Plasma skærer

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
D-jerup
Stoker V
Stoker V
7
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Har takket: 40 gange
Blevet takket: 5 gange

Plasma skærer

Indlæg af D-jerup »

Hjælp lige med info og forklaring. De gamle plasmaskærer sgu vist for emnet for at starte skæring. De nye har så pilot arc som vist betyder den starter i det fri. Uden og være i nærheden. Men hvad er IGBT hf tænding ? Skal den rører emnet eller starter den når den kommer tæt på. Er der nogle erfaringer med de to nedenstående modeller af plasma skærer

https://www.expondo.dk/stamos-germany-p ... =affiliate

https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... ot-IGBT-da
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Plasma skærer

Indlæg af Bri_Jac »

jeg kender ikke til plasma skærer, men IGBT er en slags halvleder(transistor, men mere en MOSFET) der kan lede strømmen.
i "gamle" dage anvendes der TRIAC til lysdæmpere men i dag anvendes IGBT, der e rmarkante positive forskelle, TRIAC styring laver meget elektrisk støj på elnettet og der skulle sidde store HF (Høj Frekencens) spoler for at mindske denne elektriske støj.

Lysdæmperende med TRIAC dæmpede på den første del af sinuskurven. og IGBT dæmper på den sidste del af sinuskurven. 230vAC er jo sinuskurve= vekselstrøm.

I dagens Danmark hvor de fleste har købt induktionskomfurer, de er alle styret af IGBT.

så jeg ville hvis prisen er ok, vækge IGBT.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

IGBT er som @Bri_jac skriver, en gammeldags MOSFET transistor i indgangen og en BJT i udgangen, deraf IGBT (Insulated-Gate Bipolar Transistor). Dette giver mulighed for at drive en IGBT med meget lille input på Gate og store strømme i emitter-collector. De kan nemt bruges oppe i de høje frekvenser. Derfor ser du netop, at plasma skæring bruger HF til at tænde buen med, smart.
Netop fordi disse IGBT bruges med høje switching frekvenser, støjer de mange gange mere end TRIAC og thyristorer. Bemærk, der sidder også filtre i plasma skæren ligesom i induktionskomfurer. Årsagen til, at filtrene er blevet mindre, er at IGBT switching systemer forsynes af et ensretter/elektrolyt kredsløb, konventionel DC forsyning, og disse for det meste laver det, der hedder common mode støj, som er nemmere at filtrere end TRIAC/thyristor støj.
Bri_Jac skrev: 12 mar 2025 14:06 Lysdæmperende med TRIAC dæmpede på den første del af sinuskurven. og IGBT dæmper på den sidste del af sinuskurven. 230vAC er jo sinuskurve= vekselstrøm.
Det er rigtigt, at TRIAC/thyristor først tændes henne i sinusperioden og derfor dæmper, da den er slukket i første del af sinusperioden. Men det er ikke korrekt, at IGBT dæmper på den sidste del af perioden. Som jeg skriver, forsynes de med DC og kan tændes og slukkes vilkårligt. Derfor switcher man med høje frekvenser, da transformatorer med ferrit fylder mindre, og efterfølgende udglatning af en forsyning i en SMPS (switched-mode power supply) også fylder mindre, da switchfrekvenserne er så høje. I induktionskomfuret switcher man også hurtigt ( ca. 40 kHz ), da man ønsker en stor hvirvel strøm i gryden for at afsætte effekt. Forsyningen af IGBT'er i et induktionskomfur bliver også forsynet med pulserende DC, da man ikke behøver at udglatte DC'en væsentligt, der er jo en vis "inerti" i en gryde med vand. :D :D
Årsagen til at elektrode svejsere og plasmaskærere vejer og fylder mindre, skyldes netop denne form for hurtig switching -> mindre transformatorer og efterfølgende kredsløb. En USB lader vejer vel omkring nogle 50 - 100 g, med en udgangseffekt på 10-20 W i dag. Hvis denne var bygget med konventionel jernkerne transformator og ensretter og elektrolytter, ville den hurtigt runde 500 g og fylde en madpakke :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

de kalder nu IGBT lysdæmperne for "trailing edge"
https://www.liteputer.com.tw/download-m ... de-ENG.pdf
D-jerup
Stoker V
Stoker V
7
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Har takket: 40 gange
Blevet takket: 5 gange

Indlæg af D-jerup »

Men skal hf tænding så
Rører ved emnet eller blot tæt på ligesom pilot tænding. Begge maskiner hedder IGBT
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

Bri_Jac skrev: 13 mar 2025 14:12 de kalder nu IGBT lysdæmperne for "trailing edge"
https://www.liteputer.com.tw/download-m ... de-ENG.pdf
"Trailing edge" er ikke en egenskab, IGBT'erne har, men en styreform, der er egnet til LED-driverbaseret belysning, da man ønsker at rampe spændingen op til driverne og ikke ned. Som jeg skriver, er IGBT'erne nemmere at styre på indgangen, og hvis man ville, kunne IGBT'erne styres til både at rampe op og rampe ned. En TRIAC/thyristor kan kun rampe ned mod ingen strøm; først da "slipper ledeevnen". Det er kun et spørgsmål om styring. I stort set alle andre situationer benyttes de med DC forspænding og switching, i strømforsyninger, induktionskomfurer, svejsere, inverter varmepumper, små VLT-drev, store VLT-drev og så videre.
D-jerup skrev: 13 mar 2025 15:13 Men skal hf tænding så
Rører ved emnet eller blot tæt på ligesom pilot tænding. Begge maskiner hedder IGBT
Begge maskiner benytter IGBT til at skabe spændingen og strømmen. Netop fordi IGBT'erne switcher hurtigt, kaldes det højfrekvens, og det er denne højfrekvente spænding, der "tages med ud" for at tænde buen. En af mine venner siger, at det virker; man behøver ikke røre, men skal være tæt på.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Tilbage til "Fri debat"