Fy for pokker, Prisen stiger 76 procent ved Odsherred Fjernvarme A/S her til sommer.
Eksempel på beregning ny pris:
For en bolig på 130 m² med et varmeforbrug på 18, 1 MWh beregnes varmeprisen sådan:
Abonnement: 2.250 kr.
Effektbidrag: 130 m² x 70 kr. = 9.100 kr.
Forbrug: 18,1 MWh x 810 kr. = 14.661 kr.
Leje af unit: 2.500 kr.
Samlet årlig varmepris: 28.511 kr. inkl. moms
De var også i pressen tilbage sidste år, da deres økonomi sejlede rundt.
Den daværende bestyrelsesformand i Odsherred Forsyning, Matthias Hansen (V), forklarede i oktober 2023 den gratis ordning sådan her
Jo flere forbrugere, du har på nettet, jo billigere kan du gøre det, fordi der er flere forbrugere om at betale regningen. Så for os gjaldt det om at få så mange som muligt med, så vi kunne holde prisen nede.
Men noget i beregningerne holdt ikke stik. Budgettet begyndte at skride, og fjernvarmeudrulningen blev dyrere og dyrere.
https://ekstrabladet.dk/penge/fjernvarm ... t/10540944
Synes det er rimelig tit, at der varsles prisstigning på fjernvarme. Er glad for, at jeg helt selv står for min egen varme forsyning.
Selvom der følger lidt arbejde med, så som indkøb træpiller og rengøring/pleje af fyr.
Det er nok ikke alle, der kan finde +10.000 - 11.000 kr. i budgettet, uden det bliver stramt.
Odsherred Fjernvarme A/S - Prisen stiger 76 procent
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Re: Odsherred Fjernvarme A/S - Prisen stiger 76 procent
Det er alligevel vidt at man skal betale 13.850 kr INDEN Man har tændt for varmen. Eller ca. halvdelen af taksten er fast, og halvdelen er forbrugsbaseret. Det er jo ikke særligt befordrende for at få folk til at spare på varmen/isolere, at en så stor del af prisen er fast
-
- Redaktør
- 18
- Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
- Areal: 96/87 m2
- Brændsel: German Pellets
- Fremviser gerne i postnummer: 5474
- Dagligt forbrug: 11 kilo
- Årligt forbrug: Est. <6 ton
- Geografisk sted: Veflinge, Fyn
- Har takket: 142 gange
- Blevet takket: 149 gange
Der må godt nok sidde nogle der føler sig bondefanget....
MvH Ulrik©
-
- Stoker XIX
- 14
Det koster så vidt jeg ved omkring 200.000 kr for et 130 m2 hus, at framelde sig fjernvarmen
-
- Stoker XV
- 15
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Har takket: 53 gange
- Blevet takket: 132 gange
Den er god nok, det koster 200.000 kr. og komme ud af aftalen. Det gælder også dem, som har sagt ja, og som ikketriumph skrev: 26 feb 2025 17:24 Det koster så vidt jeg ved omkring 200.000 kr for et 130 m2 hus, at framelde sig fjernvarmen
har fået tilslutning af fjernvarme endnu. Vildt. Det er Nordea som har overtaget det hele fra kommune, og det er dem
som sætter dags orden nu. Hvad jeg kunne forstå, havde de et underskud på 1,3 milliarder kr. inden de overtog det fra kommunen.
Der er lige været et indslag i DR tv avis kl.18.30, i starten. Dags dato. Man kan streame det på DRTV. Hvis man vil se indslaget.
Mange varme kunder er selvfølgelig skuffet og i vildrede. Det betyder ca. +1.000 kr. ekstra pr. mdr. for et alm. parcelhus.
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Godt set @triumph, 13850.- er mere end det dobbelte af hvad vi bruge for opvarmning af 200 m2 hytte, og vi er selv herre over opvarmningsformen og behøver hverken indkøb træpiller/rengøring/pleje af fyrtriumph skrev: 25 feb 2025 18:41 Det er alligevel vidt at man skal betale 13.850 kr INDEN Man har tændt for varmen. Eller ca. halvdelen af taksten er fast, og halvdelen er forbrugsbaseret. Det er jo ikke særligt befordrende for at få folk til at spare på varmen/isolere, at en så stor del af prisen er fast

Jeg ville føle mig særdeles godt snydt af sådan en omgang bondefangeri.
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
-
- Stoker XIX
- 14
Jeg ved ikke om det er bondefangeri. Tror mere det er en blanding af nepotisme, magtarrogance, uduelighed og grådighed.Smoelfen skrev: 26 feb 2025 20:05 Godt set @triumph, 13850.- er mere end det dobbelte af hvad vi bruge for opvarmning af 200 m2 hytte, og vi er selv herre over opvarmningsformen og behøver hverken indkøb træpiller/rengøring/pleje af fyr![]()
Jeg ville føle mig særdeles godt snydt af sådan en omgang bondefangeri.
Mvh Smoelfen
Det eneste der nærmest står i varmeforsyningsloven, det er er at fjernvarmeselskabet skal levere billigst muligst varme til forbrugerne.
Om varmen kommer af at brænde Jøder af, er ligegyldigt. Bare det er den billigst mulige løsning.
Og igen er det Putin der skal stå for skud for lokal politikernes vandvid, om at udvide fjernvarmen for enhver pris.
Jeg er med på at det ikke er fedt at være afhængig af russisk gas. Men vi har faktisk fået gang i den danske gasproduktion, så det er ikke bydende nødvendigt at udvide fjernvarmen. Og der findes mange andre opvarmnings muligheder end fjernvarme og gas.
Jeg er 100% sikker på at årsagen til fjervarmeselskabernes lyst til at udvide fjernvarme nettet ikke er på grund af hverken Putin, de eksisterende kunder, eller varmeprisen. Men fordi at direktører og bestyrelsesmedlemmer de ved at deres løn er direkte proportional med omsætningen i fjernvarmeselskabet. DVS. at hvis fjernvarmen omsætter for 100 millioner i stedet for 50 millioner, så får bestyrelsesmedlemmer (som jo typisk er lokalpolitikere der skal have et ben ) det dobbelte i løn.
Om det så betyder en øgning i varmeprisen for de eksisterende kunder, det er bestyrelsen sku ligeglad med.
I Slagelse har de udvidet fjernvarmenettet. Efter folk har meldt sig til, er det udmeldt at det vil medføre en stigning i fjernvarme prisen på 3 gange 10% = 30%
Hvorfor er det til kundernes fordel.
Hvis det havde været for de nye kunders skyld havde fjernvarmen vel meldt den 30% stigning ud inden de tilmeldte sig.......
-
- Stoker XIX
- 14
Problemet er jo ikke bare at det koster 200.000 at komme ud af aftalen.Dunas skrev: 26 feb 2025 18:39 Den er god nok, det koster 200.000 kr. og komme ud af aftalen. Det gælder også dem, som har sagt ja, og som ikke
har fået tilslutning af fjernvarme endnu. Vildt. Det er Nordea som har overtaget det hele fra kommune, og det er dem
som sætter dags orden nu. Hvad jeg kunne forstå, havde de et underskud på 1,3 milliarder kr. inden de overtog det fra kommunen.
Der er lige været et indslag i DR tv avis kl.18.30, i starten. Dags dato. Man kan streame det på DRTV. Hvis man vil se indslaget.
Mange varme kunder er selvfølgelig skuffet og i vildrede. Det betyder ca. +1.000 kr. ekstra pr. mdr. for et alm. parcelhus.
Mange har tilmeldt sig fjernvarme, og forsyningen er begyndt at grave rør ned.
Men nu er alt arbejde stoppet, og forsyningen regner som gale på om lige netop en given strækning kan betale sig at lave færdig.
Forsyningen kan ikke fortælle hvor der evt. kommer fjernvarme / folk ikke få at vide om de rent faktisk kan få fjernvarme.
Og hvis de står med et udslidt gasfyr, som de udskifter med en anden varmekilde. Så ved de ikke om de får lov at betale 200.000 for at melde sig ud, hvis fjernvarmen nu alligevel kommer ned af deres vej
-
- Stoker VII
- 5
Jeg mener, det er bondefangeri, men lad det ligge. Når du som forbruger i Odsherred Fjernvarme har underskrevet tilslutningen og derefter ser, at du skal betale en høj årlig pris for tilslutningen samt en høj pris for at tænde varmen, eller en høj pris på 200.000 kr. for at slippe af med de høje priser, ja, så ville jeg også blive frustreret.triumph skrev: 26 feb 2025 20:57 Jeg ved ikke om det er bondefangeri. Tror mere det er en blanding af nepotisme, magtarrogance, uduelighed og grådighed.
Det eneste der nærmest står i varmeforsyningsloven, det er er at fjernvarmeselskabet skal levere billigst muligst varme til forbrugerne.
Om varmen kommer af at brænde Jøder af, er ligegyldigt. Bare det er den billigst mulige løsning.
Og igen er det Putin der skal stå for skud for lokal politikernes vandvid, om at udvide fjernvarmen for enhver pris.
Jeg er med på at det ikke er fedt at være afhængig af russisk gas. Men vi har faktisk fået gang i den danske gasproduktion, så det er ikke bydende nødvendigt at udvide fjernvarmen. Og der findes mange andre opvarmnings muligheder end fjernvarme og gas.
Jeg er 100% sikker på at årsagen til fjervarmeselskabernes lyst til at udvide fjernvarme nettet ikke er på grund af hverken Putin, de eksisterende kunder, eller varmeprisen. Men fordi at direktører og bestyrelsesmedlemmer de ved at deres løn er direkte proportional med omsætningen i fjernvarmeselskabet. DVS. at hvis fjernvarmen omsætter for 100 millioner i stedet for 50 millioner, så får bestyrelsesmedlemmer (som jo typisk er lokalpolitikere der skal have et ben ) det dobbelte i løn.
Om det så betyder en øgning i varmeprisen for de eksisterende kunder, det er bestyrelsen sku ligeglad med.
I Slagelse har de udvidet fjernvarmenettet. Efter folk har meldt sig til, er det udmeldt at det vil medføre en stigning i fjernvarme prisen på 3 gange 10% = 30%
Hvorfor er det til kundernes fordel.
Hvis det havde været for de nye kunders skyld havde fjernvarmen vel meldt den 30% stigning ud inden de tilmeldte sig.......
Jeg er enig i betragtningen om styreformen i fjernvarmesektoren, men jeg ser også et monopol på området. Rent ideologisk ville jeg gerne se dette monopol brudt, men af tekniske årsager forholder det sig anderledes. Vi blev lovet lavere priser på el, da man brød monopolet, men det modsatte skete. Jeg har svært ved at se den rigtige model.
Mon ikke Forbrugerrådet kommer ind over denne sag, selvom jeg tvivler på, at de kan gøre meget. Der er et hul i kassen, og pengene skal jo hjem på den ene eller anden måde.
Vi har også kun et monopoltilsyn, og det er et monopol

Mvh Smoelfen
-
- Stoker VII
- 5
UPDATE: Hørte lige i nogle nyheder, noget om at TÆNK var blevet blandet ind i det, men hørte ikke ordentligt efter...
Mvh Smoelfen
Mvh Smoelfen