Vi har besluttet at udskifte pillefyret med en varmepumpe.
Jeg har fået mere eller mindre kompentente bud, dertil virker priserne for installation urimelig høje!
Jeg er derfor kommet til at jeg selv vil installere in Panasonic monoblok T-cap 9KW. Den kan opvarme huset ned til omkring -12 uden tilskud. Jeg sparer 50-60kkr og får en pænere og måske også en bedre installation.
Jeg er så heldig at jeg dels har gulvvarme dels meget store radiatore, i den kolde frost uge for nogle uger siden kunne jeg nøjes med fremløb på radiatorer på 44 grader. Gulvvarme på 37-38 grader, så det er næsten perfekt til VP.
Alle råd og overvejelser både hvad angår buffertank og installation generalt er meget velkomne.
Jeg skal have en elektriker til at lave en undertavle til VP. Det er der rimelige standard priser på.
Baggrunds info
Jeg har selv lavet den nuværende installation, er elektronik ingeniør og har basal forståelse for såvel elektriske som vand baseret kredsløb.
Jeg har lige hurtig læst den 221 side engelske Plannig and Installation manual for Panaonics luft til vand VPs. Bemærk Panasonic kalder monoblok for compact systems. Manualen består hovedsagelig af massive gentagelser af cover my ass og logik for dummies, men ind imellem er der en del reel information, der skal nærlæses ved installation.
Er der nogen der har en komplet dansk installations manual til t-cap monblok?
jeg har en på kun 7 sider for split system, er 90% sikker på der mangler sider i den.
Jeg har også solfangere, men den store akkutank på 800L skal væk, den er klemt inde på en måde som gør det alt for besværligt at servicere utætte rør. Det er selvfølgelig ærgeligt da den vil være ideel til at undgå at VP kører i de dyre timer og opbevare solvarme, men sådan er det.
For at det bliver nemt at servicere det hele (jeg er 65, så hvor længe kan jeg selv) skal det være væghængt VVB og buffertank. Panasonics VVB og buffertanke er tudegrimme at se på. Jeg har en Vølund QMC 150 VVB som jeg ønsker at bruge som buffertank, så vil jeg købe en QMC 150 big som VVB.
Big udgaven har den store hedeflade som VP kræver. QMC150 skal naturligvis renses for kalk og skidt inden den genbruges som buffertank.
Solfangere kan så tilsluttet spiral i QMC150 buffertank.
Jeg tænker så at forbinde QMC150 (koldvand ind, varmtvand ud) i serie med VP fremløb. For at sikre VP flow og undgå evt vrøvl med panasonic garanti skal der også monteres en tryk differensventil, Spørgmålet er om det giver flow nok, hvis jeg sætter den efter buffertank som kun har 3/4" tilslutninger, rør fra VP og ind skal være min 25mm indvendig (1") de må dog være op til 15m reduceret med 0.25m per bøjning. VP kræver et flow på 25,8L per minut, desværre kan jeg ikke finde pumpe tryk eller type i manual. Jeg tænker dog at de 2 ret korte stykker 3/4" inde i QMC150 ikke vilrreduceret flow væsentlig, når mine 32mm rør kun bliver ca 5m + 5-6 bøjninger, nogen der kan supplere her?
Alternativ kan man sætte både trykdifferensventil buffertank parrallel over VP fremløb og retur, men så skal jeg beholde cirkulationspumpe til radiator varme istedet for at det er VP pumpe der gør det.
Jeg vil så gerne finde en måde at flytte varme fra buffertank til varme/VVB om sommeren, det taler så for parallel Buffertank og separat cirkulationspumpe fra buffertank, som solfanger styring kan styre, og så slukke helt for VP. Med parallel buffertank er trykdifferensventil nok overfødig men jeg sætter den nok bare for at være sikker.
panasonic monoblok installation m buffertank og evt solfangere
-
- Stoker XIV
- 13
- Mit fyr: Woody Mini 2011 model
- Areal: 150+30
- Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
- Fremviser gerne i postnummer: 2770
- Dagligt forbrug: 18,6 for november
- Årligt forbrug: ca 5200kg
- Geografisk sted: 2770 Kastrup
- Blevet takket: 17 gange
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Re: panasonic monoblok installation m buffertank og evt solfangere
Uden at kende noget som helst til Panasonic´s manualer. Vil jeg bare sige at det meget ofte at det kun er det mest basale af manualen der oversættes til Dansk, hvor man ofte kun får den komplette manual på hoved sprogende (Engesk, Spansk, Fransk, Tysk).
Der er kun krav op at betjeningsvejledningen skal være på dansk, ikke installations vejledningen. Så derfor springer nogen over
Der er kun krav op at betjeningsvejledningen skal være på dansk, ikke installations vejledningen. Så derfor springer nogen over
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Prøv lige at tegne et diagram med det du tænker at gøre. Så kigger vi det i gennem og kommer med evt. rettelser
Mvh Smoelfen

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
-
- Stoker XIV
- 13
Tak for tilbudet, det vil jeg gøre, men det bliver så først næste weekend.
-
- Stoker XIV
- 13
SÅ er først udkast klar, jeg endte med buffer i parallel og 2 styk 3 vejs venitler for at kunne kombinere VP og solfangere.
På tegnings tekst mangler der en mode backup:
Hvis VP fejler kan jeg tænde for 3KW i Buffer tank, hvis det ikke er nok kan jeg også tænde for 3KW i VVB og så sætte suncomfort styring til at skifte 3/4" ventil til VVB og hente varme til vuffer hvergang den kommer for langt ned i temperatur (er jeg 90% sikker på).
Med pillefyr kunne jeg få varme med min 2KW generator til pumper og lys, men kan ikke trække 3-faset VP, så enten skal jeg ud at investere i en 3 faset min 4-5KW generator, eller en petroleums ovn.
Frostsikring i tilfælde af længer estrømsvigt bør kunne klares med 2Kw generator til fremløbspumpe, men som ekstra sikkerhd vil jeg montere 3 graders ventiler på laveste punkt af rør til monoblok. De lukker lidt vand ud ved 3 garder og skulle lukke igen ved 4-5 grader. Vandet leveres så af ekpensionsbeholdere.
Hvis VP fejler kan jeg tænde for 3KW i Buffer tank, hvis det ikke er nok kan jeg også tænde for 3KW i VVB og så sætte suncomfort styring til at skifte 3/4" ventil til VVB og hente varme til vuffer hvergang den kommer for langt ned i temperatur (er jeg 90% sikker på).
Med pillefyr kunne jeg få varme med min 2KW generator til pumper og lys, men kan ikke trække 3-faset VP, så enten skal jeg ud at investere i en 3 faset min 4-5KW generator, eller en petroleums ovn.
Frostsikring i tilfælde af længer estrømsvigt bør kunne klares med 2Kw generator til fremløbspumpe, men som ekstra sikkerhd vil jeg montere 3 graders ventiler på laveste punkt af rør til monoblok. De lukker lidt vand ud ved 3 garder og skulle lukke igen ved 4-5 grader. Vandet leveres så af ekpensionsbeholdere.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker XIV
- 15
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 452 gange
- Blevet takket: 61 gange
Hvilket program har du anvendt til at tegne?
-
- Stoker VII
- 5
Fin tegning og nogle fornuftige betragtninger du har. Har dog følgende kommentarer til projektet:pso skrev: 23 mar 2025 20:32 SÅ er først udkast klar, jeg endte med buffer i parallel og 2 styk 3 vejs venitler for at kunne kombinere VP og solfangere.
varmepumpe.pdf
- Se der, en 30-100W1 pumpe i varmepumpen, det er en rigtig pumpe, der giver noget flow gennem veksleren i varmepumpen, og ikke en lille Alpha 2 pumpe, som viser, at den sparer på strømmen med et lavt flow som følge deraf.
- Buffer i parallel er igen det rigtige, jo mere i parallel, jo højere flow, jo lavere temperaturstigning over veksleren, og det er godt for varmepumpen.
- Der er også levnet mulighed for, at varmepumpens veksler ikke bliver "ramt" af for varmt vand ved solvarmeproduktion.
- Sæt eventuelt en hane mellem ST9 og ST10, på siden ind mod installationen, så kan du lukke varmepumpen helt af med ST9 og ST10 og åbne den nye "bypass" hane ved fejl ude på pumpen, og resten kan køre videre. Ikke nødvendigt, men rar at have.
- Måske have i tankerne, at varmtvandsbeholderen varmes op i niveau deling, lav temperatur med varmepumpen, og 400 V 3 kW hæver resten.
-
- Stoker XIV
- 13
Jeg har brugt Orcad capture, som er et professionelt diagram værktøj til elektronik. Jeg har så vidt jeg husker selv lavet bibliotekets komponenterne for ca 12 år siden da jeg lavede pillefyrs tegning. Jeg bruger Orcad til daglig arbejde. Jeg har ekstrem dårlig gui/icon hukommelse og vil skulle bruge mindst 10 gange så lang tid end andre til at lære at betjene at nyt program. Orcad kan ikke anbefales til vvs for dem der ikke bruger det til daglig.
Jeg har f.eks opgivet at lære viso, simple dokument tegninger på arbejde laves i power point draw.
Jeg har f.eks opgivet at lære viso, simple dokument tegninger på arbejde laves i power point draw.
-
- Stoker XIV
- 13
Tak for de fine ord Smoelf.
Jwg forståe ikke den ekstra hane fra ST9 til ST10, hvis ST9 og ST10 er lukket er det meningen at pa1 kan cirkulere vand igennem hus/vvb retur til buffertank og derfra frem til Pa1.
Jeg overvejer at sætte ekstra haner for at kunne skifte MTV'r og Pa1 uden at skulle tømme for meget vand af.
El varmelegeme sidder desværre i bunden af VVB på QMC 150 så det gør den nok også i QMC 150 big. Men som skrevet i modes er tanken at solf. forvarmer om foråret og så lade 3KW EL klares resten en gang hver nat/uge.
Jwg forståe ikke den ekstra hane fra ST9 til ST10, hvis ST9 og ST10 er lukket er det meningen at pa1 kan cirkulere vand igennem hus/vvb retur til buffertank og derfra frem til Pa1.
Jeg overvejer at sætte ekstra haner for at kunne skifte MTV'r og Pa1 uden at skulle tømme for meget vand af.
El varmelegeme sidder desværre i bunden af VVB på QMC 150 så det gør den nok også i QMC 150 big. Men som skrevet i modes er tanken at solf. forvarmer om foråret og så lade 3KW EL klares resten en gang hver nat/uge.
-
- Stoker VII
- 5
Kom lige i tanke om det da teksten var røget afsted. Så muligheden for at kunne "fryse" varmepumpen ude i tilfælde af fejl på varmepumpen er jo muligpso skrev: 24 mar 2025 18:56 Jwg forståe ikke den ekstra hane fra ST9 til ST10, hvis ST9 og ST10 er lukket er det meningen at pa1 kan cirkulere vand igennem hus/vvb retur til buffertank og derfra frem til Pa1.

Mvh Smoelfen