Indregulering af varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 6 gange

Indregulering af varmepumpe

Indlæg af jhjorsal »

Efter at have haft min Vp i 3.5 år uden at have interesseret mig synderlig for hvordan den lige kørte, det havde smeden vel styr på 🤔 Men foranlediget af min elregning, har det nu givet fornyet interesse, jeg kunne konstatere det primært har kørt med en kompressor hastighed på mellem 60 og 100Hz, når den har kørt. Det skal dog nævnes jeg jobber på søen, så ud af de knap 32000 mulige drifttimer i den tid jeg har haft den, har den kun 7500 drifttimer d.d. men vildt godt for Vp er det nok ikke.
Jeg har fået styr på hvor returen fra huset skulle hen, ikke direkte ind i buffertanken men på et T-stykke der går henholdsvis retur i tanken og retur i Vp. Jeg har også fået styr på hvad GM er og hvordan Vp sætter hastigheden på kompressoren, samt hvordan jeg undgår tilskudsvarme. Men jeg har en række spørgsmål:
1. Hvordan ser de ideelle kurver ud, jeg er med på at jeg helst ikke skal have for store udsving på mit fremløb til huset, og færrest mulig start/stop, men kunne det være noget som vedhæftet ?
2. Hvis jeg vil ligge en tidsplan ind for at spare lidt mellem 17:00 og 21:00, kan man så gøre noget for at GM er omkring +100 kl. 17:00, for så ville det jo gå mindst mulig ud over komforten, frem for hvis det var ved GM -30 og GM var på vej ned.
3. Jeg har ikke sat føler på ekstern retur endnu, det kommer. Men der sidder et termometer på den eksterne retur, og jeg kan se der er ca 20˚ afkølet i forhold til ekstern fremløb, dog må jeg formode at der er så stort flow på ladepumpen, at jeg får blandet noget af mit buffervand op med ekstern retur, for min retur er kun 10˚ afkølet i forhold til mit eksterne fremløb. Jeg har svært ved lige at overskue hvad det betyder, men i min optik ville det være bedst hvis det kun var ekstern retur der gik tilbage i Vp, har jeg ret i dette ? Og i givet fald hvordan ville jeg kunne regulere dette ?
Jeg har vedhæftet lidt billeder der gerne skulle forklare mit setup, I må rigtig gerne byde ind, også selv om I ikke nødvendigvis kan svare på alle spørgsmålene 😃
Vedhæftede filer
IMG_0414.jpeg
IMG_0413.png
IMG_0410.png
IMG_0411.png
Varmeinstallation 20241227.jpeg
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 42 gange
Blevet takket: 95 gange

Re: Indregulering af varmepumpe

Indlæg af Smoelfen »

jhjorsal skrev: 27 dec 2024 14:16 Efter at have haft min Vp i 3.5 år uden at have interesseret mig synderlig for hvordan den lige kørte, det havde smeden vel styr på 🤔 Men foranlediget af min elregning, har det nu givet fornyet interesse, jeg kunne konstatere det primært har kørt med en kompressor hastighed på mellem 60 og 100Hz, når den har kørt. Det skal dog nævnes jeg jobber på søen, så ud af de knap 32000 mulige drifttimer i den tid jeg har haft den, har den kun 7500 drifttimer d.d. men vildt godt for Vp er det nok ikke.
60 - 100 Hz er alt for højt og burde kun være nødvendig nede i de lavere udendørstemperaturer, og med den kørsel er det klart at Vp'en bliver nød til at stoppe for ikke at koge hele huset af. Afhængig af hvilken maskine det er, burde den kunne ligge på sit minimum på omkring 30 Hz ved det vejr som vi har nu. Minimums frekvensen er bestemt af fabrikanten. Det vil også begrænse start / stop, men start / stop generelt er ikke så usunde som mange har en underlig holdning til ( prøv bare at se et almindeligt køleskab eller fryser uden inverter, det starter og stopper snildt 20 -30 gange i døgnet og holder 20 år uden problemer :) ).
jhjorsal skrev: 27 dec 2024 14:16 1. Hvordan ser de ideelle kurver ud, jeg er med på at jeg helst ikke skal have for store udsving på mit fremløb til huset, og færrest mulig start/stop, men kunne det være noget som vedhæftet ?
Hold så stort et flow gennem Vp'en som muligt når Vp'en kører, på den måde får du den bedste afkøling af fordamperen i Vp'en og dermed den bedste virkningsgrad. Generelt så stort et flow gennem hele radiator systemet, således at mest mulig flade kan afgive varme til hytten og dermed have en så lav fremløbstemperatur som muligt. Jeg synes egentlig de kurver du har vedhæftet ser nogenlunde ud, og et sted står der, at Vp'en kører med 32 Hz, det er da fint :)
jhjorsal skrev: 27 dec 2024 14:16 2. Hvis jeg vil ligge en tidsplan ind for at spare lidt mellem 17:00 og 21:00, kan man så gøre noget for at GM er omkring +100 kl. 17:00, for så ville det jo gå mindst mulig ud over komforten, frem for hvis det var ved GM -30 og GM var på vej ned.
Du kan godt forsøge dig med at justerer GM således at du nedsætter effektforbruget til Vp'en mellem 17 - 21, men jeg tvivler på om du får så meget ud af det. Jeg prøvede at gøre det samme, men besparelsen var for lille og de følsomme termometer icon_cheesygrin.gif opdagede det alligevel at temperaturen faldt under disse forsøg. Jeg prøvede også at buffer op mellem 16 -17, og efterfølgende hælde det ud i anlægget igen mellem 17 - 21, men her synes jeg besparelsen er for lille. Det har jeg skrevet om andet steds på SP.
jhjorsal skrev: 27 dec 2024 14:16 3. Jeg har ikke sat føler på ekstern retur endnu, det kommer. Men der sidder et termometer på den eksterne retur, og jeg kan se der er ca 20˚ afkølet i forhold til ekstern fremløb, dog må jeg formode at der er så stort flow på ladepumpen, at jeg får blandet noget af mit buffervand op med ekstern retur, for min retur er kun 10˚ afkølet i forhold til mit eksterne fremløb. Jeg har svært ved lige at overskue hvad det betyder, men i min optik ville det være bedst hvis det kun var ekstern retur der gik tilbage i Vp, har jeg ret i dette ? Og i givet fald hvordan ville jeg kunne regulere dette ?
Igen, differencen på 20 grader mellem ekstern fremløb og ekstern retur er væsentlig. Jo tættere de kunne komme på hinanden, ved f. eks. øget flow, jo lavere fremløbs temperatur skal Vp'en levere, jo bedre virkningsgrad og bedre betingelser for Vp'en.
Normalt regulerer Vp'en på retur temperaturen, og i dette setup tror jeg også det er bedst. Jeg kunne godt forestille mig, hvis du lader Vp'en regulerer efter ekstern retur så kan systemet bliver ustabilt, men du kan jo prøve :) ( jeg ved ikke helt om det er det du mener du vil forsøge ) Selve setup'et ville jeg nok ikke gøre så meget ud af, det vigtigste er at få så lave temperaturer på systemet som det er muligt. Når det så er sagt, betyder en buffer hellere ikke så meget i et sådan system, da temperaturen er jævnt fordelt og dermed lavere. Brug bufferen som en god "kapacitet" til at opnå jævn drift af systemet. Når du så har styr på dette kan man altid begynde at bruger buffer som lager ifm. 17 - 21 drift.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
daffy
Stoker II
Stoker II
14
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 8 gange

Indlæg af daffy »

Som Smoelfen skriver så er din difference på frem og returløb alt for stor. Det optimale er ca. 8 grader mellem fremløb og retur

De frekvenser du kører med er kun til at lave varmtvand med eller ved opstart af anlægget.

Jeg ville koble buffertanken fra som et forsøg og se om styringen kan sættes til en diff. på 8 grader.

Udeføler OG indeføler er et must for at få den optimale økonomi på en varmepumpe.

Jeg er så mest til jordvarme, men sådan er smag og behag jo forskellig.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17

Indlæg af jhjorsal »

Takker for svar, det er super kommentar 😃
Maskinen er en MetroAir I20 (20KW) med en MetroAir S20 styring, huset er et 240m2 hus fra 1924 der vist lige kunne snige sig op på en energiklasse C, 90% af huset er opvarmet af radiatorvarme, jeg laver varmt vand i stuehuset på en el VVB. Jeg har stort set altid 100% på ladepumpen når kompressoren kører og min cirkulationspumpe (Alpha2) til huset kører som “konstant niveau 3”. Jeg syntes ikke lige jeg kan finde din tråd om “tidsplaner og buffer op” efter at have lavet en søgning på Smoelfen - men du har muligvis ret i at det ikke kan svare sig. MetroAir med monteret Ekstern Føler, som man montere på MetroAir anlæg med buffertank, beregner kompressor frekvensen ud fra Ekstern Fremløb og Returløb. Den Eksterne Føler montere man som det sidste før varmeinstallationen.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17

Indlæg af jhjorsal »

daffy skrev: 28 dec 2024 09:19 Som Smoelfen skriver så er din difference på frem og returløb alt for stor. Det optimale er ca. 8 grader mellem fremløb og retur

De frekvenser du kører med er kun til at lave varmtvand med eller ved opstart af anlægget.

Jeg ville koble buffertanken fra som et forsøg og se om styringen kan sættes til en diff. på 8 grader.

Udeføler OG indeføler er et must for at få den optimale økonomi på en varmepumpe.

Jeg har jo ingen steder vist min retur temperatur, kun min ekstern retur temperatur, og da flowet er så stor på min ladepumpen får jeg min ekstern retur blandet op med bunden af buffertanken, så mit retur ligger faktisk på omkring maks 5,4 grader, se billede af samme kurve fra i går, nu med retur temperatur kurven på. Jeg ville egentlig også gerne have en indeføler på, men ved ikke rigtig hvordan - da det kræver en kabelforbindelse fra udhuset over i stuehuset, og den har jeg for nuværende ikke, det skal dog også nævnes at det er min opfattelse at langt de fleste MetroAir installationer kun kører med udendørs føler, der bliver i alt fald tit spurt ind til det i Metro/Vølund/Nibe forummer - nogen har sågar indeføler på men vælger ikke at bruge den i beregningen af fremløbstemperaturen, så det kun er sådan en “Nice to have” værdi, lige så vel som jeg har købt ind til at få sat en føler på min Ekstern returløb, den skal jeg jo heller ikke bruge til noget, men måske jeg skulle justere lidt på hastigheden af min ladepumpen så jeg kommer op på 8 grader i difference ? (Update: var lige inde og tjekke den sidste periode i går og der er difference temperaturen maks 6,8 grader) 😃
IMG_0418.jpeg

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17

Indlæg af jhjorsal »

jhjorsal skrev: 28 dec 2024 10:42 Jeg har jo ingen steder vist min retur temperatur, kun min ekstern retur temperatur, og da flowet er så stor på min ladepumpen får jeg min ekstern retur blandet op med bunden af buffertanken, så mit retur ligger faktisk på omkring maks 5,4 grader, se billede af samme kurve fra i går, nu med retur temperatur kurven på. Jeg ville egentlig også gerne have en indeføler på, men ved ikke rigtig hvordan - da det kræver en kabelforbindelse fra udhuset over i stuehuset, og den har jeg for nuværende ikke, det skal dog også nævnes at det er min opfattelse at langt de fleste MetroAir installationer kun kører med udendørs føler, der bliver i alt fald tit spurt ind til det i Metro/Vølund/Nibe forummer - nogen har sågar indeføler på men vælger ikke at bruge den i beregningen af fremløbstemperaturen, så det kun er sådan en “Nice to have” værdi, lige så vel som jeg har købt ind til at få sat en føler på min Ekstern returløb, den skal jeg jo heller ikke bruge til noget, men måske jeg skulle justere lidt på hastigheden af min ladepumpen så jeg kommer op på 8 grader i difference ? (Update: var lige inde og tjekke den sidste periode i går og der er difference temperaturen maks 6,8 grader) 😃IMG_0418.jpeg
Det er selvfølgelig forskellen mellem mim frem og min retur der efter 5.4 grader og 6.8 grader.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 42 gange
Blevet takket: 95 gange

Indlæg af Smoelfen »

daffy skrev: 28 dec 2024 09:19 Som Smoelfen skriver så er din difference på frem og returløb alt for stor. Det optimale er ca. 8 grader mellem fremløb og retur

MetroAir I20 (20KW) har som udgangspunkt et anbefalet flowinterval på 0,19 - 0,75 l / sek. => 684 - 2700 l / h. Hvis man behandler en sådan fin maskine ordentligt, ville et flow nær 2500 l / h ved fuld effekt være ønskeligt. I det tilfælde at buffertanken tages fra, ville en differens temperatur på 8 grader over fremløb og retur for anlægget også betyde 8 grader over kondensatoren for varmepumpen, hvilket betyder en tilført effekt på 32,5 kW til vandet - de 8 grader genkender jeg ikke for luft / vand eller væske / vand varmepumper. Jeg ved ikke hvor de 8 grader stammer fra, men kan måske være fra et design af et radiator anlæg med termostater på, eller hvad ved jeg. De 8 grader kan være en realitet, men det gælder om at have så lave differens temperaturer for fremløb og retur og dermed så lave temperaturer generelt i hele systemet, selvfølgelig under behørig hensyn til beoerne i ejendommen :D Det handler jo om at flytte noget energi og jo hurtigere du flytter det væk fra varmepumpen jo bedre effektivitet icon_cheesygrin.gif
Der er derfor mange med varmepumper til gulvvarme der piller actuatorene af, for at få så stort et flow som muligt og så stor udnyttet varmeflade som muligt, win win, begge medfører lavere temperaturer icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Ude- og inde - føler, hvormed du kan kører med varmekompensering ( eller flydende kompensering som visse kølemontører kalder det ). På denne måde kan du lægge en kurve ind for systemtemperaturen således at temperaturen netop er så lave som muligt, men nok til at holde ejendommen varm under forskellige udendørstemperaturer.
jhjorsal skrev: 28 dec 2024 09:50 Takker for svar, det er super kommentar 😃
Maskinen er en MetroAir I20 (20KW) med en MetroAir S20 styring, huset er et 240m2 hus fra 1924 der vist lige kunne snige sig op på en energiklasse C, 90% af huset er opvarmet af radiatorvarme, jeg laver varmt vand i stuehuset på en el VVB. Jeg har stort set altid 100% på ladepumpen når kompressoren kører og min cirkulationspumpe (Alpha2) til huset kører som “konstant niveau 3”. Jeg syntes ikke lige jeg kan finde din tråd om “tidsplaner og buffer op” efter at have lavet en søgning på Smoelfen - men du har muligvis ret i at det ikke kan svare sig. MetroAir med monteret Ekstern Føler, som man montere på MetroAir anlæg med buffertank, beregner kompressor frekvensen ud fra Ekstern Fremløb og Returløb. Den Eksterne Føler montere man som det sidste før varmeinstallationen.
Fandt den.

viewtopic.php?p=366460#p366460

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Besvar