pille bruger skrev: 14 dec 2024 11:47
Er der mon en med en udvidet regnemaskine, der kan regne ud hvordan en sæk træpiller på 16 kg bruges mest effektivt ?
Her tænker jeg hvis jeg brænder pillerne i mit fyr, eller elværker omsætter pillerne til strøm som jeg så kan bruge i en varmepumpe.
Hvor giver det mest mining at forbruge den pose piller ?
Lige et par hurtige udregninger:
Hjemmebrænderi
Brændværdi ( af træpiller ) x mængde x effektivitet på fyr = 4.9 kWh / kg x 16 kg x 0.8 = 63 kWh
På værket
Brændværdi ( af træpiller ) x mængde x effektivitet konvertering til el x el-transmissionsstab x effektivitet på varmepumpe = 4.9 kWh / kg x 16 kg x 0.3 x 0.96 x 3 = 68 kWh
Hertil skal lægges den varmeproduktion som ender ude hos naboen i form af fjernvarme:
Brændværdi ( af træpiller ) x mængde x effektivitet konvertering til fjernvarme x fjernvarme-transmissionstab = 4.9 kWh / kg x 16 kg x 0.6 x 0.70 = 33 kWh
Nogle af forudsætningerne er fra et andet skriv på SP.
Jeg har bemærket nogle af de tal du bruger
@triumph i din udregning og jeg synes du er blevet lidt for flink til elproduktionens side :-)
Kalechen skrev: 14 dec 2024 14:13
Ja ACDC eller DCAC koster og så vidt jeg ved blev det AC pga. lavere tab vedr. transport. Jeg mener at "nogen" har eksperimenteret med kun have DC apparater og det er vel sådan set også fint, når der ikke skal bruges vindmøller. Kommer så lige i tanke om, at hvis jeg husker rigtigt, er der ACDC konverterings cirkumdik for at afstemme frekvens og ellers må Smølfen have tænkehatten på og vinde en Nobel pris for opfindelsen af AC batteriet.
Det er ikke denne form for konvertering der giver de største tab. Konvertering systemerne ACDC / DCAC er ganske effektive ca. 95 – 98 %.
Skal man overfører el over store afstande vil det være at foretrække at konverterer til DC på strækningen, da de kapacitetstab ellers vil være store, og især hvis du putter alle tre højspændingsfaser ned i jorden vil tabene være ekstremt store. Med de nye teknologier på HVDC området har man fået en effektiv konvertering metode for AC -> DC -> AC.
Konvertering af brændsel ( ild ) til strøm ( 30-40 % ), vind til strøm ( max. 59% den kan vi ikke gøre noget ved ), el -> batteri -> el ( 70 % inkl. konvertertab ), strøm til lager generelt har vi ikke en god konverteringsform for endnu. Det er derfor jeg beskriver det som vi skal accepterer vi får nogle store tab når vi konverterer. Varmpumpen er effektiv ( 300 % ) da den stjæler energien ude fra haven :-)
Kalechen skrev: 14 dec 2024 14:34
Før vi udskiftede vores Twinheat M20i afsøgte jeg markedet og fandt ud af, at nogle Ökofens pillefyr kna producere strøm vha. en Stirling Engine og kunne kobles sammen med vores solcellesystem. Men efter nogle "eksamensspørgsmål" ved div. forhandlere og leverandører blev det droppet, da jeg ikke havde en god fornemmelse af kompetencerne. Så vi endte med en 14 kW VP.
Efter de opgivne tal fra min VP, havde jeg en SCOP på 5.657 sidste år og det var jo vældig fint. Vi brugte 4228 kW og producerede 23917 kW. Her lige før fyringssæsonen fik vi monteret en elmåler, som kan logge strømforbruget 24/7, vi har i forvejen en logger for buffertemperatur og efter de tal fra elmåler bruger vi omtrent 15-18% mere strøm end det VP'ens måler viser...
Lige før jeg har lyst til at montere en måler for produktion.
Stirling Engine er der mange der har tænkt på, men den har om nogen en dårlig virkningsgrad. Jeg husker på studiet vi byggede en sådan ( udenfor pensum :-) ) og her nåede vi op omkring 15 % ( husker jeg ). Igen kan vi accepterer tabet og udnytte tabet andet steds, har det måske en fremtid.
Den SCOP er ikke særlig valid. Jeg får også disse astronomiske tal ud af nogle pumpen, især Panasonic og Valiant er særdeles optimistiske. Måler som sagt effektiviteten "on the fly" med en usikkerhed på ca. 6 % og det er mere konservative tal der kommer ud. Her og nu på en 5 min. sampels er effektiviteten på 3,9. Jeg er godt klar over dette er her og nu, men maskinen siger selv 5.1, sååååå
Kalechen skrev: 05 nov 2024 14:02
Vores batteri 12kW(10 brugbare) skal vist til at lade ved billigere strømpriser og bruges i spidsbelastninger.
Ewii pris i dag kl. 17 er kr 4,41.
Nogen der kender til altidenergi.dk/
De henviser til at de har en topplacering ved forbrugerrådet tænk.
I bunden af denne side:
https://altidenergi.dk/priser/
Jeg er helt med på
@svanggaard ideen med at udnytte et i forvejen batteri i bilen, men jeg er meget i tvivl om et dedikeret batteri kan svare sig og hive sig selv hjem. Selvfølgelig er der nogle fordele, såsom ø-drift situationer osv.
Mvh Smoelfen