Er ny vp luft til vand ejer og mit anlæg varmer fint.
Jeg undre mig dog over hvorfor der ikke er rim på køle ribberne og det er også meget lidt kondens vand der kommer ud af den. Måske er det noget underligt noget at undre sig over, nu hvor det virker fint nok. Men vil dog gerne forstå hvorfor. ?
Klimadan varme pumpe
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Re: Klimadan varme pumpe
Lige en hurtig konstatering. De sidste 14 dage har varmepumpen her stort set ikke afrimemet, da luften har været meget tør. Så i dag, lørdag, vælter det ned med sne, og det får den så suget ind og må derfor afrime. Det har logisk nok meget at sige, om der er fugt i luften. Jeg har, som skrevet mange andre steder på SP, “on the fly” effektivitetsmåling på varmepumpen, og det er helt tydeligt, at når der er fugt i luften, og det sætter sig som rim (ej is), så bliver varmepumpen væsentligt mere effektiv ( og blæseren kører langsommere ) ved samme udetemperatur.
Dette skyldes, at når rimmen rimer
, dvs. sætter sig på fordamperen, så afleverer den energi / varme til fordamperen. Det er nøjagtig det samme, som sker med kølemidlet inde på kondensatorsiden. Den fortætter og afleverer energi / varme til varmeveksleren videre til centralvarmevandet.
Mvh Smoelfen

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
- Areal: 180m2
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4000
- Dagligt forbrug: 18 kg
- Geografisk sted: Roskilde
- Har takket: 7 gange
- Blevet takket: 13 gange
Re: Klimadan varme pumpe
Ja så også lige for første gang at vores uhyre af en vp afrimede nu hvor sneen væltede ned. Tak for dit svar
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Jakob