For et godt års tid siden købte jeg denne ældre italienske Audax søjleboremaskine med tilhørende VLT 6000 HVAC omformer, så det ikke er nødvendigt at flytte på bæltet.
I videoen virker begge dele fint, men kun efter at jord ledningen blev taget fra, ved indgangen til omformeren.
Man høre at den virkede fint dagen før, men af en ukendt årsag slog hans HPFI relæ fra, hvorefter en tekniker/kammerat kom forbi og fjernede jorden til omformeren....hvilket er en virkelig dårlig ide sikkerhedsmæssige.
Da den så kom hjem til mig og stå, sendte jeg bud efter min elektriker ven der fortalte at HPFI'en ville slå fra, da den tavle ikke havde den korrekte jord sikkerhed (beklager mit manglende fagudtryk).
Fik så bestilt den rigtige tavle (type B) og begyndte at trække kabel og montere en CEE dåse.
Her den anden dag, blev den nye tavle (billede) så skiftet ud og alt blev testet igennem som det skulle.
Men så snart jeg sætter stikket i til omformeren, slår den ny monterede tavle fra.
Jeg har haft printkortet på omformeren ude og se om der var en kortslutning til jord et sted, men kan ikke finde noget. Har også taget motoren fra og målt alle forbindelserne efter, men alt lader til at være i orden.
Er der nogle som kan gi mig et par tips til, hvorfor omformeren får HPFI'en til at slå fra så snart den får strøm, nu når der er monteret en ny type B tavle?
Er der evt nogle komponenter på printet der er brændt af....hvis ja, hvordan kan jeg måle mig frem til fejlen?
Har læst et andet sted, at det måske kunne skyldes en ensretter...?
Har meget stor respekt for strøm generelt, så vil helst undgå at måle på noget hvor strømmen er sat til. Især hvis der ikke er en jordforbindelse.
[youtube]https://youtube.com/shorts/AnCnXHRBQWU?feature=share[/youtube]
VLT 6000 HVAC tripper HPFI...
-
- Stoker I
- Har takket: 1 gang
- Smoelfen
- Stoker VI
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 42 gange
- Blevet takket: 95 gange
Re: VLT 6000 HVAC tripper HPFI...
Find de specifikke data for VLT 6000 HVAC, her skal der stå evt. normale og maximale lækstrømme for denne type VLT, ligesom at der også kan stå data om pulserende DC. Herefter skal det korrekte RCD ( hedder HPFI i dag ) isættes. Der findes VLT'er som har normale lækstrømme på f.eks. 10 mA, her må et standard RCD type B ikke benyttes da 30 % af 30 mA giver 9 mA. Der skal da i stedet bruges f.eks. et RCD 100 mA.
Selvfølgelig skal det kører med jord på, og denne SKAL udmåles og passe til en evt. større accepteret lækstrøm, hvorfor jordforbindelse skal udmåles
Sådan husker jeg det.
Mvh Smoelfen
Selvfølgelig skal det kører med jord på, og denne SKAL udmåles og passe til en evt. større accepteret lækstrøm, hvorfor jordforbindelse skal udmåles

Sådan husker jeg det.
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
- Smoelfen
- Stoker VI
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 42 gange
- Blevet takket: 95 gange
Ååååårrrhhh ja, der kan selvfølgelig også være fejl på VLT 6000 HVAC 
Glemte lige denne i kampens hedde, men det kan jo udmåles.
Mvh Smoelfen

Glemte lige denne i kampens hedde, men det kan jo udmåles.
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
-
- Stoker I
Mange tak for svar SmoelfenSmoelfen skrev: 09 dec 2024 21:08 Find de specifikke data for VLT 6000 HVAC, her skal der stå evt. normale og maximale lækstrømme for denne type VLT, ligesom at der også kan stå data om pulserende DC. Herefter skal det korrekte RCD ( hedder HPFI i dag ) isættes. Der findes VLT'er som har normale lækstrømme på f.eks. 10 mA, her må et standard RCD type B ikke benyttes da 30 % af 30 mA giver 9 mA. Der skal da i stedet bruges f.eks. et RCD 100 mA.
Sådan husker jeg det.
Mvh Smoelfen
Det vil jeg gi videre til min elektriker.
Har også været inde og kigee på manualen for min VLT'er, og kan se noget om en RFI switch. Kan bare ikke se om den står på ON eller OFF, eller om det vil have nogen effekt ang RCCB'en slår fra? Det er ikke ligefrem nemt, når man ikke ved hvad de har gået og pillet ved.
Fandt også en YT video der vister om kortet er brændt helt af, ved at måle mellem -DC (BUS) og U,V,W, L1,L2,L3.
https://www.youtube.com/watch?v=E3uB5DMoJAs
-
- Stoker I
Efter mange YT videoer og grundig måling, må jeg desværre erkende at power boardet er total kogt! 
Hvis nogle skulle stå og mangle et display eller control board, sig endelig til.
Nu skal der undersøges andre...billige...måder at styre retning og hastighed på. Nogle forslag?

Hvis nogle skulle stå og mangle et display eller control board, sig endelig til.
Nu skal der undersøges andre...billige...måder at styre retning og hastighed på. Nogle forslag?
-
- Stoker XIX
- 13
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 436 gange
- Blevet takket: 461 gange
Det er 15 år siden jeg rodede med VLTér, men dengang kørte man dem altid uden om Hpfi grundet lækstrømme (Evt gennem HFI, det måtte man godt på fabriksinstallationer)