Brugsvandspumpe

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
nksdk
Stoker V
Stoker V
6
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Brugsvandspumpe

Indlæg af nksdk »

Hej forum

Jeg skal have udskiftet min brugsvandspumpe, men jeg er fuldstændig uvidende, så jeg vil høre, om I har en mening om, hvad jeg skal skifte til.

Jeg har nu pumpen på det vedhæftede billede.

Jeg kan se, at den er med termostat, men jeg kan se, at der også findes pumper uden.

Nogle tilbyder selve overdelen, men så er spørgsmålet, om den overdel, som fx tilbydes her: https://sparpaavvs.dk/produkt/overdel- ... sQAvD_BwE

passer på "foden" af den gamle pumpe.

Hvad tænker I - hvad skal jeg købe?

På forhånd stor tak

Mvh
nksdk
Vedhæftede filer
20250203_181836.jpg

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 42 gange
Blevet takket: 95 gange

Re: Brugsvandspumpe

Indlæg af Smoelfen »

Vortex-pumper af denne type er bygget således, at man kan udskifte stort set alt, inklusive pumpehjulet, som kan købes som reservedel. Med eller uden termostat er på de nyere typer med et printmodul, som bestemmer, om det er med eller uden. Jeg mener at huske, at BW 152-serien netop er af denne type. Så du kan nøjes med at skifte det, som er defekt icon_cheesygrin.gif

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
nksdk
Stoker V
Stoker V
6

Indlæg af nksdk »

Tak, Smoelf - jeg konkluderer, at jeg kan nøjes med at anskaffe overdelen, men jeg er ikke helt med på, hvad termostaten gør, for der lader ikke til at være noget at indstille.

Det, jeg mener, er, at en termostat plejer at betyde, at man kan indstille en temperatur?
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5

Indlæg af Smoelfen »

Setpunktet for termostaten er fast, ( mener at huske noget med 45 grader, men husker helt sikkert forkert ). Meningen er at pumpen sidder i returen, tæt på varmtvandsbeholderen. Pumpen starter ved tilslutning af el og når det varme vand har været en tur ude i den anden ende og kommer tilbage og når eks. 45 grader, stopper pumpen. Det er ikke verdens mest økonomiske og smarte løsning, men en måde at spare LIDT på.

Mvh Smoelfen
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 210 gange
Blevet takket: 243 gange

Indlæg af BWJ »

Jeg ville vælge modellen med døgnur, så den kun kører i det tidsrum i plejer at bruge varmt vand, som Smoelf også skriver er den med termostat ikke den mest økonomiske løsning, især ikke hvis dine rør ikke er ordentligt isoleret.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

nksdk
Stoker V
Stoker V
6

Indlæg af nksdk »

Tak til jer begge - jeres input giver god mening.

Jeg vil lige kigge lidt på prisforskel m/u ur, for det kan jo også klares med at ganske almindeligt tænd/sluk-ur

/nksdk
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VI
Stoker VI
5

Indlæg af Smoelfen »

Jeg har to tapsteder, hvor der er ført recirkulation frem til disse. Ved tapstederne sidder der en manifold. Jeg har programmeret en ESP til at tænde pumpen, når der ønskes varmt vand, ved tryk på en knap placeret ved de to tapsteder ( kan også startes eller sættes i konstant tilstand via en app :D ). Når vandet når en temperatur på 40 grader ved manifolden, eller pumpen har kørt i 2 minutter, stoppes pumpen igen. På den måde undgår jeg vandspild, da vandet sendes tilbage i beholderen for opvarmning ( der skal jo alligevel vand ind i beholderen, når der tappes vand ud :D ). Kun den nødvendige mængde vand opvarmes, og returen holdes næsten kold, hvilket minimerer varmetabet. Minus, man skal huske at trykke på knappen. Man kan jo også sætte pumpen til at satrte når lyset tændes på potte-rummet :D

Mvh Smoelfen
nksdk
Stoker V
Stoker V
6

Indlæg af nksdk »

:great: