Jeg har været så "heldig" at modtage et tilbud på fjernvarme ledning fra fjernvarme Fyn.
Lille by langt fra alting.
Da de i sin tid begyndte at undersøge hvad interessen var, regnede jeg med ca 100.000 inkl vvs.
Det var ret naivt må jeg erkende.
Igår modtog jeg et såkaldt tilbud på +300.000 ekskl vvs
245.000 + 25% fordi jeg har kælder.
Det er en investering som på ingen måde kan retfærdiggøres.
Ikke ift husets værdi, eller fordi den hverken kan tjenes ind i mit eller mine børns liv.
Tænker jeg kan få rigtig mange pillefyr til de penge, eller flere varmepumper.
Hvis det er prisen, forstår jeg simpelthen ikke at folk gider bruge sin tid på det....
Fjernvarme
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Re: Fjernvarme
Hvordan kan der sidde nogle på den anden side af skranken og sende et sådan et tilbud ud, uden at tænke, det er for dårligt til at være sandt.
Prisen du der har fået opgivet og med en ejendomsvurdering holdt op mod den pris ( må ikke opfattes nedladende ), er vi vel godt op i de 2 cifrede procentsatser. Ejendomsvurderingen / salgsprisen stiger vel ikke tilsvarende hvis fjernvarmen blev lagt ind. Jeg forstår godt du ikke gider bruge mere tid på det.
Og dog, kan det overhovedet hænge sammen / tjenes hjem? Hvad er prisen for varme leveret med fjernvarme, holdt op mod hvad du selv kan producerer den til med pillefyret. Det lille regnestykke kunne jo egentlig være sjovt at se
Håber det kun var et tilbud og ikke tvang
Mvh Smoelfen
Prisen du der har fået opgivet og med en ejendomsvurdering holdt op mod den pris ( må ikke opfattes nedladende ), er vi vel godt op i de 2 cifrede procentsatser. Ejendomsvurderingen / salgsprisen stiger vel ikke tilsvarende hvis fjernvarmen blev lagt ind. Jeg forstår godt du ikke gider bruge mere tid på det.
Og dog, kan det overhovedet hænge sammen / tjenes hjem? Hvad er prisen for varme leveret med fjernvarme, holdt op mod hvad du selv kan producerer den til med pillefyret. Det lille regnestykke kunne jo egentlig være sjovt at se

Håber det kun var et tilbud og ikke tvang

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
-
- Redaktør
- 18
- Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
- Areal: 96/87 m2
- Brændsel: German Pellets
- Fremviser gerne i postnummer: 5474
- Dagligt forbrug: 11 kilo
- Årligt forbrug: Est. <6 ton
- Geografisk sted: Veflinge, Fyn
- Har takket: 142 gange
- Blevet takket: 149 gange
Tænker fjernvarmen er dyrere end træpiller.
Ca 12.000 årligt for at opvarme et ældre hus på 150 m2 med træpiller.
Regeringen vil gerne have vi konverterer til fjernvarme i hele landet.
Endnu engang presser de priserne op ved at skabe en alt for stor efterspørgsel.
Ligesom vi så med træpillerne da fjernvarmeværkerne skulle konvertere til biobrændsel.
Jeg savner mennesker der kan tænke bare lidt længere .....
For ideerne er jo gode nok.
Ca 12.000 årligt for at opvarme et ældre hus på 150 m2 med træpiller.
Regeringen vil gerne have vi konverterer til fjernvarme i hele landet.
Endnu engang presser de priserne op ved at skabe en alt for stor efterspørgsel.
Ligesom vi så med træpillerne da fjernvarmeværkerne skulle konvertere til biobrændsel.
Jeg savner mennesker der kan tænke bare lidt længere .....
For ideerne er jo gode nok.
MvH Ulrik©
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Det der med "At iderne er gode nok" Det er jeg nu ikke så sikker på.....
Fynsværket fyrrede med kul indtil maj måned i år hvor de overgik til flis. (Esbjerg og Aalborg brænder stadig kul)
Prøv lige og overvej hvor grøn fjernvarmen har været, efter at have været pumpet 60 km, og have tabt havdelen af varmen....
(Det er vist flere hundrede millioner der er afsat til oprydning af kullageret)
Fynsværket fyrrede med kul indtil maj måned i år hvor de overgik til flis. (Esbjerg og Aalborg brænder stadig kul)
Prøv lige og overvej hvor grøn fjernvarmen har været, efter at have været pumpet 60 km, og have tabt havdelen af varmen....
-
- Redaktør
- 18
- Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
- Areal: 96/87 m2
- Brændsel: German Pellets
- Fremviser gerne i postnummer: 5474
- Dagligt forbrug: 11 kilo
- Årligt forbrug: Est. <6 ton
- Geografisk sted: Veflinge, Fyn
- Har takket: 142 gange
- Blevet takket: 149 gange
God pointe. Gad vide hvad virkningsgraden er på fjernvarme?triumph skrev: 09 nov 2024 11:17 Det der med "At iderne er gode nok" Det er jeg nu ikke så sikker på.....
MvH Ulrik©
-
- Stoker XIX
- 14
Fynsværket blev naturligvis lavet for at producere el. Kondensat fra turbinen var et spildprodukt der kunne nyttiggøres til fjernvarme.
Uden brug af fjernvarme har et kraftværk en virkningsgrad på 40-45%. Hvis alt kondensat benyttes til fjernvarme han det måske nå 95%.
Det gør det bare næsten aldrig. Der udover kommer et gennemsnitligt varmetab i fjernvarme systemet på 25-30%. Og her er altså tale om et gennemsnitstal for hele landet, ikke det fjernvarme der er pumpet fra Fynsværket til Veflinge.
Grundet sol og vind, så er det typisk en underskudsforetning at producere el på en turbine. Underskuddet betales af fjernvarmeforbrugerne.
Turbinen køre altså ikke længere for at lave el, men for at lave fjernvarme. "Produktionsapparatet" er altså forkert.
Sjovt nok vil politikerne forhindre pillefyr. fordi de er imod afbrænding af fossile brændsler. Det imens alle kraftværker og fjernvarmeselskaber omlægger fra kul til flis.....Så vil de have huse uden kollektiv varmeforsyning over på Varmepumper. Måske det var nemmere at få fjernvarmen over på varmepumper.....
Mange mener at det er på den helt korte bane at det er vigtigt at reducere afbrændingen af træ, fordi skovhugsten stiger markant, og selv med genplantning af arealer. Når man fælder et træ, så ophøre det naturligvis med at optage CO2, og det CO2 det har optaget afgives, mens hvis man planter et lille nyt træ, så optager det nærmest ikke noget CO2. Derfor virker det jo ikke nødvendigvis særligt klimavenligt at udbygge fjernvarmenettet, når resultatet typisk er at man skal forsyne byer 20-30 km væk (40-60 km pumpning) og øge afbrændingen af fossil energi for at gøre det
Uden brug af fjernvarme har et kraftværk en virkningsgrad på 40-45%. Hvis alt kondensat benyttes til fjernvarme han det måske nå 95%.
Det gør det bare næsten aldrig. Der udover kommer et gennemsnitligt varmetab i fjernvarme systemet på 25-30%. Og her er altså tale om et gennemsnitstal for hele landet, ikke det fjernvarme der er pumpet fra Fynsværket til Veflinge.
Grundet sol og vind, så er det typisk en underskudsforetning at producere el på en turbine. Underskuddet betales af fjernvarmeforbrugerne.
Turbinen køre altså ikke længere for at lave el, men for at lave fjernvarme. "Produktionsapparatet" er altså forkert.
Sjovt nok vil politikerne forhindre pillefyr. fordi de er imod afbrænding af fossile brændsler. Det imens alle kraftværker og fjernvarmeselskaber omlægger fra kul til flis.....Så vil de have huse uden kollektiv varmeforsyning over på Varmepumper. Måske det var nemmere at få fjernvarmen over på varmepumper.....
Mange mener at det er på den helt korte bane at det er vigtigt at reducere afbrændingen af træ, fordi skovhugsten stiger markant, og selv med genplantning af arealer. Når man fælder et træ, så ophøre det naturligvis med at optage CO2, og det CO2 det har optaget afgives, mens hvis man planter et lille nyt træ, så optager det nærmest ikke noget CO2. Derfor virker det jo ikke nødvendigvis særligt klimavenligt at udbygge fjernvarmenettet, når resultatet typisk er at man skal forsyne byer 20-30 km væk (40-60 km pumpning) og øge afbrændingen af fossil energi for at gøre det
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Fuldstændig enig @triumph. Bemærk, fjernvarmen har et mega distributionstab ( har hørt 20 % ), som @triumph skriver i omegnen af de 25-30 %. De helt gamle værker der blev bygget om til kondensatrest til fjernvarme havde en elproduktion nede på 35-40 %, varmeproduktion ca. 45 %, bedre kunne de ikke kondenserer, så resten løb ud i havet. El distributionen har et tab på ca. 4 %, så hvis der er el, er det den mest tabsfrie transport af energi. Jeg plæderer ikke for varmepumper strøet udover det danske land, men el opvarmning eller varmepumper på alt det grønne strøm vi snart får, er set med energitabsbriller nok den bedste løsning ( jeg savner faktisk et rigtig varmt fyrrum, jeg har jo ikke et fyrtriumph skrev: 09 nov 2024 12:10 Fynsværket blev naturligvis lavet for at producere el. Kondensat fra turbinen var et spildprodukt der kunne nyttiggøres til fjernvarme.

Jeg har den holdning, der hvor der vil være et "varmetab", "procesvarme" eller eks. affaldsforbrænding, vil det kunne svare sig at hælde det ud i et fjernvarmenet. Det kan langt fra dække alle husholdninger i Danmark. Esbjerg er i gang med fliskedlen som skulle have stået færdig for 2 år siden, og de forventer i drift til nytår. Tænk, for hver gang de kører 100 tons flis ind i kedlen, ryger mere end 25 tons ud i det blå. Det er bindegalt.
Det at producere el på turbine bliver i dag på kraftvarmeværkerne kaldt et "affaldsprodukt" ( bla. hørt på Avedøreværket :-) ) grundet det underskud det er at producere el på kraftvarmebasis.
Vi står i det dilemma, at konvertere, transportere eller lagre energiformer koster for det meste på effektiviteten, men som nogle siger " så skal vi bare have nok af vedvarende energikilder, så kan vi leve med det "..... Det begynder da at lysne med batterier, brint etc. men der er langt vej endnu
@Ulrik bliv på pillerne, så vil jeg misunde dig at du har et varmt fyrrum
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
-
- Stoker IV
- 7
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 26 gange
Måske regnedrengene har en noget bedre hyre, end de fleste og for nogen er bekvemmelig også en stor faktor. Een jeg talte med mente, det var vældig snilt og mine indvendinger vedr. at man så står og falder med de beslutninger de "dygtige" bestyrelser kommer til og for mig en slags tvangsbinding blev slået som noget pjat.
Hvis mit gamle hovede ikke snyder mig, mener jeg at have set i overskrifter, at visse fjernvarmeselskaber har været "nødsaget" til sætte deres priser op pga. fejlslagne besluninger eller spekulation eller Putler.
Skulle der regne økonomiulykker over mig vil det temmelig træls at de er påført udefra. Med egen varmeforsyning er man sin egen herre og kan gøre fra eller til og skal bare se i spejlet for at finde den skyldige.
Mht. varmetab med maks 35-40 grader i fremløb, er det noget jeg har tænkt lidt over, da jeg har små 30m fjernvarmerør nedgravet og mine upræcise målinger siger 2-4 graders tab. Og de km lange fjernvarmerør der er noget bedre end mine, men også meget højere temperaturer, 60-70 gætter jeg på, må glæde nogle muldvarpe rundt omkring.
Stordrift er effektivt i et regneark når alle betingelser er opfyldt og vice versa.
Hvis mit gamle hovede ikke snyder mig, mener jeg at have set i overskrifter, at visse fjernvarmeselskaber har været "nødsaget" til sætte deres priser op pga. fejlslagne besluninger eller spekulation eller Putler.
Skulle der regne økonomiulykker over mig vil det temmelig træls at de er påført udefra. Med egen varmeforsyning er man sin egen herre og kan gøre fra eller til og skal bare se i spejlet for at finde den skyldige.

Mht. varmetab med maks 35-40 grader i fremløb, er det noget jeg har tænkt lidt over, da jeg har små 30m fjernvarmerør nedgravet og mine upræcise målinger siger 2-4 graders tab. Og de km lange fjernvarmerør der er noget bedre end mine, men også meget højere temperaturer, 60-70 gætter jeg på, må glæde nogle muldvarpe rundt omkring.
Stordrift er effektivt i et regneark når alle betingelser er opfyldt og vice versa.
-
- Stoker XIX
- 14
Du skal tænke over at fjernvarmeudbygningen rigtigt kom igang for 50 år siden, og de fjernvarmerør ligger endnu. Jeg er sikker pa at isoleringen ikke var det der var det primære fokusKalechen skrev: 09 nov 2024 14:01
https://www.tv2east.dk/odsherred/forsyn ... milliarder
-
- Stoker XIX
- 14
Det er jo bare helt på månen at der stilles krav om at små pillefyr skal have en minimum virkningsgrad på 88%. Mens fjernvarmen næppe når en årsvirknngsgrad på 60% ude hos forbrugerenSmoelfen skrev: 09 nov 2024 13:41 Fuldstændig enig @triumph. Bemærk, fjernvarmen har et mega distributionstab ( har hørt 20 % ), som @triumph skriver i omegnen af de 25-30 %. De helt gamle værker der blev bygget om til kondensatrest til fjernvarme havde en elproduktion nede på 35-40 %, varmeproduktion ca. 45 %, bedre kunne de ikke kondenserer, så resten løb ud i havet. El distributionen har et tab på ca. 4 %, så hvis der er el, er det den mest tabsfrie transport af energi. Jeg plæderer ikke for varmepumper strøet udover det danske land, men el opvarmning eller varmepumper på alt det grønne strøm vi snart får, er set med energitabsbriller nok den bedste løsning ( jeg savner faktisk et rigtig varmt fyrrum, jeg har jo ikke et fyr![]()
).
Jeg har den holdning, der hvor der vil være et "varmetab", "procesvarme" eller eks. affaldsforbrænding, vil det kunne svare sig at hælde det ud i et fjernvarmenet. Det kan langt fra dække alle husholdninger i Danmark. Esbjerg er i gang med fliskedlen som skulle have stået færdig for 2 år siden, og de forventer i drift til nytår. Tænk, for hver gang de kører 100 tons flis ind i kedlen, ryger mere end 25 tons ud i det blå. Det er bindegalt.
Det at producere el på turbine bliver i dag på kraftvarmeværkerne kaldt et "affaldsprodukt" ( bla. hørt på Avedøreværket :-) ) grundet det underskud det er at producere el på kraftvarmebasis.
Vi står i det dilemma, at konvertere, transportere eller lagre energiformer koster for det meste på effektiviteten, men som nogle siger " så skal vi bare have nok af vedvarende energikilder, så kan vi leve med det "..... Det begynder da at lysne med batterier, brint etc. men der er langt vej endnu
@Ulrik bliv på pillerne, så vil jeg misunde dig at du har et varmt fyrrum
Mvh Smoelfen