Hej forum,
Indlægget her er ment som information til andre brugere. Jeg håber, nogen kan bruge det.
Ventilen styrer fremløbet fra min akku ind til huset. Min VVS valgte 3-vejs ventilen på mine vegne. Det blev en VRG 131 DN20 3/4" med kvs værdi på 6,3. Jeg valgte selv styringen, en Esbe CRC211 (versionen m. udetemperaturføler).
Jeg købte CRC211'eren på en svensk hjemmeside og fik den til ca 3.000kr og sparede dermed en skilling (
https://www.vvsobadrum.se/varme/shuntau ... tyrd-28029 )
Systemet kører rigtig godt for mig nu, men undervejs har jeg døjet med nogle problemer, som jeg har løst og vil gerne dele min erfaring med jer.
Svingende fremløbstemperatur
Da jeg første gang satte motorstyringen på ventilen ville jeg sætte fremløbet så højt, at den kunne holde VVBen varm hele tiden. Derfor valgte jeg 50c. Det førte til problemer lige med det samme, for gulvvarmen var sat til 30c, radiatorerne var lukkede, og VVB'en åbner kun, hvis der er mere end 5 grader forskel mellem fremløb og VVB temp. Systemet stod derfor og åbnede og lukkede og fik ventilen til at dreje frem og tilbage i en evighed.
Temperaturen fra tank til 3-vejs ventil var også meget svingende, det lignede, at den høje fremløb fik flowet til at falde så meget, at de ca 3m isolerede rør fra tank til 3-vejs ventil afkølede vandet nok til, at når ventilen åbnede igen, skete der for lidt med fremløbet, så motoren skruede ret kraftigt op med resultatet at temperaturen i fremløbet blev for høj, og så skruede ventilen igen langt ned og startede problemet forfra.
Dengang løste jeg problemet ved at reducere fremløbstemperaturen til 30c, så kunne systemet justere sig ind. Det var egentlig også meningen at køre med lav fremløbstemperatur og tidsmæssigt booste fremløbet til 65c for at varme VVB'en op.
For høj fremløbstemperatur
I en periode havde jeg et problem, at når jeg fyrede tanken op til 85-90c, kunne Esbe styringen ikke presse fremløbet ned til 30c. Den lå på 70 og faldt hen ad vejen. Ved at klemme en kugleventil på tanken kunne jeg bedre problemet, men ikke fjerne det helt. Jeg fandt ud af, at jeg havde sat motoren på ventilen med en vinkelfejl, så motoren ikke kunne skrue ventilens åbning i 0. Efter at have pillet motorstyringen af ventilen og "synkroniseret" vinkel på ventil og motorstyring, så fungerer det rigtig godt.
Timer og VVB
Esbes CRx200 styring har mulighed for at køre efter 2 temperaturkurver. T1 og T2. T1 er de normale, og T2 kan aktiveres ved at kortslutte et par indgange på controlleren. I parametrene kan man justere, hvilket temperaturoffset (positivt eller negativt) man vil påføre sin T1 kurve.
Jeg bruger T2 til at booste fremløbet, så VVB'en kan varmes op. Jeg bruger et DIN skinne timerur til at aktivere T2 3 gange om dagen i ca 45 minutter hver gang. Det er en rimelig løsning, som ikke er styringsmæssig effektiv (styringen aner ikke hvilken temp VVB er på), men er simpel og fungerer rimeligt.
Ved at fifle med parametrene fandt jeg ud af, at med 65c fremløb i 45 minutter opnår VVB'en omtrent 57c hver gang.
Varmekurve og gulvvarmen
I huset har jeg radiatorer og gulvvarme. Gulvvarmen sidder med sin egen shunt, men da jeg har en varmekurve på mit fremløb, har jeg bare skruet langt op for gulvvarmens shunt, så den blot følger min fremløbstemperatur (wavin termostaten står på 6). Det virker faktisk bedre, end jeg turde håbe på. Af årsager jeg ikke helt selv er klar over, så er der omtrent 10c forskel på gulvvarmens fremløb og systemets fremløb. Dvs. hvis jeg sætter fremløb fra akku til hus til 40c, så rammer gulvvarmens fremløb kun 30c. Radiatorerne bliver omtrent 40c som forventet. Det betyder sådan set, at jeg kan nøjes med at styre fremløbet til huset for at styre det hele efter udetemperatur, og at der er et nogenlunde forhold mellem gulvvarmen og radiatorerne således tingene passer sammen.
Indstilling af motorstyringens følsomhed/drejehastighed/proportional forstærkning
En dag da jeg som sædvanligt skiftevis sad og stirrede på Esbe styringen og snusede rundt i Kamstrup Multical 303'eren fandt jeg ud af, at når T2 aktiveres (dvs. fremløb skal forøges fra ca 30 til 65), så er temperaturmålingen til Esbe styringen håbløs langsom. På sit højeste registrerede Multical'en 82c fremløb, mens Esbe styringen selv mente, at fremløbet var på ca 72c. Det var der en simpel forklaring på.
Da jeg fik anlægget monteret, fik jeg en ide. Jeg mente selv, at jeg havde begået noget nær en genistreg ved at instruere VVSeren i at fjerne et stykke alupex og indsætte et stykke messing rør, som bedre kan overføre varmen (tænkte jeg). Sensoren til Esbe styringen monteres på røret og klæbes fast med alutape. Som ekstra livrem og seler er der lagt 40mm rockwool rørisolering rundt om rør, sensor og alutape. Det havde jeg overbevist mig selv om, var en god løsning.
Men det er en meget langsom måde at måle fremløbstemperaturen, når den ændrer sig. Multical'en er meget hurtigere til at følge med temperaturændringer. Da jeg fandt ud af, at ventilen styrer langt hurtigere end målesystemet kan følge med til, fandt jeg ud af, hvorfor jeg havde mit problem i begyndelsen med svingning i fremløbet. Motorstyringen er for hurtig.
Esbe skriver, at man kan justere controllerens følsomhed (Proportional forstærkningen) manuelt, men viser ikke, hvordan. Det gøres sådan her: Først slås SAP funktionen fra ifølge Esbes anvisninger (SAP er den automatiske proportionalforstærkningsjustering). Når SAP er "off" gå da ud af alle menu'er, så controlleren står i normal drift. Hold joystikket på controlleren nede i 10 sekunder (fortsæt bare med at holde dimsen i bund, selvom den normale menu kommer frem), så vises en skjult menu. Første element vises som P-4, det er den proportionale forstærkning, som du kan justere ligesom de andre ting i controlleren.
Ved at prøve de forskellige indstillinger af, fandt jeg, at P-4 gav et oversving til 82c, mens P-3 kun gav et oversving til 68c (målt med multical). Jeg kører derfor med P-3 indstillingen, som er tilpas langsom til ikke at stikke så meget af fra målingen, som den før gjorde. Det tager så til gengæld ca. 300 sekunder at skrue fremløbstemperaturen fra 30c til 65c, hvis tanken leverer 90c til ventilen. Jeg havde det ikke godt med at lægge 82c ind i rørene i huset så hurtigt, når det var unødvendigt til mit formål. På godt jysk synes jeg, at oversving (overshoot) er træls.
Jeg har tid nok til at vente på den langsomme indstilling. Jeg ved dog ikke, hvordan man gør temperaturmålingen hurtigere.
Som sidste lille detalje har jeg fundet en fejl i softwaren i styringen, som Esbe er ved at udbedre. Deres maksimum temperatur bliver ikke respekteret, når man skifter til T2 kurve. Det betyder, at hvis jeg sætter 65c som maks fremløb, og T1 er 40 og mit offset er 30, så stopper den ikke ved 65, men springer helt til 70. Det er temmelig noller, når man har en varmekurve og gerne altid vil springe til 65c fremløb til VVB'en. Pga. varmekurven kan T1 antage værdier som fx 30 eller 45 alt efter udetemperaturen. Men for at opnå 65c så skal offset justeres hele tiden. Man skal så at sige ændre på offset, når udetemperaturen ændrer på T1. Jeg forventer, at Esbe frigiver en ny software til deres CRx styringer for at løse problemet.
Det var alt.