Sidste år havde amerikanerne ca. 48.000 våbenrelaterede dødsfald og canadierne havde 289 iflg. Canadian Member of Parliament Charlie Angus.triumph skrev: 23 dec 2024 22:53 Canadierne har lige så mange våben som amerikanerne. Canadierne har bare den opfattelse at våben er til jagt, ikke til beskyttelse, så de render ikke rundt og skyder hinanden
USA vil overtage/købe Grønland
-
- Stoker IV
- 7
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 26 gange
Re: USA vil overtage/købe Grønland
-
- Stoker IV
- 7
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 26 gange
Rigtig mange stemte med pengepungen og troede på at tariffer, var noget virksomhederne ville betale. Så skulle det nok første gang at stigende omkostniger ikke gav forhøjede forbrugerpriser og der bliver importeret rigtig meget før Biden stopper. Lige efter valget var der mange søgninger på, hvordan man kunne ændre sin stemmeafgivning. Mange par bliver skilt fordi manden har stemt på en, der regner kvinder for et tag selv bord.vinther2 skrev: 24 dec 2024 15:40 Jeg har sagt det før, men helt ærligt, hvordan kan så mange amerikanere tage fejl?
Trumf er en agitator, èn der ved hvordan man skal hidse en befolkningsskare op, og med hans event, er det ikke MAGA det hedder, strømmer folk til og hylder ham! Jamen, er det ikke fantastisk at det kan lade sig gøre her i det 21. århundrede?
At mennesker lader sig drage af sådan en person. Og også, som jeg har sagt før, det samme skete under Hitlers skrækregime.
Er vi mennesker ikke blevet klogere efter 2. verdenskrig?
Det som skete op til valget i USA og under valget, er det man kalder for massehysteri. De fattige klamrer sig til Trumf i håb om bedring, men ser med tunnelsyn, de rige ser ham som en Guro som kan hjælpe dem til endnu flere penge. Og så har vi den almindelige amerikaner, som er delt i 2 lejre, de fornuftige og de ikke fornuftige.
Jeg har altid haft lyst til at tage en tur til USA, evt. leje en bil og køre tværs over landet, men må indrømme at min interesse er kølnet en del.
God jul og godt nytår.
Og det er sgi næsten deprimerende, at en person med så mange retssager og er blevet dømt, kan blive president. Midt i forløbet fig han også delvist immunitet fra derer højesteret, som selvfølgelig er politisk valgte.
Det mest uforståelige for mig, er at en præsident kan benåde dømte...
- BWJ
- Stoker XVII
- 14
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 210 gange
- Blevet takket: 243 gange
Nej selvstyret kan ikke afstå/sælge en del af rigsfællesskabet, selvstyret har ikke selvbestemmelse i rigsanliggender som blandt andet udenrigs- og sikkerhedspolitik.vinther2 skrev: 23 dec 2024 17:03 Nu er det aktuelt igen med grønland, at USA vil købe landet. Grønland er 50 x større end Danmark og indeholder en masse ting i undergrunden som kunne være rigtig godt for Grønland og Danmark.
Så når USA er interesseret, er det ikke kun for at opretholde og udvide baser deroppe, nej det er lige så meget for det som er i undergrunden.
Grønland har selvstyre, men er underlagt Danmark ifølge Grundloven.
Jeg er ikke inde i det rent politiske, men kan USA bare sige, at nu overtager vi Grønland, hvis nu selvstyret gerne vil? Og hvad med Grundloven?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
-
- Stoker XIX
- 13
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 436 gange
- Blevet takket: 461 gange
Bl.a vedr. alle de "pludseligt" opståede kabelbrud, og USA´s interesse i at overtage kontrollen med Grønland, så kunne man jo godt forstille sig at øget overvågning med fly.
Desværre har de danske Chalender fly fået demonteret deres radarer, da de skal repareres.
Desværre har forsvaret ikke råd, så det sidste års tid har piloterne overvåge ved brug af kikkert (Hvilket jo kun virker når det er lyst, (hvilket det jo ikke rigtigt er på Grønland hele vinteren) samt sky og tågefrit.
Søværnets inspektionsskibe der sejler i Nordatlanten brugere længere tid på at blive repareret, end på at sejle.
Og det system kanonen skal sørge for sigte/ramme med. Det har ligget på lager i 6 år uden at blive monteret, For forsvaret er ikke rigtigt kommet til det, endnu
Sveriges flyvevåben har en juletradition med at flyve i juletræsformation med kampfly. Danmark ville gerne deltage med 3 fly, og være bunden af juletræet. Men da dagen oprandt havde Danmark kun 1 fly der faktisk kunne flyve, så det blev et jultræ uden bund....
Grundet DJØFíficerng af forsvaret, kom ledelsen i tanke om at det var alt for farligt for soldaterne at side bag på en lastbil (Men åbenbart ikke for fulde studenter....) Derfor har forsvaret indkøbt Mercedes Vitoér samt lavet en aftale til over 20 millioner med Vikingbus om at transportere solaterne rundt i landet. Naturligvis er en skolebus ikke terrængående, så turen slutter jo hvor asfalten ophøre.
Hørte en officer fortælle om hvor pinligt det var da forsvaret skulle deltage i en international øvelse, hvor de Danske tropper blev afleveret 2 km fra fronten, og skulle have blå plasticfutter over støvlerne, for ikke at svine bussen.
Gad vide hvor mange klip de skal bruge for at komme til Helmand ?
Ovenstående er fra podcastserien herunder
Den vil jeg gerne anbefale
https://radio4.dk/podcasts/frontlinjen/ ... forsvinder
Desværre har de danske Chalender fly fået demonteret deres radarer, da de skal repareres.
Desværre har forsvaret ikke råd, så det sidste års tid har piloterne overvåge ved brug af kikkert (Hvilket jo kun virker når det er lyst, (hvilket det jo ikke rigtigt er på Grønland hele vinteren) samt sky og tågefrit.
Søværnets inspektionsskibe der sejler i Nordatlanten brugere længere tid på at blive repareret, end på at sejle.
Og det system kanonen skal sørge for sigte/ramme med. Det har ligget på lager i 6 år uden at blive monteret, For forsvaret er ikke rigtigt kommet til det, endnu
Sveriges flyvevåben har en juletradition med at flyve i juletræsformation med kampfly. Danmark ville gerne deltage med 3 fly, og være bunden af juletræet. Men da dagen oprandt havde Danmark kun 1 fly der faktisk kunne flyve, så det blev et jultræ uden bund....
Grundet DJØFíficerng af forsvaret, kom ledelsen i tanke om at det var alt for farligt for soldaterne at side bag på en lastbil (Men åbenbart ikke for fulde studenter....) Derfor har forsvaret indkøbt Mercedes Vitoér samt lavet en aftale til over 20 millioner med Vikingbus om at transportere solaterne rundt i landet. Naturligvis er en skolebus ikke terrængående, så turen slutter jo hvor asfalten ophøre.
Hørte en officer fortælle om hvor pinligt det var da forsvaret skulle deltage i en international øvelse, hvor de Danske tropper blev afleveret 2 km fra fronten, og skulle have blå plasticfutter over støvlerne, for ikke at svine bussen.
Gad vide hvor mange klip de skal bruge for at komme til Helmand ?
Ovenstående er fra podcastserien herunder
Den vil jeg gerne anbefale
https://radio4.dk/podcasts/frontlinjen/ ... forsvinder
-
- Stoker XIX
- 13
Glemte nok lige og sige, at de 26 år gamle Challenger fly ikke er til rådighed 84 dage om året, fordi de er til reparation så ofte.
Forsvaret havde faktisk brugt 130 millioner på et "Nyt" radarsystem der blev leveret i 2003, men da de kunne få det til at fungere, så den vendte tilbage til det oprindelige 26 år gamle radarsystem
https://www.dr.dk/nyheder/indland/alder ... vaagning-i
https://www.tv2nord.dk/aalborg/himmelra ... erer-raser
Inspektionsskibene der aldrig kan sejle, og slet ikke skyde. De er 30 år gamle
Det her har godt nok ikke noget med Grønland og gøre, Men;
Man kunne jo godt være nervøs ved at give forsvaret 200 milliarder, når man tænker på hvordan de har forvaltet de penge de har fået.
Lad mig bare nævne Elbit sagen;
Forsvaret fik af vide at de havde 5 dage til at tage stilling til indkøbet af de 1,7 milliard dyre Haubitzer system, til erstatning for dem de havde givet til Ukraine. "For ellers ville de miste produktionsvinduet"
Forsvaret sagde de havde indhentet tilbud fra 2 andre firmaer. De kunne ikke levere inden for rimelig tid. Elbit kunne, og de var de eneste der kunne levere hurtigt. Og det var bydende nødvendigt at forsvaret fik et nyt system hurtigt.
Folketinget sagde ja. Fordi at de havde fået afvide at det var det eneste firma der kunne levere hurtigt. Selvom en hel del partier ikke var glade for at handle med Israel der er anklaget for krigsforbrydelser, og ikke var sikre på hvad det ville betyde for den militære sikkerhed, hvis Danmark f.eks. ville retsforfølge Netanyahu.
Folketinget fandt så ud af at tilbuddet fra Elbit gjaldt 6 måneder, uden at det havde effekt på leveringstiden. Og der altså ikke skulle svares inden for 5 dage;
Forsvaret havde ikke spurgt andre.
Et Sydkoreansk firma havde kæmpet helt vildt bare for at få lov til at give et bud, uden og få lov. Og de kunne levere hurtigt, og til en konkurrencedygtig pris.
Nato sagde at ved indkøb af Haubitzere skulle man købe et system hvor Nato allierede brugt samme ammunitions type, så allierede kunne låne af hinanden. Elbit brugte en anden type ammunition ....
At raketkastersystemer skulle være bæltekøretøjer. Elbit var på Gummihjul
At årsagen til indkøbet af Elbit systemet nok ikke skyldtes det´s fortræffeligheder, men snarre at Elbit ville køre en sag mod forsvaret for at løbe fra en tidligere kontrakt. Men den sag ville Elbit bortfalde ved køb af et nyt system.
Senere kom det så frem at Elbit systemet skulle vedligeholdes, der skulle bruges støtte køretøjer, personel osv. for yderlit 1 milliard. for at kunne bruges, og det ville tage 1 år at etablere dette.....
Så kom det frem at i Ukraine jammer det russiske militær, de Ukrainske GPSér der bruges til at affyre militært udstyr.
Der findes militære GPSér der ikke kan jammes. Men Elbit systemet var købt med almindelige GPSér.
For som den ansvarlige hos militæret sagde; Vi købte udstyret med åbne øjne. Når man er i krig, så må man klare sig med det udstyr man har.
WTF..... Hvis man har lorte udstyr, så skulle man nok have købt noget andet.....
Og det viser sig nu at det tager 3 år at få udskiftet GPS systemet. Så argumentet med at det skulle gå hurtigt med at få bestilt Elbit systemet, er jo helt på månen hvis det ikke kan bruges i krig.
Forsvaret havde faktisk brugt 130 millioner på et "Nyt" radarsystem der blev leveret i 2003, men da de kunne få det til at fungere, så den vendte tilbage til det oprindelige 26 år gamle radarsystem
https://www.dr.dk/nyheder/indland/alder ... vaagning-i
https://www.tv2nord.dk/aalborg/himmelra ... erer-raser
Inspektionsskibene der aldrig kan sejle, og slet ikke skyde. De er 30 år gamle
Det her har godt nok ikke noget med Grønland og gøre, Men;
Man kunne jo godt være nervøs ved at give forsvaret 200 milliarder, når man tænker på hvordan de har forvaltet de penge de har fået.
Lad mig bare nævne Elbit sagen;
Forsvaret fik af vide at de havde 5 dage til at tage stilling til indkøbet af de 1,7 milliard dyre Haubitzer system, til erstatning for dem de havde givet til Ukraine. "For ellers ville de miste produktionsvinduet"
Forsvaret sagde de havde indhentet tilbud fra 2 andre firmaer. De kunne ikke levere inden for rimelig tid. Elbit kunne, og de var de eneste der kunne levere hurtigt. Og det var bydende nødvendigt at forsvaret fik et nyt system hurtigt.
Folketinget sagde ja. Fordi at de havde fået afvide at det var det eneste firma der kunne levere hurtigt. Selvom en hel del partier ikke var glade for at handle med Israel der er anklaget for krigsforbrydelser, og ikke var sikre på hvad det ville betyde for den militære sikkerhed, hvis Danmark f.eks. ville retsforfølge Netanyahu.
Folketinget fandt så ud af at tilbuddet fra Elbit gjaldt 6 måneder, uden at det havde effekt på leveringstiden. Og der altså ikke skulle svares inden for 5 dage;
Forsvaret havde ikke spurgt andre.
Et Sydkoreansk firma havde kæmpet helt vildt bare for at få lov til at give et bud, uden og få lov. Og de kunne levere hurtigt, og til en konkurrencedygtig pris.
Nato sagde at ved indkøb af Haubitzere skulle man købe et system hvor Nato allierede brugt samme ammunitions type, så allierede kunne låne af hinanden. Elbit brugte en anden type ammunition ....
At raketkastersystemer skulle være bæltekøretøjer. Elbit var på Gummihjul
At årsagen til indkøbet af Elbit systemet nok ikke skyldtes det´s fortræffeligheder, men snarre at Elbit ville køre en sag mod forsvaret for at løbe fra en tidligere kontrakt. Men den sag ville Elbit bortfalde ved køb af et nyt system.
Senere kom det så frem at Elbit systemet skulle vedligeholdes, der skulle bruges støtte køretøjer, personel osv. for yderlit 1 milliard. for at kunne bruges, og det ville tage 1 år at etablere dette.....
Så kom det frem at i Ukraine jammer det russiske militær, de Ukrainske GPSér der bruges til at affyre militært udstyr.
Der findes militære GPSér der ikke kan jammes. Men Elbit systemet var købt med almindelige GPSér.
For som den ansvarlige hos militæret sagde; Vi købte udstyret med åbne øjne. Når man er i krig, så må man klare sig med det udstyr man har.
WTF..... Hvis man har lorte udstyr, så skulle man nok have købt noget andet.....
Og det viser sig nu at det tager 3 år at få udskiftet GPS systemet. Så argumentet med at det skulle gå hurtigt med at få bestilt Elbit systemet, er jo helt på månen hvis det ikke kan bruges i krig.
- pille bruger
- Supporter
- 16
- Mit fyr: RTB
- Areal: 160
- Brændsel: piller + 30 rør solfanger
- Dagligt forbrug: 10 kg.
- Årligt forbrug: 3400 kg.
- Geografisk sted: Svendborg
- Har takket: 88 gange
- Blevet takket: 294 gange
God humor

Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
- Smoelfen
- Stoker VI
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 42 gange
- Blevet takket: 95 gange
Mere af den humor, Kim Kielsen bliver nok "The nasty guy"

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
-
- Stoker XIX
- 13
Donald Trump vil købe Grønland!
Bare rolig - Når han hører prisen hos vuderingsstyrelsen, så kommer han på andre tanker!
Bare rolig - Når han hører prisen hos vuderingsstyrelsen, så kommer han på andre tanker!
- vinther2
- Stoker X
- 13
- Mit fyr: Scotte 10 kw
- Areal: 150
- Brændsel: Vida Pellets
- Årligt forbrug: Ca. 6 tons
- Geografisk sted: Lolland
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 56 gange
Da jeg startede dette indlæg, kunne jeg ikke forudsige, at det jeg nævnte ville gå så stærkt som det er gået. Men jeg fik ret, vi er kommet dertil nu, at Trumf nævner, at det ikke er udelukket at USA vil bruge magt for at få Grønland.
I samme ombæring ser det ud til at, måske, Grønlænderne vil have selvstyre. Men hvis de vil have selvstyre, så er det for mig, ensbetydende med at de må klare sig selv, altså uden de 5-6 milliarder bloktilskud de får i dag. Og hvordan vil det så gå,- ikke godt.
Så hvis de får selvstyre, som nok skal foregå via en folkeafstemning i Grønland, og det bliver et ja, hvordan vil Danmark så se på det? Selvfølgelig skal det op til afstemning i folketinget om det er et nej eller ja. Eller skal det op til en folkeafstemning her i Danmark,- der er mange ubesvarede spørgsmål.
Men en ting ved jeg. Verdensfreden er truet, og det er ikke kun pga Putin, men lige så meget af Trumf, som er et missil ude af kurs, og som kan ramme alle steder.
I samme ombæring ser det ud til at, måske, Grønlænderne vil have selvstyre. Men hvis de vil have selvstyre, så er det for mig, ensbetydende med at de må klare sig selv, altså uden de 5-6 milliarder bloktilskud de får i dag. Og hvordan vil det så gå,- ikke godt.
Så hvis de får selvstyre, som nok skal foregå via en folkeafstemning i Grønland, og det bliver et ja, hvordan vil Danmark så se på det? Selvfølgelig skal det op til afstemning i folketinget om det er et nej eller ja. Eller skal det op til en folkeafstemning her i Danmark,- der er mange ubesvarede spørgsmål.
Men en ting ved jeg. Verdensfreden er truet, og det er ikke kun pga Putin, men lige så meget af Trumf, som er et missil ude af kurs, og som kan ramme alle steder.