Stille stepmotor driver

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Richard12
Stoker I
Stoker I

Stille stepmotor driver

Indlæg af Richard12 »

Vi designer et motor- (og koblingssystem) til vores kommercielle produkt (seng). Vi har prøvet alternative motorer og planlægger i øjeblikket at bruge en NEMA 42 stepmotor xxx Det skal være så stille som muligt. Jeg læste nogle papirer om trinstøjreduktion, og det var nyttigt, men manglede nogle detaljer.

I hvert fald tænkte jeg på, om du har en passende driver til en stepper af denne størrelse, hvilken model er det, og hvor støjende ville den være, hvis den køres ved lav hastighed (12 rpm - 25 rpm) i vores applikation?
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Stille stepmotor driver

Indlæg af Smoelfen »

Richard12 skrev: 11 okt 2024 08:08 Vi designer et motor- (og koblingssystem) til vores kommercielle produkt (seng). Vi har prøvet alternative motorer og planlægger i øjeblikket at bruge en NEMA 42 stepmotor xxx
Det skal være så stille som muligt. Jeg læste nogle papirer om trinstøjreduktion, og det var nyttigt, men manglede nogle detaljer.

I hvert fald tænkte jeg på, om du har en passende driver til en stepper af denne størrelse, hvilken model er det, og hvor støjende ville den være, hvis den køres ved lav hastighed (12 rpm - 25 rpm) i vores applikation?
Tilbage i 1998 - 2000 sad jeg som R&D udvikler i højfrekvens udstyr til mobilbranchen. I et af de produkter som vi fik lanceret dengang, indgik der et mekanisk "High Frequency Cavity Filter System", hvor der var behov for at styre nogle resonans stænger mekanisk. Hertil blev brugt en mindre stepmotor hvor vi havde fået fabrikanten til at lave indvendigt gevind i akslen, hvori stængerne kunne skydes frem og tilbage. Kravene for at køre denne motor var netop trinstøjreduktion, for undgåelse af mekanisk resonans. Vi designede derfor vores egen power driver med diskrete mosfet transistorer og en programmør blev sat til at skrive et program, og ved hjælp af PWM kunne vi opnå denne "smooth" kørsel af selve motoren.

Jeg kan se at den motor I skal bruge er oppe i en noget større klasse, men det er jo nødagtig det samme der skal ske. Generer nogle "shaved" pulser til kørsel med motoren. Jeg tror det giver mest mening, til en start, at finde et færdigt power modul til motoren, og hvis ikke dette kan lade sig gøre så byg et diskret hjemme på køkkenbordet. Herefter finder du en god ven med en masse tid og sætter ham til at programmere en mikrocontroller, således at I kan styre pulsene til motoren og selvfølgelig skal programmøren designe softwaren med en så høj PWM frekvens, at den ligger over det høre bare område icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Når han har fået styr på at kunne køre motoren som I vil have det, kan han starte med at programmere til bedst mulig "smoothing” vha. PWM modulering så det ikke larmer.
I kan også prøve dem her https://www.jvl.dk/

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

Er det her et seriøst indlæg? eller spam, brugeren er oprettet i morges.
jeg er nemlig sikker på at såfremt det er en hospitalsseng der udvikles, så kommer produktet ind under medicinsk udstyr og så er kravene ret høje = koster mange penge, og så undrer det mig at spørges i et gør-det-selv-forum

https://www.linak.dk/forretningsomraade ... healthcare
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15

Indlæg af Bri_Jac »

kinesisk spam firma der prøver at lave gratis reklame, admin slet linket. Da vi ikke vil støtte gratis reklame
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Bri_Jac skrev: 11 okt 2024 14:13 kinesisk spam firma der prøver at lave gratis reklame, admin slet linket. Da vi ikke vil støtte gratis reklame
Det er skam anmeldt men vi kan ikke forlange at Redaktøren er på konstant :wink:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Vi ser lige om denne bruger var seriøs
Og indtil da er link slettet

Vender han tilbage kan vi altid indsætte link igen

/John
Redaktør
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15

Indlæg af Bri_Jac »

Lintz skrev: 11 okt 2024 16:07 Det er skam anmeldt men vi kan ikke forlange at Redaktøren er på konstant :wink:
Sådan var mit indlæg faktisk ikke ment, jeg skrev mit første indlæg da jeg undrede mig over den måde det var skrevet på. så undersøgte jeg firmet via linket og kunne se det var et kinesisk firma, derfor lavede jeg mit indlæg nr 2.
jeg er helt med på at en redaktør først ser opslaget, når de logger på

Tilbage til "Fri debat"