jhjorsal skrev: 27 dec 2024 14:16
Efter at have haft min Vp i 3.5 år uden at have interesseret mig synderlig for hvordan den lige kørte, det havde smeden vel styr på

Men foranlediget af min elregning, har det nu givet fornyet interesse, jeg kunne konstatere det primært har kørt med en kompressor hastighed på mellem 60 og 100Hz, når den har kørt. Det skal dog nævnes jeg jobber på søen, så ud af de knap 32000 mulige drifttimer i den tid jeg har haft den, har den kun 7500 drifttimer d.d. men vildt godt for Vp er det nok ikke.
60 - 100 Hz er alt for højt og burde kun være nødvendig nede i de lavere udendørstemperaturer, og med den kørsel er det klart at Vp'en bliver nød til at stoppe for ikke at koge hele huset af. Afhængig af hvilken maskine det er, burde den kunne ligge på sit minimum på omkring 30 Hz ved det vejr som vi har nu. Minimums frekvensen er bestemt af fabrikanten. Det vil også begrænse start / stop, men start / stop generelt er ikke så usunde som mange har en underlig holdning til ( prøv bare at se et almindeligt køleskab eller fryser uden inverter, det starter og stopper snildt 20 -30 gange i døgnet og holder 20 år uden problemer

).
1. Hvordan ser de ideelle kurver ud, jeg er med på at jeg helst ikke skal have for store udsving på mit fremløb til huset, og færrest mulig start/stop, men kunne det være noget som vedhæftet ?
Hold så stort et flow gennem Vp'en som muligt når Vp'en kører, på den måde får du den bedste afkøling af fordamperen i Vp'en og dermed den bedste virkningsgrad. Generelt så stort et flow gennem hele radiator systemet, således at mest mulig flade kan afgive varme til hytten og dermed have en så lav fremløbstemperatur som muligt. Jeg synes egentlig de kurver du har vedhæftet ser nogenlunde ud, og et sted står der, at Vp'en kører med 32 Hz, det er da fint
2. Hvis jeg vil ligge en tidsplan ind for at spare lidt mellem 17:00 og 21:00, kan man så gøre noget for at GM er omkring +100 kl. 17:00, for så ville det jo gå mindst mulig ud over komforten, frem for hvis det var ved GM -30 og GM var på vej ned.
Du kan godt forsøge dig med at justerer GM således at du nedsætter effektforbruget til Vp'en mellem 17 - 21, men jeg tvivler på om du får så meget ud af det. Jeg prøvede at gøre det samme, men besparelsen var for lille og de følsomme termometer

opdagede det alligevel at temperaturen faldt under disse forsøg. Jeg prøvede også at buffer op mellem 16 -17, og efterfølgende hælde det ud i anlægget igen mellem 17 - 21, men her synes jeg besparelsen er for lille. Det har jeg skrevet om andet steds på SP.
3. Jeg har ikke sat føler på ekstern retur endnu, det kommer. Men der sidder et termometer på den eksterne retur, og jeg kan se der er ca 20˚ afkølet i forhold til ekstern fremløb, dog må jeg formode at der er så stort flow på ladepumpen, at jeg får blandet noget af mit buffervand op med ekstern retur, for min retur er kun 10˚ afkølet i forhold til mit eksterne fremløb. Jeg har svært ved lige at overskue hvad det betyder, men i min optik ville det være bedst hvis det kun var ekstern retur der gik tilbage i Vp, har jeg ret i dette ? Og i givet fald hvordan ville jeg kunne regulere dette ?
Igen, differencen på 20 grader mellem ekstern fremløb og ekstern retur er væsentlig. Jo tættere de kunne komme på hinanden, ved f. eks. øget flow, jo lavere fremløbs temperatur skal Vp'en levere, jo bedre virkningsgrad og bedre betingelser for Vp'en.
Normalt regulerer Vp'en på retur temperaturen, og i dette setup tror jeg også det er bedst. Jeg kunne godt forestille mig, hvis du lader Vp'en regulerer efter ekstern retur så kan systemet bliver ustabilt, men du kan jo prøve

( jeg ved ikke helt om det er det du mener du vil forsøge ) Selve setup'et ville jeg nok ikke gøre så meget ud af, det vigtigste er at få så lave temperaturer på systemet som det er muligt. Når det så er sagt, betyder en buffer hellere ikke så meget i et sådan system, da temperaturen er jævnt fordelt og dermed lavere. Brug bufferen som en god "kapacitet" til at opnå jævn drift af systemet. Når du så har styr på dette kan man altid begynde at bruger buffer som lager ifm. 17 - 21 drift.
Mvh Smoelfen