Kold hus med Baxi Multiheat

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
paulr
Stoker I
Stoker I
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Kold hus med Baxi Multiheat

Indlæg af paulr »

Vi har en Baxi Muiltiheat med iltstyring som opvarmer vores 300 år gammel bindingsværkshus med stråtag. Vi har langt fra den mest velisoleret hus, så det er ofte ret koldt i huset, selv når vi skruer op for radiatorerne.

På det sidste så lægger jeg dog mærke til, at huset er helt nede på 14 grader, og radiatorerne nede på den anden side af huset er kolde, men vores fyr kører stadig på helt lav blus - nogle gange med blæseren helt nede på laveste niveau.

Er der nogen der ved hvor jeg skal begynde at fejlsøge med hvorfor den ikke arbejder mere for at varme huset op? Jeg kunne egentlig godt tænke mig at forstå bedre hvordan hele systemet fungerer, da vi har flyttet til hus med pillefyr for nylig, og jeg forstår stadig ret lidt. Eller hvem man skulle kontakte her på Sydvestfyn, for at få besøg af en der kan hjælpe med at vejlede os?

Tak! Paul
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Re: Kold hus med Baxi Multiheat

Indlæg af thy »

paulr skrev: 16 dec 2024 14:51 Vi har en Baxi Muiltiheat med iltstyring som opvarmer vores 300 år gammel bindingsværkshus med stråtag. Vi har langt fra den mest velisoleret hus, så det er ofte ret koldt i huset, selv når vi skruer op for radiatorerne.

På det sidste så lægger jeg dog mærke til, at huset er helt nede på 14 grader, og radiatorerne nede på den anden side af huset er kolde, men vores fyr kører stadig på helt lav blus - nogle gange med blæseren helt nede på laveste niveau.

Er der nogen der ved hvor jeg skal begynde at fejlsøge med hvorfor den ikke arbejder mere for at varme huset op? Jeg kunne egentlig godt tænke mig at forstå bedre hvordan hele systemet fungerer, da vi har flyttet til hus med pillefyr for nylig, og jeg forstår stadig ret lidt. Eller hvem man skulle kontakte her på Sydvestfyn, for at få besøg af en der kan hjælpe med at vejlede os?

Tak! Paul
ja flere ting

blæser hastighed siger ikke noget med mindre baxien er utæt falsk luft

hvad er set?

hvilken shunt er der monteret?

hvor på sydFyn?

jeg ved en del om baxi delen og forklarer gerne om det

billder fra fyrrummet gerne rørføring osv
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Jens
Stoker XV
Stoker XV
18
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 80 gange
Blevet takket: 67 gange

Indlæg af Jens »

Har du nogle radiatorer som er varme ?
For hvis du har både kolde og varme radiatorer, så er det næppe fyret som er skyld i den manglende varme.
Og så skal fejlsøgningen nok starte et andet sted.

Men er det fyret, så er du i gode hænder ved Thy, - han er 100 meter mester i Baxi Multiheat.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

paulr skrev: 16 dec 2024 14:51 Vi har en Baxi Muiltiheat med iltstyring som opvarmer vores 300 år gammel bindingsværkshus med stråtag. Vi har langt fra den mest velisoleret hus, så det er ofte ret koldt i huset, selv når vi skruer op for radiatorerne.

Tak! Paul
er fyret oppe i temperatur ?
Hvis ja, kan det kan jo være shunt der hænger
paulr
Stoker I
Stoker I

Indlæg af paulr »

Tak for input!

Jeg bor i Haastrup, tæt på Haarby.

Set er 70
Fremløb 71
Retur 66

Jeg ved ikke hvad en shunt er. Der er en Grundfos pumpe der går fra Baxien over i nogle rør der så fordeler sig mellem mit udehus og så hovedhuset. På de rør mod udejhuset er der endnu en grundfos pumpe, og så en termostat (en af de hvide farvet som man drejer), som er skruet helt nede. Mod huset ser jeg ikke noget her i samme rum hvor pillefyret er, men mener der kunne være noget oppe på loftet i hovedhuset.

Jeg har sat delt billeder her: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Håber det hjælper! Jeg kan sagtens lave en lille video hvis det kunne hjælpe mere.

Måske skulle jeg lige tilføje, at jeg ikke har været verdens bedste til at rense fyret så tit det sidste års tid. Jeg gav den en ordentlig rensning her i sidste uge og opdagede at der var virkelig meget aske der sad inde bagved de der rør der har løse metalstænger i - det var meget svært at få det ud, så jeg endte med at bruge støvsugeren - bliver nok nødt til at anskaffe mig en askestøvsuger næste gang tænker jeg.

Så det kan nok ikke udelukkes at noget af problemet kunne også være manglende rengøring af brændekammeret - hvis det kan føre til nedsat funktion?
Senest rettet af paulr 17 dec 2024 11:05, rettet i alt 1 gang.
paulr
Stoker I
Stoker I

Indlæg af paulr »

Jens skrev: 16 dec 2024 18:02 Har du nogle radiatorer som er varme ?
For hvis du har både kolde og varme radiatorer, så er det næppe fyret som er skyld i den manglende varme.
Og så skal fejlsøgningen nok starte et andet sted.

Men er det fyret, så er du i gode hænder ved Thy, - han er 100 meter mester i Baxi Multiheat.
Ja, der er i hvert fald noget varme der kommer igennem til huset, og jeg mener ikke der er nogen radiatorer der er helt kolde. Men det virker for os som om der bare ikke helt kommer varme nok igennem.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Indlæg af thy »

Ok fejl 1 der er lys i driftformsknapen så låst på lav den med prik på. Det har stor betydning hvis Baxi en er optimeret i indstillinger

Set hæv den til 75 gerne 80 så sker der noget.

Det er rimelig tæt på for mig kunne godt komme og se og fortælle om Baxien
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

paulr skrev: 17 dec 2024 11:04 Ja, der er i hvert fald noget varme der kommer igennem til huset, og jeg mener ikke der er nogen radiatorer der er helt kolde. Men det virker for os som om der bare ikke helt kommer varme nok igennem.
bare for at helt at udelukke at dine ventiler i radiatorerne ikke hænger. Har du motioneret radiatorventilerne i hver radiator?

https://www.bolius.dk/saadan-faar-du-va ... igen-26455
paulr
Stoker I
Stoker I

Indlæg af paulr »

Bri_Jac skrev: 17 dec 2024 12:37 bare for at helt at udelukke at dine ventiler i radiatorerne ikke hænger. Har du motioneret radiatorventilerne i hver radiator?

https://www.bolius.dk/saadan-faar-du-va ... igen-26455
Ja, tak for at du spørger - det er tjekket.

Jeg fik en rigtig god snak med Thy over telefonen og det virker som om der er styr på det her - primært har vi skruet op for fremløbstempreturen. Så skal jeg rense mine turbulator meget grundigere - det var ikke gjort rigtigt indtil nu.
LCB
Stoker VII
Stoker VII
18
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 25 gange

Indlæg af LCB »

Kan også være et snavsefilter der skal renses et sted i systemet, er de meget beskidte så kan cirkulationspumpe ikke pumpe vandet ordenligt rundt.
Mvh

Lcb

Tilbage til "Baxi Stoker"