Jeg har fået en PK8500W nødstrømsgenerator ind på værkstedet (en kinamodel, der sælges under et hav af andre navne, f.eks. SK8500W). Tændingsnøglen var knækket i låsen, så hele låsen er nu udskiftet. Efter en times tid med rens af tank og karburator samt et olieskift spinder motoren nu som en mis. Men hele ideen var jo, at den skulle kunne levere strøm.
Der sidder et voltmeter på generatoren, som viser ca. 40V. Multimeteret bekræfter det, og viser ca. 38V. Det er lige i underkanten, og jeg tvivler på, at generatoren leverer mange milliampere. Der sker heller intet, når jeg tilslutter f.eks. en varmepistol eller en arbejdslampe.
Så vidt jeg husker, kan generatorer miste deres magnetfelt, hvis de ikke har været brugt længe. Jeg kan se adskillige opskrifter på nettet, der foreslår at sende en lille "startspænding" ind i generatoren. Men kan det virkelig være nødvendigt, når der trods alt er 40 volt? Det burde vel være nok til at få generatoren i gang.
Jeg finder ikke umiddelbart nogen sikringer, regulatorer eller andet, som jeg mistænker.
Generator - lav spænding
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Re: Generator - lav spænding
Prøv at tage endedækslet af selve generatoren. Her sidder der normalt kul, slæberinge / kummutator ( kummutator er ikke det rigtige navn på en vekselstrømsgenerator, men minder om kummutatoren på en gammel jævnstrømsmaskine ) sammen med et AVR modul ( AVR - Automatic Voltage Regulator - bue formet print indstøbt i noget sort isolationsmateriale, så det ligner en buet sort plastik klods ), hvis det er en AVR styret generator. Hvis det er en AVR generator behøver du ikke at tænke på en start magnetisering af rotoren, da der kommer tilstrækkelig spænding ud. På AVR modulet sidder der et potentiometer til indstilling af udgangsspænding, prøv evt. at dreje på den ( der kan have været pilfingre inde før dig, meeen de er godt dygtige hvis de har fået udgangsspændingen ned på 40 v ). Tjek herefter om der er en lav omsk modstand over rotoren på de 2 tilledninger der kommer fra kulholder og ender i AVR modul / klemrække ( afhængig af hvordan maskinen er samlet ). Der skal måles en modstand i størrelsesorden 3-100 ohm ( MEGET afhængig af producent ). Hvis ok, da drej akslen / træk langsomt i snoren og se efter ikke kullene /slæberingene slipper og modstanden stiger til det uendelige. Hvis der slet kan måles en lav modstand over kullene har de sikkert sluppet slæberingene. Hele kulholderen kan normalt forsigtigt aftages med et par skruer og du kan finde ud at om kullene er slidte, hænger i holder, slæberinge beskidte / isolerende sulfatlag på slæberingene etc.. Hvis alt dette er ok er det med stor sandsynlighed AVR modulet der er defekt. De kan testes, men kræver lige et interimistisk test bænks opsætning. Den sag kan vi også tage hvis du ender med den konklusion.
Forudsætningen er selvfølgelig at hele statoren ikke er brændt af, men mon ikke det er noget af ovenstående??
Hvis konklusionen er et AVR modul, kan du teste generatoren ved selv at magnetiserer rotor med en DC spænding på slæberingene. Brug et 12 v batteri og sæt en gammel H4 pære i serie for en sikkerhedsskyld og tjek om der kommer spænding ud, UDEN AT HAVE EN KÆR FORBRUGER PÅ eks. et fladskærm til 20 k+
, da der ikke er nogen form for regulering af spændingen der kommer ud. Man skal lige have lidt erfaring med denne test, da det kan være nødvendigt at hæve denne magnetiseringsspænding ( variable spændingsforsyning ) for at opnå normal forsyningsspænding ud af generator.
Hvis det er en generator med magnetiserings kondensator sidder der en kondensator i mikrofarad størrelsen ( uF ), og denne har mistet sin kapacitet og måler i nanofarad ( nF ), måske endda i picofarad ( pF ), og skift da denne. Ellers er denne typisk brændt i viklingerne.
Mvh Smoelfen
Forudsætningen er selvfølgelig at hele statoren ikke er brændt af, men mon ikke det er noget af ovenstående??
Hvis konklusionen er et AVR modul, kan du teste generatoren ved selv at magnetiserer rotor med en DC spænding på slæberingene. Brug et 12 v batteri og sæt en gammel H4 pære i serie for en sikkerhedsskyld og tjek om der kommer spænding ud, UDEN AT HAVE EN KÆR FORBRUGER PÅ eks. et fladskærm til 20 k+

Hvis det er en generator med magnetiserings kondensator sidder der en kondensator i mikrofarad størrelsen ( uF ), og denne har mistet sin kapacitet og måler i nanofarad ( nF ), måske endda i picofarad ( pF ), og skift da denne. Ellers er denne typisk brændt i viklingerne.
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Dækslet er fjernet:
Jeg kan sagtens se ideen i at lave en "manuel magnetisering." Men i lyset af, at nye AVR’er ligger i prislejet omkring 300 kr. på eBay, tænker jeg bare at skifte den ud. Jeg har dog endnu ikke haft held med at finde den helt rigtige AVR-model.
I øvrigt sjovt at generatorens modelnummer er PK8500W. Motoren, en honda-klon, er mærket med 6,5HP. Det kan vist aldrig yde mere end 5kW på en god dag.
Umiddelbart ikke noget potmeter. Jeg måler 98ohm over kullene. Ved du om diodebroen påvirker højspændingsdelen, eller om den blot benyttes til generatorens 12VDC udgang? Jeg kan ikke umiddelbart se at der er forbindelse mellem diodebroen og AVR'en.Jeg kan sagtens se ideen i at lave en "manuel magnetisering." Men i lyset af, at nye AVR’er ligger i prislejet omkring 300 kr. på eBay, tænker jeg bare at skifte den ud. Jeg har dog endnu ikke haft held med at finde den helt rigtige AVR-model.
I øvrigt sjovt at generatorens modelnummer er PK8500W. Motoren, en honda-klon, er mærket med 6,5HP. Det kan vist aldrig yde mere end 5kW på en god dag.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker VII
- 5
Du er jo kommet langt. Jeg vil næsten tro at hvis du vender AVR modulet om ( to skruer af ) sidder der et potentiometer ( måske kan man også se en rund top som er noget af en stor elektrolyt ). Ellers er det en af de få hvor det hele er pre-bygget. Diodebroen er til 12 volt, mål også den, den ligger nok i nærheden af et par volt på udgangen ( DC ). Mål selve magnetiseringen den på slæberingene ( DC ). Hvis denne er tæt på ingen ting, mål da spænding ind i AVR. Der er normalt 2 spændinger, den ene er selve spændingen ud af en nul - fase ( AC ) og benttes af AVR modulet som den spænding der reguleres efter. Den anden er manetiseringsspænding til AVR modulet som ensrettes og forsyner manetiseringsspændingen til rotor. Godt billede du har med, men jeg har lidt svært ved at se om ikke det er de 4 ledere ( 2 gule kan jeg se ) ind i bunden af AVR modulet. Det er de 2 spændinger ind i ( AC ) AVR modulet. Dem skal vi også have tjek på

Mvh Smoelfen

Mvh Smoelfen
-
- Stoker XV
- 12
Du har ret. Potmeteret sidder på bagsiden.
Der er 4 ledere ind i bunden af AVR'en + 2 i toppen til kullene. Der er absolut ingen reaktion (på udgangsspændingen) når jeg justerer potmeter. Krympeflex omkring kondensatoren er revnet, og trukket lidt tilbage, men ellers er der ingen synlige tegn på at kondensatoren (eller andet) er brændt. Jeg bliver dog mere og mere sikker på at AVR'en rent faktisk er defekt.Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker VII
- 5
Som jeg skrev, er der de 2 ( AC ) spændinger ind i AVR modulet. Prøv evt. at starte generatoren og mål brun / blå fasespændingen, her skulle du jo måle de 40 volt igen. Spændingen på gul / gul ligger nok nede omkring de 10 v ( AC). Hvis du herefter måler magnetiseringsspændingen til tæt på nul ( DC ), ja så er modulet sikkert defekt, og du er tæt på mål
Mvh Smoelfen

Mvh Smoelfen
-
- Stoker XIV
- 15
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 452 gange
- Blevet takket: 61 gange
jeg har en biltema generator, købt defekt. den kunne også kun lave en spænding omkring de 30V. Jeg skiftede kullene samt den sorte AVR, købt på aliexpress. jeg tror det var en kombination i mit tilfælde, den virker fint igen.
Kul:
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... t.search.0
AVR:
Kul:
AVR:
-
- Stoker XV
- 12
Jeg har bestilt AVR'en på eBay.de til 247,- inkl. fragt. Jeg har været i dialog med sælgeren om den konkrete generatormodel, så jeg er rimelig fortrøstningsfuld med hensyn til, at det er den rigtige regulator, jeg får tilsendt.
De seneste dage har jeg brugt en del tid på at sætte mig ind i generatorer. Jeg kan konstatere, at der er mange kinamodeller derude, hvor effektangivelsen har rod i alt andet end fysikkens love. Samtidig ser det dog ud til, at de mere troværdige mærker ofte er bygget med mange af de samme komponenter. Forskellen ligger måske primært i, hvor optimistiske de forskellige leverandører er, når de laver salgsmateriale og tekniske specifikationer.
De seneste dage har jeg brugt en del tid på at sætte mig ind i generatorer. Jeg kan konstatere, at der er mange kinamodeller derude, hvor effektangivelsen har rod i alt andet end fysikkens love. Samtidig ser det dog ud til, at de mere troværdige mærker ofte er bygget med mange af de samme komponenter. Forskellen ligger måske primært i, hvor optimistiske de forskellige leverandører er, når de laver salgsmateriale og tekniske specifikationer.
-
- Stoker VII
- 5
Når en gang du får gang i kineseren, vil du konstaterer at de langt fra lever op til specs., du har jo allerede set hvordan de kan ophæve fysikkens love
Tag eks. bare overstrømbeskyttelsen på forpladen, jeg har aldrig oplevet den slå fra, det er altid AVR modulet som lukker ned for magnetiseringen, ved skyggen af en overbelastning for derefter at prøve at lukke op for strømmen igen et par sekunder senere. Den er specielt dygtig til at lukke ned hvis den pågældende fase hvorpå AVR'en måler, ser skyggen af en belastning. Når det så kommer til at du vil kører med en 3 faset kortslutningsmotor på den skal den ikke være særlig stor før den lukker ned. Et dirty trick er at lade fasen fra motoren som vil komme til at belaste fasen med AVR modulet, at lægge den på nul. Trækkraften reduceres betragteligt men der er 4 brændekløvere som kører med denne konfiguration

-
- Stoker XV
- 12
Det er vist en tabt sag. Ny AVR hjalp ikke. Stadig 40V på udgangen - uanset hvor meget jeg justerer på AVR'ens potmeter. Kul/børste er stort set ikke slidt og slæberingene er pudset af.
AVR'en leverer (kun) ca. 2,5VDC til rotoren. Når AVR, kul og rotor er OK, så kan det jo kun være statoren den er gal med.
En ny stator koster 1000-1200 kr. Samtidigt kan man få en ny generator for ca. 2000,- inkl fragt (https://www.ebay.de/itm/186738151535)
Projektet var heldigvis meget sjovt.
AVR'en leverer (kun) ca. 2,5VDC til rotoren. Når AVR, kul og rotor er OK, så kan det jo kun være statoren den er gal med.
En ny stator koster 1000-1200 kr. Samtidigt kan man få en ny generator for ca. 2000,- inkl fragt (https://www.ebay.de/itm/186738151535)
Projektet var heldigvis meget sjovt.