Rep at batteri
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 799 gange
Rep at batteri
Hej Stokerfrænder.
Har dette batteri som ikke vil modtage strøm.
Jeg går stærkt ud fra at det er et eller flere celler der er faldet sammen så i bund og grund er det vel "bare" at skifte dem men hvordan vil det være klogest at gribe det an.
Går ud fra at man kan lade det sidde i lader i lang tid og derefter skille det ad og måle på hver enkelt men er ikke helt klar over om at hvis et enkelt er i stykker om det så vil vise 0 (eller lidt mere) volt og de andre fuld opladet eller om det vil udligne sig lidt ud over alle celler.
Kan jeg finde det/de enkelt celler som er faldet sammen kan det laves for små penge. Hurtig søgning på nettet er lig ca. 75 kr pr celle hvor i modt at det ser ud til at et uoriginalt koster 1800.
Har dette batteri som ikke vil modtage strøm.
Jeg går stærkt ud fra at det er et eller flere celler der er faldet sammen så i bund og grund er det vel "bare" at skifte dem men hvordan vil det være klogest at gribe det an.
Går ud fra at man kan lade det sidde i lader i lang tid og derefter skille det ad og måle på hver enkelt men er ikke helt klar over om at hvis et enkelt er i stykker om det så vil vise 0 (eller lidt mere) volt og de andre fuld opladet eller om det vil udligne sig lidt ud over alle celler.
Kan jeg finde det/de enkelt celler som er faldet sammen kan det laves for små penge. Hurtig søgning på nettet er lig ca. 75 kr pr celle hvor i modt at det ser ud til at et uoriginalt koster 1800.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- thy
- Supporter
- 18
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 104 gange
- Blevet takket: 289 gange
- Kontakt:
Re: Rep at batteri
har du testet om det er fordi lader ikke vil starte opladning på grund af for få volt..
feks sker det tit at man lige jumpstarter batterier til akuværktøj
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
Det er et Hilti batteri og har 5 andre som fint kan køre helt tør. Dette blev bare mere og mere ringe og står nu kun med et enkelt lys i dioder uanset hvor længe den sidder i lader.thy skrev: 23 feb 2025 12:55 har du testet om det er fordi lader ikke vil starte opladning på grund af for få volt..
-
- Stoker XIV
- 14
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 437 gange
- Blevet takket: 58 gange
du må måle på hvert enkelt batteri celle. jeg ville lave et forbrug, med en pære eller en effekt modstand, for at se hvordan cellen opfører dig ved belastning. For du kan ikke regne med hvad du måler af spænding over cellen når der IKKE er belastning på.
-
- Stoker II
- 5
- Mit fyr: Scotte 10kW
- Brændsel: træpiller 6/8mm
- Årligt forbrug: 5.5-6
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 6 gange
har gjort det 2 gange på min egen milwaukee batterier.
Jeg har godt kunne måle de enkle celler (også uden at skulle have en belastning på)
cellerne har været på ca. 0.8-1.5V hvorimod en frisk er på de 3.6-3.7V
-Vær opmærksom på batteriets mulighed for afladning, så vidt mulig brug samme type celle som de gamle.
-ved montering af batterier skal de enten svejses eller loddes. Hvis de loddes skal du være opmærksom på at varme ikke er det fedeste at pålægge et batteri (350-400 graders loddespids får lynhurtigt batteriet op og koge og så er det ødelagt) derudover kan du heller ikke påføre loddetin uden at have tilføjelse af flux-gel/vand eller lign.
Jeg har godt kunne måle de enkle celler (også uden at skulle have en belastning på)
-Vær opmærksom på batteriets mulighed for afladning, så vidt mulig brug samme type celle som de gamle.
-ved montering af batterier skal de enten svejses eller loddes. Hvis de loddes skal du være opmærksom på at varme ikke er det fedeste at pålægge et batteri (350-400 graders loddespids får lynhurtigt batteriet op og koge og så er det ødelagt) derudover kan du heller ikke påføre loddetin uden at have tilføjelse af flux-gel/vand eller lign.
-
- Stoker XIX
- 13
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 440 gange
- Blevet takket: 469 gange
Jeg købte et uoriginalt batteri til en Makita. Med det smed jeg simpelthen ud, og købte et orginalt
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
Måske ikke så let at se på vedhæftet foto men disse celler er hverken loddet eller svejset fastKeRingsborg skrev: 25 feb 2025 07:30 har gjort det 2 gange på min egen milwaukee batterier.
-
- Stoker II
- 5
- Mit fyr: Scotte 10kW
- Brændsel: træpiller 6/8mm
- Årligt forbrug: 5.5-6
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 6 gange
-
- Stoker XIV
- 14
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 437 gange
- Blevet takket: 58 gange
Selve video af laser svejsning af samme type batteriLintz skrev: 25 feb 2025 19:12 Måske ikke så let at se på vedhæftet foto men disse celler er hverken loddet eller svejset fast
https://youtu.be/QeOOK5Lcgds
De er svejset med en laser, se eksempel herunder på forskellige batttityper:
https://www.tycorun.com/blogs/news/batt ... er-welding