Trække varme fra spiral i gennem buffertank

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Dravn
Stoker I
Stoker I
Blevet takket: 1 gang

Re: Trække varme fra spiral i gennem buffertank

Indlæg af Dravn »

Smoelfen skrev: 23 okt 2024 14:18 Ja, men det er højtemperatur systemer. Som jeg skriver gælder det om at sætte varmepumpen forneden hvor temperaturen er lavest, og evt. bidrage med en varmekilde øverst der giver en højere temperatur. Den viste løsning giver ingen udnyttelse af den nederste del af tanken ( jeg går ud fra at der ikke er flow på vandet i tanken :-)
Hvis du vil kører med spiral og den nederste spiral er "ledig" da gør som på tegningen vedhæftet. Større overfalde på spiralen og bedre udnyttelse af tanken. Dog kan flowet blive et problem.

Mvh Smoelfen

Buffertank m spiral.PNG
Kan flowet løses med en ekstra pumpe på systemet?
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

Dravn skrev: 23 okt 2024 15:49 I venstre tank opvarmes af varmepumpen til 35 grader. Den højre tank bliver varmet op til 45-50 grader af varmepumpe hvorefter varmelegeme automatisk slår til og varmer yderligere op til 60 grader.
Dravn skrev: 23 okt 2024 15:39 Tak for svar.
Det er en brugsvand tank.
Der er solvarme i nederste spiral, men det skader ikke varmepumpen, da den ikke kører når vandet i forvejen er varmt nok.
Jeg lægger lige hele tegningen op.
Lige netop denne konfiguration er ikke egent. Som jeg skriver, når solvarmen er på, bliver dette medie meget varmere end varmepumpen kan levere. Dvs. vandet fra solvarmeproduktionen vil varme vandet op til pumpen.........det giver ingen mening. Varmepumpen kan hellere ikke tåle det varme vand der stiger op til øverste spiral. Byt rundt på tingene. Sæt altid den "køligste" varmekilde til bundspiralen, som den første i varmekæden.

Der er jo en årsag til at el patronen altid sidder øverst i en varmtvandsbeholder med niveau opdelt opvarmning, den skal blot sørge for at temperaturen når op på en tilstrækkelig temperatur for undgåelse af legionella og konen ikke fryser i badet. Det kan elpatronen holde til.

En eller anden dag når solen viser sig fra den gode side, kan vandet nå op i nærheden af 90 C og så leder du det op forbi øverste spiral og varmepumpen står nu og får dette varme vand ind på veksleren med R32 på den anden side, med et statisk tryk på kølemidlet på over 30-40 bar ( gætter jeg på, har ikke kigget i h log p-diagram ) så ryger låget nok af varmepumpen icon_cheesygrin.gif

Jeg gætter på du er låst på denne ide da varmen fra solfanger kan bruges på både centralvarme og varmt vand, men det bliver en lidt kluntet løsning.

Venstre tank er blevet forvandlet fra at være en buffertank til at være en brugsvandstank, super fint du lige fik tegnet det hele op icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Er der offer-anode i denne beholder, ellers bliver den vel spist op.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Dravn
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Dravn »

Smoelfen skrev: 23 okt 2024 16:36 Lige netop denne konfiguration er ikke egent. Som jeg skriver, når solvarmen er på, bliver dette medie meget varmere end varmepumpen kan levere. Dvs. vandet fra solvarmeproduktionen vil varme vandet op til pumpen.........det giver ingen mening. Varmepumpen kan hellere ikke tåle det varme vand der stiger op til øverste spiral. Byt rundt på tingene. Sæt altid den "køligste" varmekilde til bundspiralen, som den første i varmekæden.

Der er jo en årsag til at el patronen altid sidder øverst i en varmtvandsbeholder med niveau opdelt opvarmning, den skal blot sørge for at temperaturen når op på en tilstrækkelig temperatur for undgåelse af legionella og konen ikke fryser i badet. Det kan elpatronen holde til.

En eller anden dag når solen viser sig fra den gode side, kan vandet nå op i nærheden af 90 C og så leder du det op forbi øverste spiral og varmepumpen står nu og får dette varme vand ind på veksleren med R32 på den anden side, med et statisk tryk på kølemidlet på over 30-40 bar ( gætter jeg på, har ikke kigget i h log p-diagram ) så ryger låget nok af varmepumpen icon_cheesygrin.gif

Jeg gætter på du er låst på denne ide da varmen fra solfanger kan bruges på både centralvarme og varmt vand, men det bliver en lidt kluntet løsning.

Venstre tank er blevet forvandlet fra at være en buffertank til at være en brugsvandstank, super fint du lige fik tegnet det hele op icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Er der offer-anode i denne beholder, ellers bliver den vel spist op.

Mvh Smoelfen
Tusind tak for feedback :)
Hvis solfangeren varmer i øverste spiral, og det da kun er ca halvdelen af vandet der bliver varmet højt op (og lidt varmere idet det kun er halvdelen der varmes op), vil trykket da ikke også blive for højt? Kan det evt afhjælpes af en trykekspansionsbeholder?
Cirkulerer varmepumpen vandet selvom temperaturen i tanken er høj?
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Dravn skrev: 23 okt 2024 17:00 Tusind tak for feedback :)
Hvis solfangeren varmer i øverste spiral, og det da kun er ca halvdelen af vandet der bliver varmet højt op (og lidt varmere idet det kun er halvdelen der varmes op), vil trykket da ikke også blive for højt? Kan det evt afhjælpes af en trykekspansionsbeholder?
Hvis det bygges med varmepumpen øverst, vil det også kun være halvdelen af beholderen der varmes op af varmen fra varmepumpen på en mørk vinterdag uden sol.

Uanset om det er halvdelen der bliver varmet eller hele tanken, kan du ikke sikre dig mod at centralvarmevandet kan antage en temperatur oppe i nærheden af kogepunktet. Det er selvfølgelig et spørgsmål om vands udvidelse, hvor meget vand der er og hvor meget temperaturen hæves. Ud fra disse tal beregnes en trykekspansionsbeholder, eller man vælger en der er stor nok :P de koster jo ikke noget, de fylder bare :P
Det har bestemt ikke noget med det tryk som kølemidlet i varmepumpen kan antage, men temperaturen kan blive for høj til at varmepumpen kan holde til det. Her kan problemet løses ved at slukke og afspærre varmepumpen således at det meget for varme centralvarme vand ikke når varmepumpen. Der skal dog sættes en cirkulationspumpe et andet sted i kredsløbet ( hvis denne i dag sidder i varmepumpen ) for at opretholde cirkulationen i centralvarmevandet. Jeg håber du kan se det bliver mere og mere omstændigt kredsløb du får bygget.

Igen, hvis ikke denne buffertank -> brugsvandstank har / er forberedt for brugsvand ( offer-anode etc. ), så tror jeg levetiden bliver meget kort for denne tank.

Mvh Smoelfen
Dravn
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Dravn »

Tak for det :)
Det er en brugsvandstank begge tanke, og begge med anode.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Dravn skrev: 23 okt 2024 19:07 Tak for det :)
Det er en brugsvandstank begge tanke, og begge med anode.
Super, du kan prøve opstillingen af, men vær opmærksom på at varmepumpen kan tage skade.

Mvh Smoelfen
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

Smoelfen skrev: 23 okt 2024 17:37 men temperaturen kan blive for høj til at varmepumpen kan holde til det. Her kan problemet løses ved at slukke og afspærre varmepumpen således at det meget for varme centralvarme vand ikke når varmepumpen.
Mvh Smoelfen
Tænker at en kontraventil med fjeder i serie med vandet fra varmepumpen vil sikre imod at varmt vand vil cirkulere til varmepumpen og ødelægge denne med 80-90 °C varmt cirkulationsvand
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Bri_Jac skrev: 24 okt 2024 12:54 Tænker at en kontraventil med fjeder i serie med vandet fra varmepumpen vil sikre imod at varmt vand vil cirkulere til varmepumpen og ødelægge denne med 80-90 °C varmt cirkulationsvand
Det vil jo kræve et eller andet organ der vender vandstrømmen om, ellers stopper den jo ikke for noget :P Vandet løber jo den samme vej hele tiden, ( se pilene tegningerne ) hvis ikke der er noget der ændre retningen, bidrager en kontraventil jo ikke med noget icon_cheesygrin.gif

En form for termostatisk ventil kunne måske klare opgaven.

Mvh Smoelfen
Dravn
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Dravn »

Ved I om varmepumper normalt cirkulerer vandet fra tid til anden, selvom den ikke modtager besked om at den skal varme?
Eller er det kun pga trykket fra det sol opvarmede vand, at der sker en cirkulation?
Jeg har 4 meter rør mellem solvarmebeholderen og varmepumpen. Spiral i solvarmebeholderen er højere oppe end varmepumpen, så der kan vel ikke forekomme auto cirkulation pga temperatur forskellen?
Dravn
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Dravn »

Ellers vil jeg kunne sætte en 2 vejs ventil ind, der lukker af når temperaturen i beholderen kommer over eksempelvis 45°C.

Tilbage til "Varmepumper"