Hej
Har kik på sådan en brænde hugger, hvordan vil det være at fyre med i en Atmos DC 50?
https://www.youtube.com/watch?v=qXWpXYt6GrY
jan
Kan man fyre i en Atmos DC 50 med dette grov flis?
- John Skov Jensen
- Redaktør
- 15
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 462 gange
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 79 gange
- Blevet takket: 65 gange
Re: Kan man fyre i en Atmos DC 50 med dette grov flis?
Enig i, at den sikkert kan brænde det.
Mere tvivlende overfor om det bliver en god oplevelse.
Der er noget forskel på at fylde fyret med kløvet brændestykker, som ligger tæt sammen, - eller fylde den med de der småstykker og kviste.
Det sidste vil hurtigt fise af, og der skal påfyldes nærmest hele tiden.
Kedler der fyrer med flis (og det er jo egentlig blot groft flis) er jo netop med automatisk fødning, da brændværdi er meget lille i forhold til volumen.
Dertil kommer så også en væsentlig større mængde aske pga den meget høje procentdel bark, der er i det.
Men brænde det, det kan den da helt sikkert, - der kan dog måske også være lidt udfordring med at få det tørt. Huggeren arbejder helst i friskt træ, det er meget hårdere ved den, hvis den skal hugge tørt træ.
Og en større stak af sådan noget hugget kviste/smågrene, den tørre ikke medmindre der vendes i den ( det "brænder" måske istedet sammen), - og der skal altså noget af en stak til, hvis der bare skal være varme til nogle dage.
Mere tvivlende overfor om det bliver en god oplevelse.
Der er noget forskel på at fylde fyret med kløvet brændestykker, som ligger tæt sammen, - eller fylde den med de der småstykker og kviste.
Det sidste vil hurtigt fise af, og der skal påfyldes nærmest hele tiden.
Kedler der fyrer med flis (og det er jo egentlig blot groft flis) er jo netop med automatisk fødning, da brændværdi er meget lille i forhold til volumen.
Dertil kommer så også en væsentlig større mængde aske pga den meget høje procentdel bark, der er i det.
Men brænde det, det kan den da helt sikkert, - der kan dog måske også være lidt udfordring med at få det tørt. Huggeren arbejder helst i friskt træ, det er meget hårdere ved den, hvis den skal hugge tørt træ.
Og en større stak af sådan noget hugget kviste/smågrene, den tørre ikke medmindre der vendes i den ( det "brænder" måske istedet sammen), - og der skal altså noget af en stak til, hvis der bare skal være varme til nogle dage.
Mvh Jens
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
- John Skov Jensen
- Redaktør
- 15
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 462 gange
Enig med Jens, der skal nok fyldes på af mange omgange, og mindre af gangen. Både fordi træmassen bliver mindre og for at undgå evt blokering over dysen
Men man kan jo også kombinere lidt alm store stykker træ, med et par skovlfulde grov flis
Men man kan jo også kombinere lidt alm store stykker træ, med et par skovlfulde grov flis
-
- Stoker III
- 14
- Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
- Areal: 132m2
- Brændsel: brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 5462
- Geografisk sted: Morud fyn
- Blevet takket: 1 gang
hej
min tanke var at at bruge sidegrene og toppen (op til ca. Ø10cm) af de træer jeg fælder, til at fyre med, istedet for at hugge det til flis og sprede det ud mellem træerne, nu er fyrrummet i sådan en Atmos 50 DC, 75cm langt, så kan der jo være en del skovlfulde derinde, om som John skriver evt. smide et par stykker brænde ind ovenpå,
Det med at få det tørret, så er der en lang tråd hvor nogle anbefaler at lægge det på et betongulv og under halvtag,
tak for svar,
Jan
min tanke var at at bruge sidegrene og toppen (op til ca. Ø10cm) af de træer jeg fælder, til at fyre med, istedet for at hugge det til flis og sprede det ud mellem træerne, nu er fyrrummet i sådan en Atmos 50 DC, 75cm langt, så kan der jo være en del skovlfulde derinde, om som John skriver evt. smide et par stykker brænde ind ovenpå,
Det med at få det tørret, så er der en lang tråd hvor nogle anbefaler at lægge det på et betongulv og under halvtag,
tak for svar,
Jan
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 79 gange
- Blevet takket: 65 gange
Jo, på den måde, hvor det blot er til at supplere og for at udnytte det sidste af træerne, - så skal nok være helt fint.
Min anke var mere, hvis det var ment som det primære brændsel til fyret.
Du vil måske blive lidt overrasket over, hvor lidt en kæmpe stak grene fylder, når det har været gennem huggeren. Og er det lidt spredt ud under evt halvtag, så tror jeg også det vil tørre hurtigt
Har selv en flishugger til traktoren, netop til at slippe af med stakken af grene, - der bliver sådan en kæmpe stak bøgegrene, godt nok til en lille nuttet stak flis.
Men det er super fint til løbende at få ryddet lidt op i grenene.
Min anke var mere, hvis det var ment som det primære brændsel til fyret.
Du vil måske blive lidt overrasket over, hvor lidt en kæmpe stak grene fylder, når det har været gennem huggeren. Og er det lidt spredt ud under evt halvtag, så tror jeg også det vil tørre hurtigt
Har selv en flishugger til traktoren, netop til at slippe af med stakken af grene, - der bliver sådan en kæmpe stak bøgegrene, godt nok til en lille nuttet stak flis.
Men det er super fint til løbende at få ryddet lidt op i grenene.
Mvh Jens