Hej
Hvordan vil I isolere en ekspansionsbeholder?
Den er på et koldt loft, 150 liter og malet.
Fyret er et Atmos DC18, og ligger typisk på 85 c med max drift.
VVS'eren snakkede om at kondens og alm. isolering (stenuld) kunne få tanken til at ruste, passer det?
Jeg tænker evt bruge en isolerings måtte med aluminium på den ene side som inderlag og derefter alm isolering.
Eller bygge en kasse rundt om og fylde den op flamingo isolerings kugler?
Tak for jeres hjælp.
Venlig hilsen Anders
Isolering af ekspansionsbeholder
-
- Stoker I
- 10
- Blevet takket: 1 gang
-
- Stoker XIV
- 15
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 452 gange
- Blevet takket: 61 gange
Re: Isolering af ekspansionsbeholder
kan du flytte din ekspansionsbeholder ind i varmen?
Senest rettet af Bri_Jac 06 dec 2024 12:36, rettet i alt 1 gang.
-
- Stoker I
- 10
- Blevet takket: 1 gang
-
- Stoker XIV
- 15
jeg ville selv være lidt beklemt med at anvende flamingokugler, da de brænder så fandens godt.
jeg havde nu bare pakket den godt ind (mere end 100mm) i almindelig isolering, hvis den er helt pakket ind kan der jo ikke kondensere noget på ekspansionsbeholderen
kan du få en mere detaljeret forklaring fra din VVS hvad han mener der kondensere hvis du pakker den ind i isolering?
Kondens kommer fra luften der møder en kold overflade, så luften bliver kold, der kan være mindre vanddamp i kold luft end i varm luft.
bedste illustration er at tage en kold ud fra køleskabet en varm sommerdag og se hvordan der hurtigt opbygges kondens på flasken
jeg havde nu bare pakket den godt ind (mere end 100mm) i almindelig isolering, hvis den er helt pakket ind kan der jo ikke kondensere noget på ekspansionsbeholderen
kan du få en mere detaljeret forklaring fra din VVS hvad han mener der kondensere hvis du pakker den ind i isolering?
Kondens kommer fra luften der møder en kold overflade, så luften bliver kold, der kan være mindre vanddamp i kold luft end i varm luft.
bedste illustration er at tage en kold ud fra køleskabet en varm sommerdag og se hvordan der hurtigt opbygges kondens på flasken
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 80 gange
- Blevet takket: 67 gange
Begge dine løsninger vil fungere, og umiddelbart vil jeg også mene lige godt.
Men det er ikke nok til at holde den frostfri, hvis der er hård frost og der ikke fyres i en (længere ? ) periode. Så jo mere isolering, jo bedre.
Har selv en ditto på loft over tidligere stald, pakket ind i glasuld og træ/vindpap, - hvilket minder mig om at jeg måske skal have kigget til den, da måren syntes det var et dejligt lunt sted, at plukke noget isolering ud og lave en hule/rede
Så uanset, hvad du isolerer med, så er det godt at pakke det ind i en kasse, både for at beskytte mod træk, men også mod uønskede husdyr.
Men det er ikke nok til at holde den frostfri, hvis der er hård frost og der ikke fyres i en (længere ? ) periode. Så jo mere isolering, jo bedre.
Har selv en ditto på loft over tidligere stald, pakket ind i glasuld og træ/vindpap, - hvilket minder mig om at jeg måske skal have kigget til den, da måren syntes det var et dejligt lunt sted, at plukke noget isolering ud og lave en hule/rede

Så uanset, hvad du isolerer med, så er det godt at pakke det ind i en kasse, både for at beskytte mod træk, men også mod uønskede husdyr.
Mvh Jens
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
-
- Stoker XVII
- 14
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Har takket: 213 gange
- Blevet takket: 244 gange
Jeg ville isolere den almindeligt med 2x100mm lamelmåtte, og enten lave inline cirkulation styret af 30gr. returtermostat., eller termostatstyret (0-3gr.) el-tracing.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
-
- Stoker XIV
- 15
Ja det er da en super god ide med et elektrisk varmekabelBWJ skrev: 07 dec 2024 00:39 Jeg ville isolere den almindeligt med 2x100mm lamelmåtte, og enten lave inline cirkulation styret af 30gr. returtermostat., eller termostatstyret (0-3gr.) el-tracing.
https://www.jemogfix.dk/varmekabel-fros ... 8/9061261/