Ja det tænkte jeg ogsåSmoelfen skrev: 24 okt 2024 13:26
En form for termostatisk ventil kunne måske klare opgaven.
Mvh Smoelfen

Ja det tænkte jeg ogsåSmoelfen skrev: 24 okt 2024 13:26
Mvh Smoelfen
Det kommer an på hvilken en varmepumpe du har. Nogle har indbygget cirkulationspumpe i udedelen, andre skal have ekstern pumpe på i installationen, og de styres meget forskelligt. Nogle kan programmeres til kun kørsel ved varmeproduktion, eller konstant kørsel af cirkulationspumpe. Andre med flowstyret cirkulationspumpe som styres af hvor stor temperaturdifferencen er over varmepumpens veksler. Jeg går ud fra at du ønsker cirkulation på også når solvarmen kører, således at varmen stiger op gennem venstre beholder og ud i øverste spiral og videre til gulvvarme og højre brugsvandsbeholder, og selvfølgelig skal det ikke ramme varmepumpen. Det vil kræve at cirkulationspumpen sidder i installationen, og varmepumpen kan spærres af.Dravn skrev: 24 okt 2024 13:44 Ved I om varmepumper normalt cirkulerer vandet fra tid til anden, selvom den ikke modtager besked om at den skal varme?
Dravn skrev: 24 okt 2024 13:44 Eller er det kun pga trykket fra det sol opvarmede vand, at der sker en cirkulation?
Den naturlige cirkulation af vand ved forskellige temperaturer kaldes konvektion. Det vil kunne ske men sandsynligheden når varmepumpen står lavere er nok ikke så stor for at den bliver ramt.Dravn skrev: 24 okt 2024 13:44 Jeg har 4 meter rør mellem solvarmebeholderen og varmepumpen. Spiral i solvarmebeholderen er højere oppe end varmepumpen, så der kan vel ikke forekomme auto cirkulation pga temperatur forskellen?
Dravn skrev: 24 okt 2024 13:47 Ellers vil jeg kunne sætte en 2 vejs ventil ind, der lukker af når temperaturen i beholderen kommer over eksempelvis 45°C.
Ja det var egentligt dette jeg tænkteSmoelfen skrev: 24 okt 2024 15:24 ...
En ventil til at lukke varmepumpen af er en mulighed hvis du ønsker varmen fra solfanger udnyttet i resten af centralvarmesystemet. Håber du kan se, det afhænger af hvad du vil
Mvh Smoelfen
jeg mente at når VP er stoppet, så kan der teoretisk vandre varmt vand grundet termik, når det varme vandt søger op og det kolde ned. det undgås jo netop med en kontraventil der er fjederbelastet.Smoelfen skrev: 24 okt 2024 13:26 Det vil jo kræve et eller andet organ der vender vandstrømmen om, ellers stopper den jo ikke for nogetVandet løber jo den samme vej hele tiden, ( se pilene tegningerne ) hvis ikke der er noget der ændre retningen, bidrager en kontraventil jo ikke med noget
![]()
Mvh Smoelfen
At varmepumpen stopper, ændre ikke på at flowet stadig vil være der i samme retning, de samme steder hen, når der som @Dravn ønsker det, varmen der stiger op i venstre beholder skal flyttes videre ud i systemet. Det kan ikke løses med en kontraventil.Bri_Jac skrev: 25 okt 2024 09:32 jeg mente at når VP er stoppet, så kan der teoretisk vandre varmt vand grundet termik, når det varme vandt søger op og det kolde ned. det undgås jo netop med en kontraventil der er fjederbelastet.
Men må den anden måde hvis VP er lavere end "højden" af det varme vand i varmvandsbeholderen. Så vil det 80-90°C varme vande ikke vande over i VP og potentielt ødelægge den.
En ventil, noget i den retning her https://www.fruugo.dk/12-34-1-2-motoris ... gLTtvD_BwE ( har ikke skelet til kvalitet, kun som en ideDravn skrev: 24 okt 2024 13:47 Ellers vil jeg kunne sætte en 2 vejs ventil ind, der lukker af når temperaturen i beholderen kommer over eksempelvis 45°C.
Jeg med på hvad du mener @Bri_Jac , hvis varmepumpen og cirkulationspumpen er stoppet kunne en fjederbelastet kontraventil sikkert stoppe konvektions flowet. Ideen er god nokBri_Jac skrev: 25 okt 2024 09:32 jeg mente at når VP er stoppet, så kan der teoretisk vandre varmt vand grundet termik, når det varme vandt søger op og det kolde ned. det undgås jo netop med en kontraventil der er fjederbelastet.
Men må den anden måde hvis VP er lavere end "højden" af det varme vand i varmvandsbeholderen. Så vil det 80-90°C varme vande ikke vande over i VP og potentielt ødelægge den.