Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Smoelfen »

Uha det er uhyggeligt. Fik over julen og nytåret undersøgt "de-icing heater" funktionen. Det viser sig at denne funktion er aktiv, så snart temperaturen efter fordamperen er under 0 grader. Varmepumpen er konstrueret således at varmekablet bliver forsynet med 230 volt når rummet efter fordamperen og før blæser er under 0 grader, dvs. når udetemperaturen er under cirka 6-8 grader og pumpen kører, eller når udetemperaturen er under 0 grader og pumpen står stille. Da selve varmekablet sidder efter fordamperen får man absolut intet ud af den effekt der smides ind i dette kabel. Jeg vil prøve at måle effekten direkte med et sandt effektmeter i kommende tid, men for nu er den koblet fra. Da det var rigtig koldt så det ud til at dette varmelegeme brugte op mod 800 Watt, men som skrevet skal jeg lige have det eftervist. Hvad gør det så af gavn dette varmekabel? Det smelter kondensvandet der løber ud af pumpen under afrimning. Jeg har taget det helt fra nu og det giver en væsentlig forøgelse af effektivitet på pumpen, når ikke dette spild skal slæbes med i effektivitetsmålingerne. Der har ikke været problemer med det frosne kondensvand, udover at der lå en is klods inde i rummet. Jeg er godt klar over at det kan give problemer, men en løsning kunne være at koble det på kontaktoren for "crank-case heater" og "electrothermal-film".
I skulle tage og prøve at pille denne fra, det giver en stor lettelse i elforbruget på matriklen :P
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
MichaelOrnsholt
Stoker I
Stoker I
12
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 5 gange

Indlæg af MichaelOrnsholt »

Hej
Ved godt dette er en gammel tråd.
Men har overtaget en ældre AW10 efter en som skulle have fjernvarme.
I den forbindelse ville jeg gerne kunne både logge data og ændre setpunkter løbende (display-boks har et par udfald nogle gange)

Hvis der er nogle der har interesse, har jeg lavet en integration til Home Assistant til dette...

https://github.com/MichaelOE/homeassistant-copmax
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

MichaelOrnsholt skrev: 26 mar 2025 14:49 Hej
Hvis der er nogle der har interesse, har jeg lavet en integration til Home Assistant til dette...
jeg har en anden kineser pumpe, så mon du kan vise med en tegning hvordan din "simple TCP-RTU modbus adapter from 'uncle china'" ser ud og evt. kan købes? det ville være en hjælp hvis du vil tilføje det til din github.
MichaelOrnsholt
Stoker I
Stoker I
12

Bri_Jac skrev: 27 mar 2025 10:13 jeg har en anden kineser pumpe, så mon du kan vise med en tegning hvordan din "simple TCP-RTU modbus adapter from 'uncle china'" ser ud og evt. kan købes? det ville være en hjælp hvis du vil tilføje det til din github.
Uha - troede ikke der var nogen der læste så gamle tråde (udover undertegnede) :great:
Github beskrivelsen er hermed opdateret - håber det er nok.
TCP-RTU bruger jeg denne: https://www.pusr.com/products/modbus-se ... -410s.html
Har desværre ikke et 'rigtigt' billede.
Senest rettet af MichaelOrnsholt 27 mar 2025 15:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Bri_Jac skrev: 27 mar 2025 10:13 jeg har en anden kineser pumpe, så mon du kan vise med en tegning hvordan din "simple TCP-RTU modbus adapter from 'uncle china'" ser ud og evt. kan købes? det ville være en hjælp hvis du vil tilføje det til din github.
Jeg brugte en MOXA RS-485 til Ethernet converter ( 5150 tror jeg den hedder ) på en AW10 og Real TTY drivers for Linux. Dvs. så blev Modbus RTU puttet ind i Moxa og via ethernet ført frem til en Linux distru og taget ud som TTY. Så er man også fri for de lange serial kabler icon_cheesygrin.gif
Skitet kører stadig på en anden kineser pumpe.
MichaelOrnsholt skrev: 26 mar 2025 14:49 Hej
Ved godt dette er en gammel tråd.
Men har overtaget en ældre AW10 efter en som skulle have fjernvarme.
I den forbindelse ville jeg gerne kunne både logge data og ændre setpunkter løbende (display-boks har et par udfald nogle gange)

Kanon, så kan vi komme videre med noget Home Assistant, her er jeg håbløs bagefter :)

Mvh Smoelfen
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15

Indlæg af Bri_Jac »

MichaelOrnsholt skrev: 27 mar 2025 15:37 Uha - troede ikke der var nogen der læste så gamle tråde (udover undertegnede) :great:
jamen jeg trykker altid " hurtige links" som er til næsten øverst til venstre. vælger derefter "nye indlæg" og så kommer der alle nye indlæg op ;-)
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15

Indlæg af Bri_Jac »

Smoelfen skrev: 27 mar 2025 15:39 Kanon, så kan vi komme videre med noget Home Assistant, her er jeg håbløs bagefter :)
Mvh Smoelfen
så er der kun disse råd:
køb en Intel Lenovo ThinkCentre mini-pc. kan købes for omkring kr 1.000 Jeg fraråder at købe en Raspberry Pi, jeg har kun haft problemer med de æder MMC kortene og holder op med at virke, samt jeg nu har tilføjet videodørklokke og det er for meget for en RPI at trække.

Installer proxmox, der findes noget installations-halløj så du let får installeret Home assistant. Proxmox gør at du kan opdele din server, jeg har f.eks en musikserver kørende på samme fysiske maskine, men det er en separat del, så jeg tilgår den med en anden ip adresse end den server min Home assistant kører på.

jeg råder dig også til at købe en UPS. Jeg har selv præcist denne model, købt samme sted, det billigste jeg kunne finde. der er data udgang, så din linux/proxmox installation kan selv lukke ned, så du undgår en korrupt harddisk
https://www.proshop.dk/UPS/APC-BX750MI- ... PS/2890656

og min "midlertidige" installation til bryggers bliver færdigt:
ups_intel_thinkcentre.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Bri_Jac 27 mar 2025 21:01, rettet i alt 1 gang.
MichaelOrnsholt
Stoker I
Stoker I
12

Bri_Jac skrev: 27 mar 2025 20:54 så er der kun disse råd:
køb en Intel Lenovo ThinkCentre mini-pc. kan købes for omkring kr 1.000 Jeg fraråder at købe en Raspberry Pi, jeg har kun haft problemer med de æder MMC kortene og holder op med at virke, samt jeg nu har tilføjet videodørklokke og det er for meget for en RPI at trække.

Installer proxmox, der findes noget installations-halløj så du let får installeret Home assistant.
Man skulle næsten tro at du kiggede over skulderen på mig... har stort set dette setup (dog uden UPS). :lol:
Man kan i den grad anbefale HA - det er bare utroligt så meget tid man lige pludselig kan bruge på at nørde i det...
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Bri_Jac skrev: 27 mar 2025 20:54 så er der kun disse råd:

Installer proxmox, der findes noget installations-halløj så du let får installeret Home assistant. Proxmox gør at du kan opdele din server, jeg har f.eks en musikserver kørende på samme fysiske maskine, men det er en separat del, så jeg tilgår den med en anden ip adresse end den server min Home assistant kører på.

jeg råder dig også til at købe en UPS. Jeg har selv præcist denne model, købt samme sted, det billigste jeg kunne finde. der er data udgang, så din linux/proxmox installation kan selv lukke ned, så du undgår en korrupt harddisk
https://www.proshop.dk/UPS/APC-BX750MI- ... PS/2890656

og min "midlertidige" installation til bryggers bliver færdigt:
ups_intel_thinkcentre.png
Nu er det 10 år siden, jeg knækkede koden til at hive data ud af AW10'eren. Dengang var det for at hive data ud af maskinen (de 6 temperaturfølere). @Helskov og andre fulgte trop. Siden da har jeg som sagt gjort meget for at optimere virkningsgraden af AW10'eren og nu også AS07, AW07, Nulite, AS10, Nibe Fighter osv. De nye maskiner med R32 lever fuldt ud op til de dyre mærker som Nibe (Vølund), CTC, Vaillant osv. De nye maskiner har også "urværk" indbygget og gode tilslutningsmuligheder for "smart grid" funktioner, så behovet for HA har ikke været så udtalt.

Med hensyn til HA har mit ønske hidtil været ikke at skulle bruge en stor desktopmaskine, som står og buldrer i baggrunden og begynder at få indflydelse på det lave elforbrug, vi nu er nået ned på. Lige nu og her bruger vi ca. 15 kWh i døgnet til husholdning/opvarmning, alt inklusive. En desktopmaskine skal derfor ikke bruge meget, før det andrager 10 % af hele forbruget. Derfor har mit ønske været HA på en "lightweight Linux distro". Det er her, jeg er gået i stå.

Mvh Smoelfen

Derfor har Raspberry Pi tiltalt mig meget. Det må da være den optimale løsning på opgaven. Men klart, som @Bri_jac skriver, hvis det stopper på diskproblemer, så gider man jo ikke slås med det.
MichaelOrnsholt
Stoker I
Stoker I
12

Jeg startede også på en rpi. Det er i og for sig fint til at afvikle HA, men som @Bri_jac også skriver oplevede jeg at skygge genstarte den ofte (til sidst hver nat).
Derfor tilslutter jeg mig 💯 en lille desktop i stedet for.
Mht. strømforbrug så bruger mit setup ~38-44w, inkl. Router, 2X switch, wifi og HA maskine

Tilbage til "Varmepumper"