Vevor dieselvarmer -opgradering

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
daffy
Stoker II
Stoker II
14
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 8 gange

Vevor dieselvarmer -opgradering

Indlæg af daffy »

Jeg har jo mit lejede hobbyrum/lager/værksted på 120 kvm og vil have lave en forbedring af opvarmningen. Bygningen som oprindeligt var et autolakeri er med gulvvarme og jeg har et ældre Luft/vand anlæg til at holde grundvarmen i bygningen.
Ca 55 kvm af lokalet er til opbevaring af båden og så har jeg "udlejet" til et antal motorcykler til vinteropbevaring/småreperationer.
Resten er indrettet til værksten med borde, en lille lift diversen værktøj m.m
Kravet er at det skal være frostfrit og tørt og luft/vanderen klarer det egentlig meget godt, men er sgutte billig i drift når der skal varmes op til højere temperaturer.

Nu har jeg anskaffet mig et 8 kw Vevor dieselvarmer, som jeg har planer om skal hjælpe med opvarme lokalet når der skal arbejdes.
Med inspiration fra "Tuben" er planen at opgradere anlægget for at udnytte dieselen bedre og fordele varmen på en bedre måde.

På udblæsningen sidder der et blødt/fleksibelt rør som jeg vil føre til et varmefordelingsrør med nogle udblæsningventiler ca 8 meters længde.
På udstødningssiden vil jeg montere et "Y"stykke som skal køre udsødningsvarmen til 2 heftige pladeradiatorer (4 plader 175x50 ialt 7 kvm varmeflade) Udstødning skal derfra føres ud i det fri via et hul i væggen.
Alle materialer er købt brugt/billig og vil stå i ca. 500 kr.
Jeg håber at det er skrevet forståeligt men vil gerne høre nogen kommentarer om ideen.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
18
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 80 gange
Blevet takket: 67 gange

Re: Vevor dieselvarmer -opgradering

Indlæg af Jens »

Synes det lyder spændende, og som gode ideer. Rent teknisk ved jeg for lidt om sådan en dieselvarmer, men tænker om der kunne være problemer med for meget modtryk gennem radiatorerne på udstødningssiden ?
Eller er en sådan dieselfætter helt ligeglad med det ?
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
daffy
Stoker II
Stoker II
14
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Vevor dieselvarmer -opgradering

Indlæg af daffy »

Det ved jeg faktisk ikke. Det jeg har set på Tuben er godt nok mest store støbejernsradiatorer, men nu må vi se de praktiske erfaringer.
målet er at det bliver lavet færdigt her i juleferien

Tilbage til "Fri debat"