Generator - lav spænding

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Generator - lav spænding

Indlæg af Smoelfen »

Hvi du stadig kan holde humøret oppe og har holdningen, at det er sjovt, kan du prøve at hive ledningerne fra stator til diodebroen af og teste. Jeg tvivler dog meget på at diodebroen er kortsluttet. Herefter kan du måle modstanden på viklingen for magnetiseringsforsyning ( husker det som to gule ledninger ), og hvis ok da mål spændingen ud herfra. Som skrevet før skal der også være en spænding omkring 10 v AC når du har 40 v AC ud. Der er kun 2 fejlmuligheder på stator ( 3. fejl ses der bort fra her, overslag til stel ), kortsluttet eller afbrudt. Hvis den er kortsluttet kan det sommetider ses som brændt vikling, men kræver adskillelse. Afbrudt på magnetiseringsviklingen ( 2 x gule ledninger ) er jo også en mulighed.
Hvis du stadig synes det er sjovt og ikke tænker økonomi :) kan du jo som beskrevet prøve at fremmedmagnetiserer den. Kommer der røg ud af statoren er den færdig, men du vil imponeres af hvor meget røg de kan spærre inde i sådan en icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

svanggaard skrev: 09 nov 2024 11:39 Det er vist en tabt sag. Ny AVR hjalp ikke. Stadig 40V på udgangen - uanset hvor meget jeg justerer på AVR'ens potmeter. Kul/børste er stort set ikke slidt og slæberingene er pudset af.

AVR'en leverer (kun) ca. 2,5VDC til rotoren. Når AVR, kul og rotor er OK, så kan det jo kun være statoren den er gal med.

En ny stator koster 1000-1200 kr. Samtidigt kan man få en ny generator for ca. 2000,- inkl fragt (https://www.ebay.de/itm/186738151535)

Projektet var heldigvis meget sjovt.
æv hvor ærgerligt, nu du har brugt tid på at reparere den. Jeg foreslå straks kompenserer for dette ved at du nyder en gravøl og finder det gode humør frem igen ;-)
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

Jeg ser lidt anderledes på det. Jeg har brugt 250,- kroner på en AVR, 100,- på en ny tændingsnøgle samt en smule motorolie. Jeg har hygget mig i 3 timers tid, og har lært en masse. Stumperne ryger på hylden. Hvem ved om jeg får brug for dem en anden god gang. Glasset er halvfyldt ;-)

Tilbage til "Fri debat"