Baxi bonus 30 - pillebrænder

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
12
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3
Har takket: 2 gange

Baxi bonus 30 - pillebrænder

Indlæg af HeineJepsen »

Hej med jer.

Min far har en Baxi bonus 30 som han fyrer med træ i, det virker rigtig godt men han bliver ældre og kunne godt tænke sig at kunne fyre med piller fx om sommeren.
Der kan sættes pelletbrænder på den kan jeg se, men hvordan styrer den det?
Jeg har selv et scotte pillefyr og den har jo sin egen styring. Hvis man bare køber en brænder så den får strøm fra fyrets styrring så fungerer den vel bare som en on/off brænder og det er ikke smart.

Kan man sætte fx en scotte brænder med styring og snegl på og så lade den styre det? og hvad så med kedeltemp osv?

Jeg har svært ved lige at se løsningen.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 440 gange
Blevet takket: 469 gange

Re: Baxi bonus 30 - pillebrænder

Indlæg af triumph »

Jeg har lagt link til Manual til Baxi DBK
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mitbaxi.dk/Media/Varedokumenter ... rev_12.pdf

Jeg ved ikke meget om dette, og med fare for at sige noget sludder, så tror jeg det hænger sådan sammen;
Hvis du har en Baxi Bonus, så kan du ikke have træpillebrænder monteret når du fyre med træ. Men skal have en ekstra låge med brænder monteret i.
Brænderen skal have ekstern styring, og dermed både som minimum have kedeltemperaturføler og forbindes via overkogssikring.
Du skal undersøge om det er lovligt, da det skal godkendes af skorstensfejer. Og det er nok ikke en operation der er værd at udføre på en 20 år gammel kedel/en kedel med lav restlevetid

Tænker at det måske ville være nemmere og sætte et f.eks Scotte mini op ved siden af brændefyret, og så bare sætte afspæringsventiler ind før brænde/pillefyr, og afspærre det der ikke bruges. Ofte kan de findes til under 5000 på DBA (husk at check om det må genopstilles)

Nu ved jeg ikke hvad planen helt er. Hvis den er at en ?? 75 årig ?? Der skal have varmt vand om sommeren, så er det nok nemmere med elpaton i VVB.
Hvis det er at han er ved at være for gammel til at lave brænde.
Så skal han have adgang til meget billigt brænde, ellers skal brændefyret ud, og et pillefyr ind.
Min far lavede brænde i skoven for 15 år siden, og da hans Baxi Bonus blev utæt efter 20 års drift. Så skiftede han til træpiller
Til sin overraskelse fandt han ud af at det var lige så billigt at fyre med træpiller som med brænde, når han havde sat penge af til motorsav, brændeflækker, transport af træ, osv. (Dengang gav han 180 kr + moms/rm for bøgetoppe)
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
14
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 40 gange

Indlæg af Hangaard »

Er Bonus 30 kan ikke sættes op igen, har haft en. på min var pille brænderen monteret på en låge og lågen til brændefyring kunne så monteres hvis man ville fyre med det, brænde og så skulle man lige monterer den nederste brænde tunnel. men er ret sikker på den ikke opfylder gældende krav til opsætning i dag. men er brændefyret der så må du gerne bruge den.. her er brænderen der passer til den https://mitbaxi.dk/Media/Varedokumenter ... 1%20DK.pdf
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 440 gange
Blevet takket: 469 gange

Indlæg af triumph »

Hangaard skrev: 07 apr 2025 21:48 Er Bonus 30 kan ikke sættes op igen, har haft en. på min var pille brænderen monteret på en låge og lågen til brændefyring kunne så monteres hvis man ville fyre med det, brænde og så skulle man lige monterer den nederste brænde tunnel. men er ret sikker på den ikke opfylder gældende krav til opsætning i dag. men er brændefyret der så må du gerne bruge den.. her er brænderen der passer til den https://mitbaxi.dk/Media/Varedokumenter ... 1%20DK.pdf
Uden at være helt sikker, så tror jeg nok reglerne er således;
Hvis en eksisterende kedel ikke opfylder kravene der er gældende i dag (303-5 klasse 5) Så må man gerne montere en brænder i kedlen, hvis den er godkendt efter 303-5 klasse 5 som "Løs pillebrænder"
Tidligere var en Scotte brænder godkendt som "Løs brænder" men det tror jeg ikke den er mere ?

Men som sagt koster et brugt pillefyr ikke alverden (det skal også være godkendt efter 303-5 klasse 5)

https://www.dba.dk/recommerce/forsale/item/8285451

Besvar