el/flexel/)
fleks-el.png
Det koster 2000,- når norlys skal nedtage boksen. Man må dog også selv sørge for afmontering af ladeboks (krævet aut elektriker) jvfr. betingelser: https://norlys.dk/media/mzxjs2ct/da-emo ... ov2023.pdf Hvis man alligevel skal ha' en elektriker til at montere en anden løsning, kan han jo nedtage. Det ta'r ikke mange minutter.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13

Indlæg af triumph »

slettet
Senest rettet af triumph 15 sep 2024 12:09, rettet i alt 2 gange.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13

Indlæg af triumph »

Jeg havde set de 249 kr/md. i stedet for de 199 kr/md, og da der er 1 md opsigelse (Jeg regner ikke med de installere boksen, hvis man opsiger aftale inden den er trådt i kraft) så regnede jeg det ud til 500, i stedet for 398 kr. Beklager.

Min pointe var bare at Norlys tilbud dækker en standard installation til 899 + 2 md abonnement til 398 = 1300 kr, hvilket vel er 1/3 af en komplet installation hos den lokale elektriker.
Men hos mig gik 1/3 af tiden med at få opsat software og app til ladeboksen, Det arbejde er spildt hvis man efterfølgende skal have en ny ladeboks.
Man får et kabel, og en fejlstrømsafbryder. Og ja, hvis det er en standard installation så kan man måske spare en tusse eller 2, frem for at vælge den rigtige løsning fra starten, men til gengæld måske kommer til at vente 4-5 måneder på den endelige løsning

Nrgi skal kun have 500 for en installation, og har el med spottilæg på 5,19 øre/Kwh
b1.png
https://nrgi.dk/privat/ladeboks/vi-tilb ... meEALw_wcB

Vedr. elpris så kunne man jo prøve og regne f.eks over 5 år/60 måneder;
Tal trukket ud af røven;
Elforbrug total; 10.000 KWh/år
Elforbrug elbil; 5000 KWh/år
Solcelle strøm brugt i i eget hjem 3000 KWh/år
Solcellestrøm brugt til opladning af elbil 1000 KWh/år
Elpris; 2, kr/Kwh + spottillæg og abonnement
Købt el; 7000 KWh
Købt el til elbil; 4000 KWh

Leje Norlys;
Installation; 899
El; (Abonnement 29 kr/md x 60 måneder) + ( 7000 KWh/år x 2,09 kr/KWh x 5 år) = 74.890
Ladeboks/refusion; 200 kr/md x 60 måneder = 12.000
Totalt; 87.789 kr / 5 = 17.557,8 kr/år

Køb Nordlys
Installation; 10.000
El; (Abonnement 29 kr/md x 60 måneder) + ( 7000 KWh/år x 2,09 kr/KWh x 5 år) = 74.890
Ladeboks/refusion; 79 kr/md x 60 måneder = 4740 kr (Jeg ved ikke om man behøver at betale for serviceaftalen, hvis man ikke skal have refusion)
Totalt; 89.630 kr / 5 = 17.926 kr/år

Ewii Køb
(Spotpristilæg 3,75 øre/KWh)
Installation; 10.000
El; (Abonnement 29 kr/md x 60 måneder) + ( 7000 KWh/år x 2,0375 kr/KWh x 5 år) = 73.053
Ladeboks/refusion; 79 kr/md x 60 måneder = 4740 kr (Jeg ved ikke om man behøver at betale for serviceaftalen, hvis man ikke skal have refusion)
Totalt; 87.792,5 kr / 5 = 17.558 kr/år

Clever box/Clever Power
Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er spottillæget = handelsomkostninger = 0,67 øre pr /KWh (Det vil jeg ikke hænges op på, men det ser umiddelbart sådan ud
https://clever.dk/clever-power/forstaa-clever-power
Installation; 9.000
El; (Abonnement 49 kr/md x 60 måneder) + ( 7000 KWh/år x 2,0067 kr/KWh x 5 år) = 73.174,5
Ladeboks/refusion; 99 kr/md x 60 måneder = 5940 kr
Refusion; forbrug elbil 4000 kwh x 5 år x 0,951 = - 19.020
Totalt; 60.094,5 kr / 5 = 12.018,9 kr/år

En ladeboks som linket til uden refusion
Ladeboks 6250 + installation 5000 = 11.250
Grundet ladeboks så bruges 500 KWh/ekstra på opladning af elbilen via solceller
Ewii strøm
El; (Abonnement 29 kr/md x 60 måneder) + ( 6500 KWh/år x 2,0375 kr/KWh x 5 år) = 67.958,8
Totalt; 79.208,8 / 5 år = 15.841 kr/år

Der er tale om tal der er trukket ud af røven, jeg har ingen ide om hvad Honeymonster´s solceller producere, eller hvor meget af det der ender på hans bil, eller hvor meget han køre/bruger på opladning af elbilen.
Men her gav det en besparelse på 5500 kr pr år ved Clever løsningen (+ rabat på 1 kr/KWh ved opladning ude) fremfor Nordlys/ewii. Og 3.800 frem for løsning hvor man selv køber boks
Men var egentligt overasket over at det ikke var dyrere at leje en ladeboks (Sikkert fordi at serviceaftalen virker som garenti = det egentlit er som at leje)

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
11
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

Jeg tror såmænd priserne ender med at blive nogenlunde ens, hvis man ellers kan styre udenom lykkeridderne i elhandler-branchen.

Et lille fif til elbilkøbere: spørg bilforhandleren, om der kan bestilles ladeboks gennem dem. I mange tilfælde kan man spare yderligere 500,- gennem dem. Man får nøjagtig samme aftale som ellers, men kan altså spare yderligere en plovmand.

Mht. elprisen har jeg hidtil formået at oplade det meste (4-500kWh/md), når timeprisen inklusive transport er under 50 øre/kWh (når elafgift er fratrukket). Jeg har været heldig, både med timepriserne, og med fordelingen af mit kørselsbehov. Det er bestemt ikke givet, at andre har samme optimeringsmuligheder.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13

Indlæg af triumph »

Jeg har nu kørt 106.000 km i min Tesla Model 3 SR, og må sande at jeg står over for en større renovering.
Jeg har allerede måtte skifte dæk 2 gange, og pollenfilter 1 gang (2 x 189 kr.)
Men nu tror jeg fandme også jeg skal have et par nye viskerblade (349 kr.)
Service omkostningerne stikker da fuldstændigt af......
fyrkat
Stoker III
Stoker III
12
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 8 gange

Indlæg af fyrkat »

Vi har været i Kroatien her i starten af September i Vores Tesla model 3 LR, 3446 km ladede kun på Tesla Supercharger 202 EUR. ialt så det var godt nok billig, men så 8 dage efter vi kom hjem kom der et anbefalet brev fra Solvenien med en regning på 16,50 EUR for en elektronik Vignet, havde købt en til Østrig, men var ikke klar over at man også skulle have en i Slovenien og for at man ikke glemmer det en anden gang, var der lige en dumme bøde med på 300 EUR. så kan man lære det.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13

Indlæg af triumph »

fyrkat skrev: 27 sep 2024 20:19 Vi har været i Kroatien her i starten af September i Vores Tesla model 3 LR, 3446 km ladede kun på Tesla Supercharger 202 EUR. ialt så det var godt nok billig, men så 8 dage efter vi kom hjem kom der et anbefalet brev fra Solvenien med en regning på 16,50 EUR for en elektronik Vignet, havde købt en til Østrig, men var ikke klar over at man også skulle have en i Slovenien og for at man ikke glemmer det en anden gang, var der lige en dumme bøde med på 300 EUR. så kan man lære det.

44 øre pr km på en supercharger.
Det er jo 4 x normalprisen ifh. til hjemmeladning, og kun halvdelen af hvad turen havde kostet i en fossil bil :shock: :shock: .
Og så 300 EUR i bøde........
Der er ikke andet og gøre, end at sælge den elbil. Det stikker jo helt af....... :wink: :wink:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13

Indlæg af triumph »

Jeg er blevet gammel....
Jeg vågnede kl. 4.30 fordi jeg skulle pisse.
Jeg fiskede telefonen frem og faldt over Teslas "Robotaxi" event
Manden har jo fuldstændigt tabt småkagerne.
Eventet tog vel en halv time.
De første 10 minutter gik med at forklare hvorfor det er smart med selvkørende biler, man deler.
Det er vel ikke raketvidenskab, at hvis man har en selvkørende bil, så kan man bruge mere tid på Facebook, i stedet for at køre bil.
Og hvis man deler den, så den kører flere timer pr dag /f.eks køre en til en event, og sætter en af og køre videre: Så skal der bruges færre parkeringspladser.........
Så viste han en 2 personers selvkørende bil frem, der kørte folk rundt i et beskyttet miljø i Universal studios.
Bilen skulle gå i produktion inden 2027 (i 8 år har han hvert år sagt; Næste år....) Så mon ikke snare det bliver 2029.
Og lad os nu lege at verdens mest perfekt selvkørende elbil kommer på markedet i 2029.
Jamen så går de næste 5 år vel inden den er godkendt i Europa.
Og hvad skal forbrugerne så køre i ind til 2034 ?
Hvorfor kommer der ikke en billig lille elbil.
Hvornår kommer der en varevogn ?,
Hvornår kommer Semi´en ?
Hvad med de relative gamle TM3/Y, hvornår kommer der en afløser til dem ?
De sidste 10 minutter gik med at se på dansende robotter, Som Elon mente ville blive det næste vidunder, enhver hustand vil eje.
Jeg tror slet ikke den robot kan give et blowjob, som min Thailandske au pair, så nej tak til at bruge 190.000 på den ...... :wink:
Det virker ærligt talt som om Elon fuldstændigt har mistet interessen for at lave elbiler, fordi han kun kigger meget langt ud i fremtiden. Men har helt urealistiske mål for hvor langt tid der reelt kommer til at gå, før selvkørende biler vil blive det normale.
Måske han skulle bruge lidt mindre tid på at støtte Trump (Han vælgere køber alligevel ikke elbiler) "X", og konspirationsteorier.
Og lidt mere tid, på at lave elbiler

Besvar