vinther2 skrev: 29 okt 2024 17:19 sådan helt lavpraktisk, så kan jeg ikke se Trumf, som ham der skal styre Amerika, dertil er han alt for speciel, også i sine holdninger. Han virker som èn man har trukket ind fra gaden, og her spurgt ham om han kunne tænke sig at blive præsident. En person, som ikke har et eneste begreb om hvad det vil sige.
Sådan virker han på mig, han lever i en uvirkelig verden. Det han siger i dag, har han aldrig sagt, siger han næste dag. De har manipuleret med det, er hans svar.
Men kan I svare mig på, hvorfor så mange mennesker tror på ham? Det er simpelthen utroligt, men kig længere nede.
Jeg har måske svaret:
I 1938 hvor Hitler var ved at komme til magten, lovede han et forarmet Tyskland fremgang. Det gjorde han bl.a. pga sine fanatiske taler til befolkningen som var i stor fattigdom. Hans paranoia blev dog endnu værre. Han mente at guderne havde noget at skulle have sagt. Og mange af hans bestemmelser var afledt af hvad der var sket for 1000 år siden. Så han begyndte at opbygge 1000 års riget. Her var ikke plads til jøder.
Måske husker jeg forkert, men er der ikke noget med at Hr Trumf ikke vil have Mexikanere ind i USA, og vil bygge en mur.
På samme måde som man delte Vest og ØstTyskland.
I 1945 var det slut og Hitler døde. Men en masse mennesker inden da, så er stort lys i Hitler og stemte på ham i kancelliet.
Jeg er måske lidt grov når jeg sammenligner, men efter Trumfs udtalelser, så er ligheden slående.
Får mig til at tænke på filmen The Wave som skulle være baseret på The_Third_Wave hvor et socialt eksperiment er ved løbe af spporet.
Klip fra https://en.wikipedia.org/wiki/The_Third ... xperiment)
The Third Wave was an experimental movement created by the high school history teacher Ron Jones in 1967 to explain how the German population could have accepted the actions of the Nazi regime during the rise of the Third Reich and the Second World War.