Straftold på Kinesiske elbiler

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af triumph »

Nå hvad syntes forummet om staftold på Kinesiske elbiler ?

I dag pålægges kinesiske elbiler en straftold på 10%
EU har undersøgt 3 kinesiske bilfirmaer for at se om de har fået "Urimelig" statsstøtte og indføre på den baggrund en straftold på mellem 17,4 og 38,1%
Jeg har ikke forstået om de 38,1% er oven i de 10% der betales i dag, så den bliver op til 48,1%, eller tolden hæves "til" 38,1%
EU er kommet frem til at BYD skal betale 17,4 pct.
Geely (Volvo, Polestar, Zeekr m.fl.): 20 pct.
SAIC (MG, Maxus m.fl.): 38,1 pct.
De bilmærker der pt ikke er undersøgt, skal betale 21%

Straftolden vil bl.a. også ramme Tesla Model 3, Bmw IX3, Polestar. Cupra Tavascan, mf.

Er det rimeligt at straffe Kina for at subsidiere den grønne industri ?
Tyskland har lige vedtaget en genopretningspakke hvor Tyskland subsidiere bl.a brint og bioetanol med 140.000.000.000 EUR, hvor EU betaler de
78.000.000.000 EUR
https://thetradecouncil.dk/eugenstart/t ... muligheder
https://www.cleanenergywire.org/news/ge ... sis-report
Out of a total of 140 billion euros in national economic support greenlighted by the European Commission, Germany paid out 72.8 billion euros. Italy stood in second place with 39.2 billion euros, ahead of Spain with 12 billion euros. The figures only include state aid for companies as part of the EU crisis

Frankrig giver i forvejen 7000 EUR i tilskud pr elbil, undtagen kinesiske
https://dk.ml-vehicle.com/news/france-e ... 94289.html

Omkring 1 pct. af EU’s samlede BNP bliver brugt på national statsstøtte, hvoraf over halvdelen går til den grønne sektor.
I 2020 brugte EU-landene 600 mia. kr. på national statsstøtte til vedvarende energi m.m., hvilket svarer til 0,57 pct. af EU’s BNP.
USA vil med IRA yde, hvad der svarer til 0,15 pct. af amerikansk årlig BNP i statsstøtte til grøn omstilling over ti år.
I EU's genopretningsplan fra 2020 og andre centrale EU-programmer er afsat, hvad svarer til 0,38 pct. af BNP i grøn støtte om året over 7 år (heraf udgør genopretningsplanen 0,25 pct. af BNP om året).
EU-kommissionens udspil til ”modsvar” lægger op til udgifter, der anslås at svare til yderligere 0,10 pct. af EU's BNP om året.
https://cepos.dk/artikler/eu-giver-alle ... t-med-usa/

USA bruger 370 milliarder dollar i støtte til den grønne omstilling pr år,
De giver massive tilskud til elbiler. Men kun hvis biler, og batterier er fremstillet i USA. Samtidigt har de indført 100% told på kinesiske biler
https://www.danskindustri.dk/di-busines ... knologier/

Jeg ved ikke hvad Kina giver i Statsstøtte, men de er ihvertfald ikke alene om at give støtte

Vil en straftold på Kinesiske biler føre til en handelskrig, og hvem vil det gøre mest ondt på ?

De store Tyske bilproducenter er ikke meget for straftold på Kinesiske biler, da de har investeret gigantiske summer i Joint ventures, samt egne fabrikker i Kina. Og f.eks VW tjener (Tjente for for få år siden) halvdelen af sit overskud i Kina
Som jeg husker det så er VW medejer/ejer 5 forskellige fabrikker i Kina, det samme billede gælder for andre bilproducenter.
Kina laver mere end 50% af alle batterier til elbiler, og levere og forarbejder 70% af materialer til batterier

Da snakken om straftold på Kinesiske elbiler begyndte, varsleede Kina en ekstra afgift på ICE biler med en motor på over 2 liter.
Ikke bare europæiske, men alle biler. Sagen er bare at det hovedsageligt vil ramme Tyske Premium mærker.
De snakker også om at Frankrig giver "Ulovlig" statstøtte til Cognac produktion. EU subsidiere landbruget,(F.eks Dansk svinekød) osv.
Hvem bliver vinderen i en evt. handelskrig ?

Vil dyrere Kinesiske elbiler bremse den grønne omstilling ?

Nogen mener at Kineserne sælger deres elbiler med langt større avance i EU, end i Kina. Netop for ikke at blive pålagt straftold
F.eks koster en BYD Seagull (På størrelse med en VW Polo) til 75.000 kr i Kina. Den regner de med skal koste 130.000 i DK
Godt nok har vi moms, og bilen får vist lidt mere sikkerhedsudstyr, meeen.
En ID3 kan købes for 15.000 EUR i Kina.
Hvad sker der hvis de europæiske konkurrenter ikke får konkurrence fra Kinøjserne, og vil den manglende konkurece ikke bare få de europæiske konkurenter til at sakke længere bag ud ?
biledk
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 maj 2024 10:23
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af biledk »

Hej Triumph
Må lige sige super flot indlæg du har skrevet!!

Debatten om straftold på kinesiske elbiler er vel meget kompleks og har flere aspekter, der berører alt fra økonomiske, geopolitiske og miljømæssige hensyn. Straftolden er vel i første omgang / under påskud lavet for at modvirke "urimelig" statsstøtte EU vs Kina.
Men ligesom du har mange spørgsmål, så er der flere afhængigt af hvilket abstraktionsniveau man tager.

Er det rimeligt at straffe Kina for at subsidiere den grønne industri ?
Spørgsmålet om rimeligheden af at straffe Kina for at subsidiere grøn industri kan diskurteres. På den ene side det at der er kinesisk statsstøtte skaber en skæv konkurrence, som naturligvis skader de europæiske producenter. På den anden side subsidierer EU selv den grønne industri, som
er noget dobbeltmoralsk hvis det er kongstanken med straftolden :)

Vil en straftold på Kinesiske biler føre til en handelskrig, og hvem vil det gøre mest ondt på ?
Det kunne det sagtens, fuldstændig afhængigt af hvordan det udvikler sig. Og tænk hvis kinesiske batterier, råstoffer og andre materialer bliver indblandet i den handelskrig!
Tror det kommer til at gøre lige ondt på begge, men jeg er også tilhænger af frie markedskræfter / fri handel / etc.

Vil dyrere Kinesiske elbiler bremse den grønne omstilling ?
Ja.
Vil højere priser på elbiler forsinke overgangen til grøn energi? Det tror jeg.
Små overvejelser er bare, tænk hvis det stopper den naturlige konkurrence på det teknologiske, prismæssige etc.

Der har altid været spændinger :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af triumph »

biledk skrev: 14 jun 2024 11:25 Hej Triumph
Må lige sige super flot indlæg du har skrevet!!

Debatten om straftold på kinesiske elbiler er vel meget kompleks og har flere aspekter, der berører alt fra økonomiske, geopolitiske og miljømæssige hensyn. Straftolden er vel i første omgang / under påskud lavet for at modvirke "urimelig" statsstøtte EU vs Kina.
Men ligesom du har mange spørgsmål, så er der flere afhængigt af hvilket abstraktionsniveau man tager.

Er det rimeligt at straffe Kina for at subsidiere den grønne industri ?
Spørgsmålet om rimeligheden af at straffe Kina for at subsidiere grøn industri kan diskurteres. På den ene side det at der er kinesisk statsstøtte skaber en skæv konkurrence, som naturligvis skader de europæiske producenter. På den anden side subsidierer EU selv den grønne industri, som
er noget dobbeltmoralsk hvis det er kongstanken med straftolden :)

Vil en straftold på Kinesiske biler føre til en handelskrig, og hvem vil det gøre mest ondt på ?
Det kunne det sagtens, fuldstændig afhængigt af hvordan det udvikler sig. Og tænk hvis kinesiske batterier, råstoffer og andre materialer bliver indblandet i den handelskrig!
Tror det kommer til at gøre lige ondt på begge, men jeg er også tilhænger af frie markedskræfter / fri handel / etc.

Vil dyrere Kinesiske elbiler bremse den grønne omstilling ?
Ja.
Vil højere priser på elbiler forsinke overgangen til grøn energi? Det tror jeg.
Små overvejelser er bare, tænk hvis det stopper den naturlige konkurrence på det teknologiske, prismæssige etc.

Der har altid været spændinger :)
Jeg tænker at straftolden hovedsageligt er indført for at beskytte europæisk bilindustri, Ikke pga en større retfærdighed.
Men med en mindsket konkurrence, er det jo ikke givet at Europæisk bilindustri vil flytte sig hurtigt nok, og på sigt bliver endnu mindre konkurrencedygtig.
I halvfjerdserne/firserne gjorde USA noget tilsvarende mod Japanske biler, hvilket medførte at Toyota/Honda osv. byggede fabrikker i USA.
Toyota er nu verdens mest solgte mærke, så det beskyttede ikke de amerikanske producenter, men skabte naturligvis amerikanske arbejdspladser (Eller; Dem der tidligere arbejdede hos Pontiac, flyttede over og arbejde i stedet hos Toyota)
BYD vil bygge en fabrik i Ungarn

Vedr. en handelskrig, så tænker jeg at Kina også kigger på "urimelig statsstøtte" inden for EU.
Og der findes vel ikke noget mere subsidieret end Europæisk landbrug.
Da jeg sejlede kunne vi købe Oksemørbrad til 40 kr/kg. Som var den pris man tog når EU solgte vare ud af Europa.
Tænker at fransk vin, ost, dansk svinekød, oma. Men måske også Danske vindmøller. Ryger lige på Kinas sanktionsliste.
Lige meget hvad der sker, så er det alt andet end de frie markedskræfter der kommer til at råde.
Jeg tænker at vi alle bliver fattigere

Fandt i øvrit ud af at de 38,1% lægges oven i de 10% =48,1% som så pålægges moms. Og hvis bilen derved kommer over 436.000 kr, så ryger den op og pålægges afgift på 150% på den del der er over 436.000
Altså hvis en kina bil koster f.eks 200.000 ex moms (250.000 inkl. moms) x 48,1% = 296.000 x 25% moms =370.000
Det gør noget af en forskel om en elbil koster 250.000, eller 370.000

Nedestående er godt nok noget der skete for 20 år siden, men tænker ikke at det er andeledes hvis man taler EU støtte til Rumænien/Bulgarien i dag;
Jeg arbejde engang på Harboe farm. Her kom en Polak og fortalte at vi skulle fabrikken til Polen.
Den Polske Kommune ville betale en gratis byggegrund, inkl. byggemodning,
EU ville betale 70% af investeringen, og 50% af lønnen i 5 år. = Harboe skulle betale 18 kr/t til de Polske arbejdere
Den eneste betingelse var, at der efter 5 år var skabt 5 arbejdspladser.

Senere arbejde jeg for Danapak, der trykker på flexible folier. Her blev indgået et Joint Venture med en Polsk fabrik.
Da vi kom der ned stod der kasser med nye maskiner, der aldrig havde været pakket ud.
De var indkøbt fordi EU betalte 70% af pisen.
Og kun indkøbt fordi de kunne videresælges som nye efter 3 år, uden at miste EU tilskudet

https://fagbladet3f.dk/e4d491a735bd4f7e ... atterabat/
https://fagbladet3f.dk/8becb8cba06c4079 ... er-fra-eu/
https://www.tvsyd.dk/sonderborg/3f-kong ... -eu-stotte
https://fagbladet3f.dk/7654dcb94042476a ... -eu-sttte/
kivi
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 323
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 43 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af kivi »

Man får sku bare hovedpine af at tænke på de mærkelige ting der har foregået i EU regi gennem årerne, lad være med det😄
Mvh. Ole
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af triumph »

Det plejer at være en vidunderlig følelse at kunne sige; Hvad sagde jeg....
Men her er det sku en noget bittersød fornemmelse.

VW har lige landet en aftale med den tyske fagforening om at fyre 35.000 Tyske arbejdere, lukke 3 Tyske fabrikker, og lønnen fastfryses indtil 2030.
(Jeg ville sku godt nok være træt af 5 år uden lønstigninger)
https://www.boosted.dk/krisen-er-total- ... 0-ansatte/
VW skylder 1600 milliader kr væk. Hvis renten stiger, eller salget/fortjenesten daler. Så bliver den gæld svær at betale

Der går ikke en dag uden man høre om store velrenommerede Tyske firmaer der må lukke. Det er ikke rart og se hvordan den europæiske konkurrenceevne bare er faldet og faldet, hvorfor investeringerne naturligvis flytter derhen hvor konkurrenceevnen er høj, hvilket jo giver en selvforstærkende effekt.
Hvis EU laver toldmure, så kan det muligvis holde Kineserne lidet stangen inden for toldmuren, men det ændre bare ikke på deres manglede konkurrenceevne
Jeg tror Europæerne har glemt hvor hvor meget af deres indtjening der historisk er kommet fra det globale marked. Og hvor lille en del hjemmemarkedet udgør.
Jeg tror at Indere, sydamerikanere og Asiater gerne vil købe en Kinesisk bil til det halve af en europæisk, og med 3 gange så lang garanti

Det er anslået at Trumps Toldmure vil koste europæisk bilindustri ydeligt 25.000 medarbejdere. Det tror jeg er for lavt.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 10.013
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af pille bruger »

Måske er sagen mere kompleks ?
Køberen af en ting tager jo ikke bestik af oprindelsen.
Hverken skjorten fra Indien eller elektronik fra Kina.
Det burde man jo nok tage mere stilling til fremover.
Vil vi støtte trumpen eller kineseren ?
Måske det var bedre at få intern handel i EU.
Og samtidig tage stilling til hvad vi får lavet på licens uden for EU.
Tror det er bedst at rykke sammen i bussen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af triumph »

pille bruger skrev: 22 dec 2024 13:46 Måske er sagen mere kompleks ?
Køberen af en ting tager jo ikke bestik af oprindelsen.
Hverken skjorten fra Indien eller elektronik fra Kina.
Det burde man jo nok tage mere stilling til fremover.
Vil vi støtte trumpen eller kineseren ?
Måske det var bedre at få intern handel i EU.
Og samtidig tage stilling til hvad vi får lavet på licens uden for EU.
Tror det er bedst at rykke sammen i bussen.
De Europæiske biler er jo netop samlet dele fra det globale marked. F.eks. kunne VW ikke levere biler grundet krigen i Ukraine, da de fik ledningsnet produceret der.
Men er det ikke med åbne øjne at de europæiske bil producenter har udliciteret produktionen af komponenter til det globale marked, fordi ellers blev prisen for høj, til at biler kunne sælges på det globale marked ?
Bare i den sidste måned er KTM (motorcykler) Webasto (Oliefyr) BBS (Fælge) Recardo (sæder) Continental (Elektronik) ZF Gearkasser, Mürdter Group (inder skærme) Enten under konkurs, eller rekonstruktion. og Bosch vil fyre 10.000
Det er formodentligt fordi deres produkter ikke er konkurrencedygtige. Jeg tænker heller vi skulle se på hvorfor vi ikke er konkurrencedygtige
40% af tyske fabrikker regner med at skulle fyre folk næste år

Vi kunne ved hjælp af toldmure sikkert få genopbygget noget af produktionen i Europa. Men med det resultat at bilerne ville blive endnu dyrere på det globale markeder, hvor den store del af bilerne sælges => Europæerne vil kun klippe og barbere hindanden, og ikke være konkurrencedygtige på de globale markeder. Jeg tror Inderen, Sydamerikaneren, asiaten mf. Hellere vil have en Kinesisk elbil til 80.000 kr. og 6 års garanti, end en Tysk til 300.000 kr. med 2 års garanti.
I øvrit har halvdelen af VW´s salg været i Kina. Hvordan kommer det til at gå med det

https://www.youtube.com/watch?v=4vJYCz9An0A
https://www.youtube.com/watch?v=4cdvrUK_jec&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=VTS9sq5TmHU&t
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 10.013
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af pille bruger »

triumph skrev: 22 dec 2024 14:25 De Europæiske biler er jo netop samlet dele fra det globale marked. F.eks. kunne VW ikke levere biler grundet krigen i Ukraine, da de fik ledningsnet produceret der.
Men er det ikke med åbne øjne at de europæiske bil producenter har udliciteret produktionen af komponenter til det globale marked, fordi ellers blev prisen for høj, til at biler kunne sælges på det globale marked ?
Bare i den sidste måned er KTM (motorcykler) Webasto (Oliefyr) BBS (Fælge) Recardo (sæder) Continental (Elektronik) ZF Gearkasser, Mürdter Group (inder skærme) Enten under konkurs, eller rekonstruktion. og Bosch vil fyre 10.000
Det er formodentligt fordi deres produkter ikke er konkurrencedygtige. Jeg tænker heller vi skulle se på hvorfor vi ikke er konkurrencedygtige
40% af tyske fabrikker regner med at skulle fyre folk næste år

Vi kunne ved hjælp af toldmure sikkert få genopbygget noget af produktionen i Europa. Men med det resultat at bilerne ville blive endnu dyrere på det globale markeder, hvor den store del af bilerne sælges => Europæerne vil kun klippe og barbere hindanden, og ikke være konkurrencedygtige på de globale markeder. Jeg tror Inderen, Sydamerikaneren, asiaten mf. Hellere vil have en Kinesisk elbil til 80.000 kr. og 6 års garanti, end en Tysk til 300.000 kr. med 2 års garanti.
I øvrit har halvdelen af VW´s salg været i Kina. Hvordan kommer det til at gå med det

https://www.youtube.com/watch?v=4vJYCz9An0A
https://www.youtube.com/watch?v=4cdvrUK_jec&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=VTS9sq5TmHU&t
Så hellere betale prisen på grisen, uden alt det told og skatte cirkus, og så købe med omtanke.
Med oplysning, så tror jeg de fleste vil forstå hvorfor vi ikke bare hovedløst skal købe det billigste produkt.
Det er jo debatten om temu om igen.
Fatter ikke at nogen vil købe billigt og med den risiko der er ved de produkter.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af triumph »

pille bruger skrev: 22 dec 2024 15:59 Så hellere betale prisen på grisen, uden alt det told og skatte cirkus, og så købe med omtanke.
Med oplysning, så tror jeg de fleste vil forstå hvorfor vi ikke bare hovedløst skal købe det billigste produkt.
Det er jo debatten om temu om igen.
Fatter ikke at nogen vil købe billigt og med den risiko der er ved de produkter.
Som jeg forstår dit skriv, så bliver det vel netop en kæmpe toldmur uden om Europa, hvor det kun er kaffe/Kakao/Bananer der kommer ind. Og intet ud. Så kan USA handle med sig selv, Eu handle med sig selv, og Kina med resten af verden.

Og så skriver du; Købe med omtanke.
Sagen er bare den at hvis jeg skal bruge en solcelle, en inverter, et batteri til en elbil. Så ville det næsten helt sikkert blive Kinesisk, fordi de er bedst.
Ikke til prisen. Bare Bedst.
Og det er da nok muligt at Europæerne PT laver lidt bedre biler og vindmøller.
Men hvis en verdensborger kiggede i tegnebogen, og skulle sammenligne value for money og garanti. Så var det ikke usandsynligt at man ville vælge en Kinesisk vindmølle med 20 års produktionsgaranti, og fast serviceomkostninger. Frem for en Dansk, der nok er lidt mere effektiv, men ikke har garanti for at den ikke kommer til at holde stille i et år med en smadret gearkasse, og ukendte driftsomkostninger.
Problemet er at Kineserne ikke fremadrettet kommer til at konkurrere med europæerne i Temu segmentet. Men i Vestas og VW kvalitet
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 10.013
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Re: Straftold på Kinesiske elbiler

Indlæg af pille bruger »

triumph skrev: 22 dec 2024 16:05 Som jeg forstår dit skriv, så bliver det vel netop en kæmpe toldmur uden om Europa, hvor det kun er kaffe/Kakao/Bananer der kommer ind. Og intet ud. Så kan USA handle med sig selv, Eu handle med sig selv, og Kina med resten af verden.

Og så skriver du; Købe med omtanke.
Sagen er bare den at hvis jeg skal bruge en solcelle, en inverter, et batteri til en elbil. Så ville det næsten helt sikkert blive Kinesisk, fordi de er bedst.
Ikke til prisen. Bare Bedst.
Og det er da nok muligt at Europæerne PT laver lidt bedre biler og vindmøller.
Men hvis en verdensborger kiggede i tegnebogen, og skulle sammenligne value for money og garanti. Så var det ikke usandsynligt at man ville vælge en Kinesisk vindmølle med 20 års produktionsgaranti, og fast serviceomkostninger. Frem for en Dansk, der nok er lidt mere effektiv, men ikke har garanti for at den ikke kommer til at holde stille i et år med en smadret gearkasse, og ukendte driftsomkostninger.
Problemet er at Kineserne ikke fremadrettet kommer til at konkurrere med europæerne i Temu segmentet. Men i Vestas og VW kvalitet
Nej, du forstod ikke det jeg skrev.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Tilbage til "Bil, MC og Motor"