Trække varme fra spiral i gennem buffertank

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Dravn
Stoker I
Stoker I
Blevet takket: 1 gang

Re: Trække varme fra spiral i gennem buffertank

Indlæg af Dravn »

Smoelfen skrev: 24 okt 2024 13:26
En form for termostatisk ventil kunne måske klare opgaven.

Mvh Smoelfen
Ja det tænkte jeg også :)
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

Dravn skrev: 24 okt 2024 13:44 Ved I om varmepumper normalt cirkulerer vandet fra tid til anden, selvom den ikke modtager besked om at den skal varme?
Det kommer an på hvilken en varmepumpe du har. Nogle har indbygget cirkulationspumpe i udedelen, andre skal have ekstern pumpe på i installationen, og de styres meget forskelligt. Nogle kan programmeres til kun kørsel ved varmeproduktion, eller konstant kørsel af cirkulationspumpe. Andre med flowstyret cirkulationspumpe som styres af hvor stor temperaturdifferencen er over varmepumpens veksler. Jeg går ud fra at du ønsker cirkulation på også når solvarmen kører, således at varmen stiger op gennem venstre beholder og ud i øverste spiral og videre til gulvvarme og højre brugsvandsbeholder, og selvfølgelig skal det ikke ramme varmepumpen. Det vil kræve at cirkulationspumpen sidder i installationen, og varmepumpen kan spærres af.

Hvis ikke du ønsker dette, så kan du jo stoppe cirkulationspumpen og håbe på det ikke selv finder vej til varmepumpen, men du udnytter så ikke den overskudsvarme fra solvarmen når beholderen er varmet op. Jeg begynder at tro det er det du vil eller?
Dravn skrev: 24 okt 2024 13:44 Eller er det kun pga trykket fra det sol opvarmede vand, at der sker en cirkulation?
Dravn skrev: 24 okt 2024 13:44 Jeg har 4 meter rør mellem solvarmebeholderen og varmepumpen. Spiral i solvarmebeholderen er højere oppe end varmepumpen, så der kan vel ikke forekomme auto cirkulation pga temperatur forskellen?
Den naturlige cirkulation af vand ved forskellige temperaturer kaldes konvektion. Det vil kunne ske men sandsynligheden når varmepumpen står lavere er nok ikke så stor for at den bliver ramt.
Dravn skrev: 24 okt 2024 13:47 Ellers vil jeg kunne sætte en 2 vejs ventil ind, der lukker af når temperaturen i beholderen kommer over eksempelvis 45°C.

En ventil til at lukke varmepumpen af er en mulighed hvis du ønsker varmen fra solfanger udnyttet i resten af centralvarmesystemet. Håber du kan se, det afhænger af hvad du vil :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Dravn
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Dravn »

Tak for hjælpen Smoelfen:))
Før jeg går i gang mangler jeg en sidste oplysning, så jeg er sikker på der ikke er for stort tryktab i systemet.
Hvor meget forøges modstand i vandrør og spiraler når temperaturen stiger?
Senest rettet af Dravn 24 okt 2024 23:21, rettet i alt 1 gang.
Dravn
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Dravn »

Smoelfen skrev: 24 okt 2024 15:24 ...
En ventil til at lukke varmepumpen af er en mulighed hvis du ønsker varmen fra solfanger udnyttet i resten af centralvarmesystemet. Håber du kan se, det afhænger af hvad du vil :)

Mvh Smoelfen
Ja det var egentligt dette jeg tænkte :))
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

Smoelfen skrev: 24 okt 2024 13:26 Det vil jo kræve et eller andet organ der vender vandstrømmen om, ellers stopper den jo ikke for noget :P Vandet løber jo den samme vej hele tiden, ( se pilene tegningerne ) hvis ikke der er noget der ændre retningen, bidrager en kontraventil jo ikke med noget icon_cheesygrin.gif

En form for termostatisk ventil kunne måske klare opgaven.

Mvh Smoelfen
jeg mente at når VP er stoppet, så kan der teoretisk vandre varmt vand grundet termik, når det varme vandt søger op og det kolde ned. det undgås jo netop med en kontraventil der er fjederbelastet.
Men må den anden måde hvis VP er lavere end "højden" af det varme vand i varmvandsbeholderen. Så vil det 80-90°C varme vande ikke vande over i VP og potentielt ødelægge den.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Bri_Jac skrev: 25 okt 2024 09:32 jeg mente at når VP er stoppet, så kan der teoretisk vandre varmt vand grundet termik, når det varme vandt søger op og det kolde ned. det undgås jo netop med en kontraventil der er fjederbelastet.
Men må den anden måde hvis VP er lavere end "højden" af det varme vand i varmvandsbeholderen. Så vil det 80-90°C varme vande ikke vande over i VP og potentielt ødelægge den.
At varmepumpen stopper, ændre ikke på at flowet stadig vil være der i samme retning, de samme steder hen, når der som @Dravn ønsker det, varmen der stiger op i venstre beholder skal flyttes videre ud i systemet. Det kan ikke løses med en kontraventil.
Hvis det havde været den anden situation, som jeg blev i tvivl om i forrige skriv, hvor der ikke ønskes udnyttelse af varmen der stiger op i venstre beholder i resten af systemet, kunne en kontraventil ( helst uden fjeder, giver for stor flow nedsættelse ) måske kunne bruges. Det kommer helt an på om hvordan hele arrangementet er sat op, men den kræver lidt øvelse for hvilken vej vil det løbe?

Som et lille kuriosum, i en gammel installation med retur løb for det varme vand, tænkte jeg at konvektionen kunne få dette retur løb til at løbe selv. Det gjorde det, men når der blev tappet vand på et tappested, løb det dog baglæns ud af retur løbet. Løsning, en kontra ventil uden fjeder i retur løbet, for konvektionen kunne ikke overvinde fjeder kraften. Det virkede fint og ingen pumpe i systemet icon_cheesygrin.gif

Som jeg beskriver det, er det beskrevet i diverse varmepumpe specifikationer at det ikke er smart at køre for varmt vand tilbage i veksleren på en varmepumpe, den kan tage skade. Nogle ville måske tænke, som jeg tænker, hvad kan der ske? Hvis varmepumpen er stoppet, vil alt kølemiddel være samlet på kondensator siden i receiveren. Så vil der ikke kunne ske noget opkog af kølemiddel i kondensatoren/veksleren når nu alt kølemidlet står i bunden i receiveren, men tør man ???

Mvh Smoelfen
tadas_384
Stoker I
Stoker I

Indlæg af tadas_384 »

Formodet spam slettet

Hvis brugeren skriver spam lignende indlæg igen, er det farvel og tak

/John
Redaktør
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Dravn skrev: 24 okt 2024 13:47 Ellers vil jeg kunne sætte en 2 vejs ventil ind, der lukker af når temperaturen i beholderen kommer over eksempelvis 45°C.
En ventil, noget i den retning her https://www.fruugo.dk/12-34-1-2-motoris ... gLTtvD_BwE ( har ikke skelet til kvalitet, kun som en ide icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif ) med en ordenlig lysning når den er åben, så det ikke går ud over flowet i varmepumpen når den producerer varme. Som sagt gælder det om at have et godt flow gennem varmepumpen under drift.

Mvh Smoelfen
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Bri_Jac skrev: 25 okt 2024 09:32 jeg mente at når VP er stoppet, så kan der teoretisk vandre varmt vand grundet termik, når det varme vandt søger op og det kolde ned. det undgås jo netop med en kontraventil der er fjederbelastet.
Jeg med på hvad du mener @Bri_Jac , hvis varmepumpen og cirkulationspumpen er stoppet kunne en fjederbelastet kontraventil sikkert stoppe konvektions flowet. Ideen er god nok :great: :great: , men der ønskes flow på hele tiden, grundet varmen skal bruges i resten af systemet, så går den ikke.

Mvh Smoelfen
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 28 gange
Blevet takket: 3 gange

Indlæg af cp_ »

@Dravn , hvordan gik det med projektet - fik du lavet en løsning? (ja, 90 grader varm er solvarme beholderen jo nok ikke kommet op på endnu i år!)
Det må da være en problematik mange andre der har solvarme i forvejen også har haft, hvis man ikke må cirkulere det undtagelsesvist meget varme vand igennem VP, så skal man jo have en 3 vejs ventil og en ekstra cirkulations pumpe, eller hvad du nu kom frem til?
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.

KL15 - viewtopic.php?t=3796

Tilbage til "Varmepumper"